chrisallic Skrevet 12. juli 2007 #1 Skrevet 12. juli 2007 Sønnen min skal begynne i første klasse og jeg lurer på hvilken ransel som er bra.Lurer på hvor den er kjøpt,pris? Hvilke ransel har din skolegutt?
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #2 Skrevet 12. juli 2007 Hehe... Ransel, det ordet har jeg ikke hørt på 20 år!! (ok, er ikke så gammel ennå....) men ja.. Måtte bare kommentere det;-) Når det er sagt så tror jeg disse man får på bokhandleren etc. er bra?
Katja Skrevet 12. juli 2007 #3 Skrevet 12. juli 2007 Får dere ikke sånn oransje 1.klassesekk fra Trygg Trafikk dere? Det har vi fått til våre 1.klassinger, supre og praktiske sekker. Til min 3.klassing kjøpte jeg sekk på bokhandel. Husker ikke merket. Men spør om hjelp av betjeningen og ta med 1.klassingen for prøving. Lykke til! Og lykke til med skolestart, jeg har også en 1.klassing til høsten PS! Her sier "alle" ransel.
arbeidsuhellet14.juli Skrevet 12. juli 2007 #4 Skrevet 12. juli 2007 Her får de sekk av trygg trafikk som de MÅ ha hele 1.klasse slik at bilister kan ta hensyn til ferskingene på skolen.
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #5 Skrevet 12. juli 2007 Jammen jeg tror kanskje det ble sagt her før og, bare at nå sier alle skolesekk... Hvor i landet er dere fra?
Katja Skrevet 12. juli 2007 #6 Skrevet 12. juli 2007 Siklerotte Jeg er fra ei bygd i Trøndelag, ligger litt etter i utviklinger her, hehe
chrisallic Skrevet 12. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 12. juli 2007 Var og så litt igår og så en på bokhandel som jeg likte.Er de bra til å ha på ryggen osv? Ransel er det rart?hva heter det ellers? Jeg har alltid sagt det om den sekken som brukes på skolen og bare den. Er ikke så gammel 80 mod,men tror at ransel er det ordet jeg skal bruke i forhold til min dialekt.vet ikke hva det kalles ellers?
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #9 Skrevet 12. juli 2007 Jeg reagerte ikke fordi det er rart, bare fordi det er et ord jeg ikke har hørt på mange, mange år!! Her kalles det stort sett skolesekk bare.... Men det kan være en dialekt ting;-) Jeg tror de på bokhandelen er bra... De har sånne jernting i seg eller noe, som skal støtte:) Det er der jeg har sett de fleste barneskolebarn ha sekkene sine fra:)
Katja Skrevet 12. juli 2007 #10 Skrevet 12. juli 2007 Skolesekk eller sekk er vel et annet alternativ til ransel.
Katja Skrevet 12. juli 2007 #11 Skrevet 12. juli 2007 Bokhandlerne har gjerne flere forskjellige merker, så det er bare å prøve seg frem og spørre og mase. Men tror de fleste sekker nå for tiden er bra jeg, så lenge de har skikkelig støtte i ryggen og gode seler.
Katja Skrevet 12. juli 2007 #12 Skrevet 12. juli 2007 Sønnen min stussa forresten fælt da jeg sa pennhus. Det var jeg vant til å si, men han hadde bare hørt ordet penal
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #13 Skrevet 12. juli 2007 Beckmann er et bra merke (som føres på Norli). Ta gutten med for prøving:-) (Psst, sier ransel jeg også, skolesekk høres rart ut)
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #14 Skrevet 12. juli 2007 vi er veldig fornøyde med bergans sine sekker . 1.klassingene her får også en oransje sekk fra trykk trafikk . sikker på at du ikke får det??
chrisallic Skrevet 12. juli 2007 Forfatter #15 Skrevet 12. juli 2007 Har tenkt litt på om bergans sine er bra el om det er noen som er bedre. Aner ikke om han får ransel fra trygg trafikk,men har jo lyst til å kjøpe en selv. Er jo et nytt steg i livet at lillegull skal begynne på skolen. Å kjøpe ransel,er jo nesten like stas som å si første ordet,gå første skrittet,miste første tanna osv.Det er noe helt nytt som skjer en gang i livet at gullgutten får ransel som han skal bruke på skolen første skoledag.
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #16 Skrevet 12. juli 2007 Du bør sjekke med kommunen, f.eks. om gutten får ransel fra Trygg Trafikk. Får han det, så mener jeg at han SKAL bruke den, i alle fall hele 1. klasse. Det er en grunn til at ranslene fra Trygg Trafikk er oransje, de er med på å øke den lille skoleelevens trafikksikkerhet. Dersom gutten ikke får ransel, så bør du absolutt sørge for at den ranselen du kjøper er i en eller annen sjokkfarge, slik at gutten blir litt mer synlig enn han blir med en svart/blå/mørk ransel. Ransel er forresten et ord jeg ikke har brukt på noen år, men det het i alle fall ransel da jeg var liten og begynte på skolen. Den ranselen jeg brukte da, var firkanta og rød skotskrutet... :-) DET er lenge siden, det.......
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #17 Skrevet 12. juli 2007 Dytter denne litt - slik at Chrisalic forhåpentligvis ser den! .-)
chrisallic Skrevet 12. juli 2007 Forfatter #18 Skrevet 12. juli 2007 Har ikke skjekket om han får,er det noe nytt for året?Vet de ikke fikk i fjor ihvertfall. Har ikke lyst at han skal ha en ransel som lyser opp for masse heller,men tror de får utdelt refleksvester som de må bruke. Det må være en god og skikkelig ransel som ser fin ut.
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #19 Skrevet 12. juli 2007 Dette med oransje ransel til 1. klassinger har vært i mange år, men ikke over hele landet, dessverre. Dersom barnet ditt får refleksvest, så er ikke fargen på ranselen så nøye, men da er det viktig at ranselen har minst en skikkelig stor og god refleks bak! Det er viktig at disse små lyser opp i trafikken, skjønner du! Vi vil jo ikke at de skal bli påkjørt, og vi vil jo også aller helst slippe å kjøre på dem... Derfor er det viktig at de er godt synlige... :-) Hvordan ranselen ser ut, synes jeg faktisk bør være underordnet, sikkerheten først! Hehe... Dette er en av kjepphestene mine, det har du sikkert skjønt. :-)
chrisallic Skrevet 12. juli 2007 Forfatter #20 Skrevet 12. juli 2007 Jeg elsker og forguder ungene mine og min største skrekk er at de skal bli påkjørt. Godt at du har en kjepphest,det er veldig viktig for meg å vite hva jeg skal se etter da jeg er førstegangs kjøper:-) kan jo henge på ekstra reflekser også,det er de utroligste motiv som faktisk gjør refleksene ganske kule i forhold til de runde det fantes i min tid. Takker for gode råd og ønsker dere en riktig god dag!
ungdomsmor Skrevet 12. juli 2007 #23 Skrevet 12. juli 2007 til jent mi som skal starte i 1 klasse kjøpte vi dana 22l ransel,til jenta som alerede går på skolen kjøpte vi bøckmann.
iznogood Skrevet 12. juli 2007 #25 Skrevet 12. juli 2007 Ransel... Jeg får helt 1970 nostalgi :-) Men til det du spørr om - jeg ville kjøpt Bergans XO 20l til min 6 åring http://www.bergans.no/sider/sekker_bigpic.asp?sekkID=3220# eller Troll http://www.nbags.no/product_info.php/products_id/515?osCsid=cc2415e72d328ec23b7b729be6c9ad83 Og her er en skolesekk test: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=106148
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå