Sjonkel Rolf Skrevet 12. juli 2007 #1 Skrevet 12. juli 2007 Kokosbolle. Jeg tenker å sy en (Din var kjempefin forresten, helt imponert!) Jeg har en pose fra før som er 90 lang, men er alt for kort for min lange lille gutt. Så derfor tenkte jeg å sy så den ble 110 cm lang. Hvor lang har du forstykke i forhold til bakstykke? Jeg målte på den posen jeg har fra før, der er differansen 30 cm, er det passelig? Hvor lang må jeg regne glidelåsen da? (Altså hvor mye bretter man ned foran) Den posen jeg har nå, har glidelås i midten Haster litt med svar, må sende bestilling til mora mi som er på stoff og stil nå... Hvis min er 110, vil i så fall lengden foran bli 80, men lurte på å ha så man kunne glide opp hele lengden, slik at den ble lukket helt, uten nedbrett hvis det var nødvendig. Blir det bare tull?
Sjonkel Rolf Skrevet 12. juli 2007 Forfatter #2 Skrevet 12. juli 2007 Din glidelås går fra toppen på sidene, og til midten nede ikke sant? Du har ikke en egen glidelås på tvers nede? (Hvis du skjønte hva jeg mente....)
kokosbolle Skrevet 12. juli 2007 #3 Skrevet 12. juli 2007 Heisann!! Posen min er 100cm +- og jeg skulle egentlig lage den 110cm lang, men pga at jeg "glemte" litt at det var 10 cm av bakstykket som skulle "opp" nederst ved beina, ble den kun 100 cm lang. Forstykket lagde jeg ca 20 cm kortere enn bakstykket, men dette ble for langt, så det skal forkortes hvertfall 5 cm over glidelåsene (se bildet,så skjønner du) Det er kun 2 glidelåser som går fra toppen av frontstykket på sidene og ned til midten av bunnen. Hvis du lager bakstykket 10cm lenger enn du tenker at posen skal være, brettes denne opp slik at glidelåsene snur i vinkel opp over beina (vanskelig forklart men... ) Det du gjør er at hvis bredden skal være 30 cm i bånn nede, lager du bakstykket 30 cm og frontstykket 50 cm, de 10 + 10 cm "til overs" blir tykkelsen på posen nederst på en måte... Comprende eller? hehe.. igjen, se bildene mine på www.hannaal.piczo.com, så kanskje du skjønner.. der hvor frontstykket og bakstykket ligger ved siden av hverandre ser du at de på en måte er sydd motsatt, bakstykket er smalt nede og bredt oppe og frontstykket er bredt nede og smalt oppe, slik at glidelåsen går nederst på sidene og kommer diagonalt opp til fronten øverst. Håper du skjønte noe, og lykke til! Pass på at glidelåsene komme ut av posen (jeg sydde de innover 2 ganger før det ble riktig, haha!)
Sjonkel Rolf Skrevet 12. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 12. juli 2007 Ja, jeg tror jeg hang med på det meste. Men differansen på bakstykket og forstykket, du skrev det ble for langt når du hadde 20 cm, med det mente du da at 25 cm diff hadde vært mer passelig, eller? Jeg hadde tenkt å brette bakstykke opp, ja, ellers blir det jo så smalt for bena. Men er frontstykket ditt bare 50 cm langt? (I tillegg til brett og sømrom da) Jeg tenkte å ha fronten 80 cm jeg. Blir det i vel lengste laget det...? Men min er jo to år gammel da...Jeg kjøpte glidelås som kan åpnes fra begge ender, slik at man kan åpne opp i fotenden hvis de har sko på. Og kjøpte glidelås på 100cm. Jeg måtte jo bare "bestille" noe, siden det var da hun var der, men blir de for lange, kan de jo bare overlappe litt i bunn. Jeg gleder meg! Alltid gøy med noen slike prosjekter, nå skal jeg hente stoffet og slikt i morgen, så blir det full syings hver kveld til jeg er ferdig. =) Et lite spørsmål til, når du sydde foret til innerstoffet, sydde du det da fast med enkle sømmer nedover stoffet med jevne mellomrom, slik at det ikke blir så klumpete i vask, eller? Tenkte jeg skulle gjøre det, men det er kanskje ikke nødvendig? Jeg bruker platevatt inni. Åh, jeg kan nesten ikke vente. DEt er kjempelenge siden jeg har hatt noe syprosjekt... =) Takk for svar!
kokosbolle Skrevet 12. juli 2007 #5 Skrevet 12. juli 2007 hei igjen! En differanse på 25-30 cm på bakstykket og forstykket er passe, men husk å plusse på 10 cm ekstra på bakstykket som skal gå "opp" nederst i enden. Når jeg skrev 50 cm på forstykket, var det bredden nederst. Hvis du ser på bildene ser du at forstykket skrår. det er 50 nederst og 30 øverst, slik at glidelåsene skrår fra under langs med siden oppover og ender "foran" på posen. Bakstykket er ca55 cm på det bredeste (i toppen av glidelåsen) og 30cm bredt i bånn. To glidelåser på 100 cm passer nok perfekt til en pose som er 110cm lang. Min pose ble "bare" 100cm lang, og jeg brukte to glidelåser på 90 cm. Som for brukte jeg den tynneste dyna fra ikea (Mysa lett, billig, 30kr), som egentlig bare er platevatt som er sydd med en tynn duk utenpå, veldig greit når man skal sy det sammen og det vil ikke bli problematisk i vask. Når det gjelder bare platevatt vet jeg ikke, hør med noen som har gjort det før ) Nå lagde jeg hull til selene i bakstykket i tillegg, så på dette stykket sitter foret godt. Jeg som ikke er noe særlig god med maskina, brukte to kvelder med intensiv sying, så dette skal nok gå kjapt unna for deg ) Lykke til.. Hadde vært artig å¨se bilde av det ferdige resultatet ) Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå