Gå til innhold

Er vi en gjeng hysteriske mødre.....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært 3 uker på ferie nedover Europa nå, kom hjem i går. Startet i Sverige, nedover Danmark og så resten av Europa. "Alt" det vi driver med i Norge med helsetepper foran vogner, luer i all slags vær, riktig/ikke riktig bæreselser, sportsvogn på små babyer m.v....Det blir jo folk av disse ungene også. Er vi litt "hysteriske" i Norge? Så ikke et eneste helseteppe foran vognluka i løpet av ferien...men mange sovenede babyer i vogn, så mange babybjørner som liksom skal være så veldig "uheldig" her og masse mer......

Bare en tanke som slo meg etterhvert som jeg så småtassene...."pakker" vi inn babyene våre i for mye bomull i NOrge? Babyene vokser jo opp i resten av Europa uten alt der "rare" vi gjør her hjemme?

PS. jeg er også en av dem som sikkert pakker inn babyen min i bomull...altså en hysterisk mor...dette var bare en liten tankevekker ;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norge tror tydeligvis at alle retningslinjer vi har er det eneste riktige. Ingen rom for og tenke selv.....

Skrevet

Noe av problemet ligger kanksje i att her i Norge så har vi så lite å bekymre oss for, at vi tenker alt for mye over alle "feil" vi kan begå med de små håpefulle. Men barn i Norge har det veldig bra, og takk og lov for det:)

Skrevet

Tenkte nettopp det samme da vi var i Bulgaria

Skrevet

Vi legger ihvertfall et enormt press på oss selv hele tiden for ikke å feile. I tillegg er det jo mye "kvasirådgivning" ute og går (ikke minst på sånne fora som dette..) Merker at jeg har blitt veldig avslappet med nummer to, med eldstemann var jeg nok i overkant overhysterisk, kokte på hirsegrøt osv, alt ble til slutt veldig slitsomt. Jeg måtte rett og slett tenke gjennom om jeg egentlig var overbevist om at jeg gjorde alt for datteren min, eller for å fremstå som "den perfekte mamma". Kan si med hånden på hjertet at familien har det SÅÅÅÅÅ mye bedre etter at vi lettet litt på alle forventningene.

Det ble jo skikkelige folk av oss og, og våre mødre dillet garantert ikke halvparten så mye rundt som vi gjør!!:)

Skrevet

Heh. Slo opp hysterisk i ordboka:

betegnelsen hysterisk ~isk a2 panisk, ubalansert oppføre seg h- / som lider av *hysteri (2) h- anfall

Tja... Jeg veit ikke om jeg kan kalle meg selv som ubalansert, hihi.. Men jeg tror det rette ordet er

PÅVIRKET:

påvirke ha, øve innflytelse på, virke inn på la seg p- av noe / være p-t /

Og det tør jeg påstå jeg er. Jeg er påvirket av mange her inne jeg faktisk. Og mange jeg ser ute. At jeg _blandt annet_ har teppe foran vogna gjør jeg for å skjerme for sol evnt. vind. Og det er noe "alle andre" gjør, så da er det på en måte "akseptert".

Vi er en gjeng mødre rundt om i Norge som IKKE VIL GJØRE FEIL! ;) Og det er på godt og vondt, vil jeg påstå. Selv om noen syns kanskje det "nabo'n" gjør ser teit ut og vil aldri FINNE på å gjøre det, så er man uansett veldig veldig opptatt av å gjøre ting rett.

Men det finnes vel sjeldent noe fasit på ting.

En annen ting.... Tror du det finnes tilsvarende nettside rundt om i Europa/andre verdensdeler? Eller er det bare det at vi norske mødre simpelthen _elsker_ å sitte på internett å slærve;) Tenk litt på det;)

Skrevet

Synes du hadde merkelige eksempler HI. At de ikke hadde helseteppe foran vogna og ikke sportsvogn til baby. Synes det hørtes fornuftig ut jeg. Teppe foran vogna er ikke bra. Og babyer skal sove i bagvogn. Skjønnte ikke det helt jeg... Har dere andre eksempler, for det er jo et interessant tema?

Skrevet

HI her. Jeg mente det slik: jeg er ville aldri hatt helseteppe foran vognene selv...men ser at mange har det og begrunner med at da får ikke poden sove osv..mens i Europa så jeg mange sovende babyer og ingen helsetepper, så kanskje vi "skaper" et problem her? Det jeg mente med sportsvogn..her i NOrge blir vi anbefalt å vente med sportvogn fra en viss alder etc...men jeg så bitte små bebiser i sportsvogn (samme så jeg i USA i fjor). Det jeg mente, at disse bebisene vokser jo opp og blir sunne friske mennesker likevel......jeg få litt følelsen av at "alt" er farlig for bebiser her...

Dette ble litt rotete kanskje, men det som slo meg når jeg var på ferie er at vi er kanskje litt overbeskyttende overfor bebisene våre i norge i forhold til påkledning, utstyr, utvikling m.v.....

Skrevet

kjønner godt hva du mener HI..var selv i spania lånte sport trille av naboen til mamma og brukte den til tulla i 6 uker..her i norge ville jeg bli slakta lissom...

men uansett jeg bryr meg jo om tulla og jeg gjør alt for at hun skal ha det best mulig det er velll egentlig det vi er redd for,og gjøre feil...også får vi jo høre ditt og datt av alle dissa reklamene og feil informasjonen...frks det dyreste er det beste...øøhh?

husker da jeg blei slakta på BIM fordi jeg valgte og bruke en arvet seng(til tanteungen min) og en madrass som hørte til senga som oxo var tanteungen min sin...og en babydyne jeg arvet...gud så mye kjeft jeg fikk av dissa gravida damene.. men tulla har det jo så bra som bare det hu....

da tenker jeg...jøss hva gjør folk i andre land? di arver..hva gjorde folk før i tia?arvet..osv..

helseteppe forann vogna bruker jeg egentlig fordi det er lyst og jeg tenker "hmm hvis jeg henger dette forann så sover hun kanskje lenger" hehe...

bæresele har jeg aldri giddi og bruke over 1000 spenn på..fikk heller låne en da jeg dro på ferie for og ha henda ledige til koforter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...