Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Serverer dere vin til maten, eller annen alkohol i barnedåpen/ved navnefesten?

Jeg synes ikke alkohol passer til kirkelig dåp, som vi har tenkt å ha. Men har fått noen reaksjoner på at det virker noe stusslig. Hva er vanlig, egentlig?

Regner jo med at folk ikke drikker seg fulle en søndag formiddag, men likevel :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår familie drikker vi ikke alkohol midt på dagen, og i alle fall ikke på en søndag! Det føles dessuten helt unaturlig å servere alkohol i et selskap som er til ære for et nesten nyfødt barn. Etter min mening har ikke alkohol noe å gjøre verken i barnedåp eller konfirmasjon.

Vi serverte hjemmebrygget alkoholfritt øl, vi. Falt veldig i smak, både hos store og små.

Skrevet

Tror ikke det er vanlig å servere alkohol i dåp her til lands, mine 2 nevøer ble døpt i DK, moren er dansk og der serverte de alkohol (vin) den første gangen reagerte vi

Skrevet

Alkohol har ingenting i en dåp/navnefest å gjøre.

Gjest mammatilenprins
Skrevet

Synes så absolutt ikke alkohol har noe å gjøre i en barnedåp! Har aldri vært i en dåp hvor det har blitt servert alkohol heller...

Skrevet

Alkohol skal ikke bli servert i dåp her vertfall.

har aldri vært i noe dåp der det er blitt servert alkohol.

Skrevet

Personlig synes jeg ikke alkohol hører hjemme i en dåp,men det får vel være opp til hver enkelt å bestemme...

Gjest Ut på tur
Skrevet

Vi kommer til å ha middag på en lørdag ved 17-18 tiden.

Har ikke bestemt oss for om det blir vin eller ikke, Har vært i dåp med vin servering. Var jo ikke snakk om fyllefest uansett.

Skrevet

vi hadde ikke alkohol til dåpen........hvis det er noen som må ha det så er det kanskje greit med alkoholfri øl eller no...

Skrevet

Hvis det blir selskap rett etter dåpsgudstjenesten, så er det nok litt tidlig på dagen ;-)

Men til en god middag, ville jeg ikke hatt noe imot å servere litt vin.

(men nå er jeg ikke norsk og har ikke samme syn på alkohol som nordmenn flest har da - i mitt hjemland ville det ikke vært rart hvertfall med vin til de voksne, der er det forresten også vanlig vin som blir brukt i nattverd ;-) )

Det blir jo ikke fyllefest da, og det går jo an å bare servere 1 glass til middagen til de som ønsker, og ikke ha mange flasker stående?

Dere må uansett gjøre det som føles best for dere. Jeg ville ikke reagert på om noen hadde servert vin eller øl hvertfall.

Skrevet

Jeg syns ikke alkohol hører hjemme i en barnedåp. Det er jo en dag hvor barna er med hele tiden. Det er ikke som et bryllup f.eks som feires på kveldstid og hvor ungene blir lagt når alkoholen tas frem.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor vi er så redde for at ungene skal se at voksne drikker alkohol. Er det ikke naturlig å lære ungene at det går ann å nyte ett glass vin eller en øl uten å drikke seg dritings?

Skrevet

Men hvorfor MÅ man ha alkohol til mat for at det skal bli "fest"??? Greit at man kan la ungene se at det fint går an å nyte alkohol på en rolig og balansert måte, men hvorfor må det være alkohol? God mat er godt, uansett, og ofte til og med best UTEN alkohol.

Skrevet

Alkohol passer bedre når "barnet" er voksen nok til å selv avgjøre sin tro og kan stå for statskirken sine verdier;-)

Har vært borti både med og uten alkohol, der det var alkohol var det skilt fra barna, det var en veldig stor dåp og formiddagen var uten noe alkohol, men utover ettermiddagen var det fest for de "voksne", kan nevne at det var ganske mange i slekten her og jeg tror dette er mer tradisjon nedover i Europa. ( tidl Jugoslavia ) Fest var det til de små timer, jeg var sjåfør siden jeg skulle jobbe mandag morgen.-)

Alkohol og barn er ikke nødvendigvis "synd", men det er som en skrev mulig å kose seg uten å ha den alkoholen.

NB!

Før jeg blir "Skutt" for min lett ironiske start på innlegget så vit at jeg ikke mente å kritisere eller lage noe voldsomt ut av det.

Skrevet

Alkohol eller ikke alkohol handler vel ikke nødvendigvis om å ikke kunne kose seg uten, eller at man ikke kan spise god mat uten alkohol.

Jeg har et serdeles avslappet forhold til alkohol og det er vel en av de tingene jeg har savnet minst nå i svangerskapet. Men så kommer det jo ann på hvorfor man drikker alkohol. Fordi det er alkohol eller fordi det er godt og til fest nyter man gjerne godsaker. Godsaker vi ikke nyter til daglig. Vi kommer sikkert til å ha kaker til kaffen også.. selv om man jo ikke trenger kake for å nyte en god kopp kaffe. Men det er jo godt med kake, og det er fest med kake.

Skrevet

Synes det må være valgfritt. De færreste drikker seg fulle uansett i et familieselskap. Man serverer jo heller ikke store MENGDER av det til maten. Noen synes det er godt med et glass vin eller et glass øl til maten. Nordmenn har et snodig syn på alkohol. For når helgen kommer skal det drikkes samme hva!

Skrevet

jeg syns det er upassende med alkohol i dåpen, uansett om det er kristelig eller navnefest. det samme syns jeg om konfirmasjon. den det gjelder er jo ikke gammel nok til å drikke på den store dagen, så hvorfor skal andre? man kan jo kjøpe alkoholfritt øl og vin om noen absolutt føler at de MÅ ha det til maten. vi serverer forsåvidt ikke øl eller annen alkohol til familiebursdager heller. men det er vel en annen sak:P

Skrevet

må nevne det at vi absolutt ikke er avholds, selvsagt bare nå under graviditeten:P men syns at alkohol kan man drikke på fest med gode venner og andre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...