Snupsidupsi Skrevet 12. juli 2007 #1 Skrevet 12. juli 2007 Jeg bor for tida i utlandet. Har termin i slutten av september. Skal flytte hjem til Norge før termin, så jeg skal føde i Norge. Har hatt svangerskapskontroller og ultralyd i utlandet, men har også hatt noen kontroller i Norge. Så kommer jeg til saken: Jeg er LIVREDD for å gå over tida. Vet dette er veldig vanlig, men er likevel livredd for det... Så det jeg vurderer er følgende: Sette ultralyd-datoen jeg har fått i utlandet til 14 dager tidligere på helsekortet mitt. Håper dere skjønner hva jeg mener her... Jeg kan jo bare si at jeg ikke fikk noe skriftlig i forhold til ultralyden. Er jeg helt bak mål her, eller er dette ok? Er så redd for å gå over tida...
Fabelaktiv Skrevet 12. juli 2007 #2 Skrevet 12. juli 2007 Hvorfor så redd for å gå over tiden.. Termindato er bare et gjennomsnitt av det som er normalt.. altså to uker før og to uker etter er helt perfekt det også.. jeg ville ikke jukset på det - du vet aldri hva som skjer.. kanskje du får et prematurt barn og de trur det ikke er det også er ikke lungene modnet etc.. nei - ikke gjør det
twoboys & a girl Skrevet 12. juli 2007 #3 Skrevet 12. juli 2007 Hvorfor er dere så redde for å gå over? Barnet kommer når det er klar, to uker før eller to uker etter. Ikke heng deg opp i selve termindatoen.
Poteto Skrevet 12. juli 2007 #4 Skrevet 12. juli 2007 ikkje juks med termindatoen.. det er bare tull som dei poofor sier, babyen kommer når den er klar
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #5 Skrevet 12. juli 2007 Jeg ville ikke juksa med datoen! MEN ikke alle babyer kommer når de er klare!! jeg ble satt igang tre uker på overtid,babyen var veldig stor og "overtidig". kroppen min kommer ikke i fødsel av seg selv. skjønner at du er nervøs for å gå over tiden,det er et h....!
Knætta & Gutteknøtt+Jenteknøtt Skrevet 12. juli 2007 #6 Skrevet 12. juli 2007 Kan på et vis skjønne deg! Er også redd for å måtte gå langt over tida. Her jeg bor setter de ikke igang før 3! uker etter termin! Har i tillegg risikosvangerskap, så det er en del faktorer som spiller inn... Og nå har jo Jordmødrene på blant annet AHus kommet med ønsker om å sette igang fødsel maks 1 uke etter termin, da man i disse dager som oftest har rimleig kontroll på termin selv, og da dette er en praksis som er utbredt i resten av Europa. De har nemlig funnet ut at risikoen for fosterskader er større ved lang overtid, en ved at man evt føder 1 eller 2 uker før termin(dersom termindatoen skulle vise seg å være feil) Mener ikke å skremme noen nå altså! Men som sagt, 1-2 uker overtid hadde for meg virket helt ok, men når det blir snakk om 3 uker synes jeg det er altfor drøyt!
twoboys & a girl Skrevet 12. juli 2007 #7 Skrevet 12. juli 2007 Gikk 9 dager over. Stresset frem til termin datoen, deretter så rolig. Hvorfor gikk du så lenge over? Trudde grensen var på to uker.
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #8 Skrevet 12. juli 2007 husk at det er 14 dager +/- med ultralyden da. jukser du med helsekortet ditt kan du risikere å føde 1 mnd før tiden!! jeg har selv gått 12 dager over termin med nr (legene trodde jeg hadde gått enda lengre pga hvordan han så ut,veeeeeldig tørr og gått ned i vekt) men det gikk bra det:)
Gjest Skrevet 12. juli 2007 #9 Skrevet 12. juli 2007 Reflex: Fikk beskjed om at man kunne gå opptil 21 dager over tiden hvis alt var bra med mor/barn. ble satt igang dag 19 pga lite fostervann.
Lille Trille 2015 Skrevet 12. juli 2007 #10 Skrevet 12. juli 2007 Ville ikke ha jukset med dette, men heller prøvd å fortelle dem hvordan du har det og at du ønsker å bli satt i gang når du ønsker det om mulig - evt. berolige deg med flere kontroller... Jeg er også litt redd for dette med overtid da jeg har hørt litt skumle historier knyttet til dette og de fleste har vel ikke lyst å gå så mye lenger enn termindato, men så lenge man kjenner liv og holder kontakt med jordmor/lege/føden i perioden man er på overtid, så vil det nok gå bra. Jeg håper på at jeg føder 14 dager før termin i stedet for 14 dager over termin, men begge periodene er jo helt innenfor normalen, Skikkelig på overtid er man vel etter dette, og da skal man vel ha tett oppfølgning og en igangsettingsdato synes jeg å ha hørt?? Og man kan jo når som helst ringe føden, og få snakket med jordmor der. Babyen kommer når den er klar - men de fleste håper vel at den er klar rundt termin:)
Kaisa75 Skrevet 12. juli 2007 #11 Skrevet 12. juli 2007 Jeg ville helt klart ikke ha jukset med datoene! Tror det er mye mye vaerre aa blir satt igang enn det er aa gaa over tiden (og du risikerer jo at de setter deg igang om de tror du gaar over tiden, selv om det egentlig bare er normalt). Naar du settes igang saa er riene ofte mye sterkere, og sjansene for aa paafoere stress baade til deg og babyen hoeyere, samt sjansene for keisersnitt oeker. La naturen gaa sin gang, sier naa jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå