Gå til innhold

Hvordan slutte med bleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje et dumt spørsmål; men hvordan går man egentlig frem når man vil skal prøve og bli bleiefri på dagtid?

Datteren min er 2 1/2 år...

Er det bare rett og slett og slutte, og si til henne at nå må du si til mamme hvis du skal tisse eller noe mer? Det vil sikkert gå skeis en del ganger i starten, men da må man bare deale med det og vaske litt hyppigere klær...?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det vært så lett,så hadde jeg vært veldig glad. Har en gutt på litt over 3,som vi prøver å få bleiefri...Han sitter på do nesten hver dag og da tisser han.. Så går han uten bleie hjemme og da tisser han en gang i potta, og neste gang på gulvet. noen ganger er det bare hyl når vi setter han på do. Vil jo ikke presse han heller,så da får han slippe.

noen ganger sier han at han tisser, og vi forter oss på do,men da har han alt tissa i bleia...

Vil gjerne ha noen tips...

Skrevet

Beg. med og kutte bleia noen timer etter at de har tisset og etter at de har bæsja for dagen.gjør det til en belønning.Lurt og sette potta i samme rommet, og stadig minne de på at de ikke har bleie på, og tøyse litt med det og f.rks si; Ikke tisse trusa,tisse potta. Og regn med uhell, løft de da fort bort på potta, og forklar dem hva som skjedde :-) Kanskje kan du spille like overrasket som dem. Hva skjedde nå?? Tissa du??

Vi hadde 2-3 uhell de to første ettermiddagene, men så var det mange dager mellom nestenuhelle. Forsøk noen dager og se hvordan det går. Og om de er interessert, hvis ikke er det bedre og drøye en tid.

Ellers så er det uansett lurt og sette dem på do/potte på de tidene de pleier og gjøre fra seg, som etter soving og mat.

(Noen kutter bleia helt en dag, men da må ungene være veldig klare for det, jeg har ikke sjangs til og prøve siden jeg jobber hver dag..)

Lykke til, vi har mye moro med bleieslutt :-)

Nå sier tulla på 2,2 at ho har slutta beia. (Ja, du har slutta med bleie hjemme svarer jeg da, for ho klarer ikke og holde seg mange sekundene så i bil og i senga og i byen må bleia være på ennå).

Skrevet

Vi slutta faktisk bare! :-)

Jenta mi blir 3 år i september og vi hadde bestemt at vi skulle slutte en gang i løpet av denne sommeren. Så når fellesferien begynnte så bestemte vi sammen at nå var det slutt med bleie. Vi har ikke ferie i fellesferien i år, så hun er i Barnehage 6 timer hver dag. De var også klar for bleieslutt og siden det er roligere tider der nå så passet det bra.

Jeg tror vi hadde ca 2 uhell om dagen den første uken, men etter det har vi ikke hatt et eneste og nå går hun bare på do. Potta var veldig fin til å begynne med, til hun ble trygg på doen. Barnesetene til do er også veldig fine. Hun trives faktsik så godt der at det til tider tar lengre tid enn bleieskiftene gjorde!

Barna vår er jo like forskjellige som oss, så det eneste som er helt sikkert er at du ikke kan følge noen andres oppskrift. Jeg kjørte litt Jesper Juul stil på det og bar helt bestemt på at nå er det slutt slik at hun ikke ble usikker på hva jeg ville vi skulle gjøre. Det hadde nok vært vanskeligere dersom protestene hadde vert voldsomme, men de var de altså ikke. Hun har fått en god mestringsfølelse av å slutte, så da var allt godt! :-) Så da er neste skritt å slutte med nattbleien..

Det er en stor lettelse, så Lykke til!

Skrevet

Jeg tror det er viktig å forberede seg litt, i hvert fall profitterer noen unger på det. Her i huset begynte vi ved toårsalderen å lese bøker om bleieslutt, og snakket litt om hvem som bruker bleier og hvem som ikke gjør det osv. Parallelt tilbød jeg henne å gå på do av og til, men maste ikke. Etter en stund kjøpte vi kjempefine "prinsessetruser", som hun skulle få når hun ikke trengte bleie lenger. Hun fikk kjenne på de og ha de i skuffa si, men ikke prøve de. Jeg tok en hvit løgn om at det ikke gikk med bleier på, og den kjøpte hun tvert :) Vi lagde liksom litt forventninger rundt dette med bleieslutt, så en dag - da hun var 2,5 år sa hun at hun ikke ville ha bleie lenger. Litt uhell de første dagene, men etter ei uke var hun helt tørr. Har hatt minimalt med uhell siden da, og da har det vært fordi hun ikke har funnet doen eller klart å kneppe opp buksa...

Skrevet

Ja, vi brukte også fine truser som "lokkemat". Og så har vi noen fine bøker om potta som vi har lest mye i. Vi har også snakket mye om hvem som bruker bleie og hvem som har sluttet. Overgangen til avdelingen fra 3-6 år i barnehagen ga også et puff i riktig retning.

Men så møter man på nye ting hele veien, i dag ville hun gjerne stå og tisse slik som pappa gjør! :-)

Skrevet

Vi holder på å slutte nå og har gjort det slik som du sier, kutte bleia helt på dagen og ber han gi beskjed om når han må tisse. Han er blitt veldig flink på den uken vi har holdt på, men det har blitt litt ekstra klesvask. men det regner jeg også med. Kan ikke forvente at han skal gi beskjed når de har en behagelig bleie på seg.

Skrevet

Gutten vår blir tre år i desember . Vi bestemte oss for at han skulle bli bleiefri før han begynner i barnehagen igjen i august .

I mai, juni kjøpte vi inn truser m diverse form og motiv som han fikk se på , og sa at snart så skulle han få bruke bare dem . Dette synes han var stas.

Så begynte vi så smått å prøve å gå med bare underbukse , men kun litt og når han selv hadde lyst .

Men for to uker siden så sa jeg at i morgen er det ikke mere bleie , da må vi bruke underbukser .

Og slik ble det .

Joda , uhell skjer .. og han synes fremdeles det er litt fremmed å bæsje på do ( han har et babybjørn do-sete) , men han er veldig flink og synes selv at han er det :) Han går på do selv , men varsler før og etter - ofte med et stort glis . Vi roser ham mye .

Fremdeles er det ei drøy uke til barnehagen begynner igjen , og da har han nok fått enda mer kontroll og blitt enda mer vant .

Vi stresser ikke med dette , tar det i hans tempo . Fremdeles har han bleie om natten , men tre morgener på rad har den vært helt tørr så snart skal den av også .

Skrevet

Datteren min ble tørr til 3-årsdagen (både dag og natt) og det som fikk det til å løsne for henne var klistremerke-metoden.

Jeg lagde et artig skjema som jeg hengte på dodøra og forklarte at for hver gang hun tisset/bæsjet i doen, så skulle hun få 1 klistremerke. Når hun hadde fått 5 merker, så skulle hun få en liten gave av meg.

Det var ikke mange gavene som skulle til før hun var helt tørr! :-) Hun ble veldig motivert av belønningssystemet mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...