linneha Skrevet 11. juli 2007 #1 Skrevet 11. juli 2007 Babyen min på 5 mnd "faller" fremover hvis jeg holder henne i sitteposisjon. Det er tydligvis for tidlig for henne. Nå er det de blir sterke nok?
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 11. juli 2007 #2 Skrevet 11. juli 2007 Når de setter seg opp selv:)
Gjest -baremeg- Skrevet 11. juli 2007 #3 Skrevet 11. juli 2007 Faktisk skal de ikke sitte i det hele tatt, ei heller med støtte, før de sitter helt av seg selv - og med å 'sitte selv', betyr det at de er sterke nok til å sette seg selv opp i sittestilling.... Ofte ikke før i 9 måneders alderen... Alt for mange setter dem opp alt for tidlig... De ser jo så søte og yndige ut, og man tror de har kjempeglede av å titte opp, frem og ut i verdenen - men det kan betale seg med dårlig rygg resten av livet... Ikke noe poeng å haste med dette...
Yo&La+spire Skrevet 11. juli 2007 #4 Skrevet 11. juli 2007 Jenta vår kunne sitte selv (støttet med armene) når hun var 3 mnd...men hun får ikke lov. Best å vente til de kan sette seg opp selv som MammaLukas sier. Vi har litt "problemer" med henne, for hun vil bare sitte, og hun får "ligge oppreist" på fanget, men ikke noe mer. Hun er 4 mnd nå. Helsesøster sa at en ikke må bli hysterisk og tvinge dem til å bare ligge, men gjøre det som føles naturlig....eg ble ikke så mye klokere av det, men vi lar henne sitte litt visst hun setter seg opp (fra halvt liggende på fanget) selv. Ikke lenge. Håper du ble litt klokere av mitt rotete svar!
Gjest -baremeg- Skrevet 11. juli 2007 #5 Skrevet 11. juli 2007 Problemet her er vel at de voksne har latt henne sitte oppreist med støtte - det er akkurat det man bør unngå. De skal faktisk bare ligge i armene våre eller ligge på fanget vårt. De skal ikke støttes under armene opp i sittestilling før de selv kan sitte... Så jeg skjønner du nå har et problem - selvsagt vil hun opp og se og følge med.... Men det er overhodet ikke noe bra for ryggen hennes, og helsesøster var nok mer bare høflig, og etterpåklokskap her nytter jo uansett ikke - det er for sent... (sorrry, men måtte bare skremme andre litt i fra å gjøre det samme....)
Gjest -baremeg- Skrevet 11. juli 2007 #6 Skrevet 11. juli 2007 Og vil legge til at å reise seg opp selv, betyr at barnet skal være på gulvet og reise seg opp i sittestilling helt selv, og bli sittende der, stødig. Jeg ser noen her snakker om at barnet reiser seg opp selv, i fra halvt sittende stilling på fanget til en voksen - DET ER IKKE å reise seg opp selv...
eva luna Skrevet 11. juli 2007 #7 Skrevet 11. juli 2007 Snakk om å være fanatisk! Og helsesøster var nok bare høflig... mener du det seriøst?? Tror du virkelig at et barn får ødelagt rygg av å sitte i et fang noen minutter for dagen?? Jeg har no selv fått beskjed fra helsesøster at når mini er 5-6 mnd så er det ikke noe problem at de kan sitte med støtte i en litt bakoverlent stilling. Selvfølgelig ikke i timesvis av gangen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå