Gå til innhold

Slike barnehager skulle vi hatt, eller hva jenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror det hadde vært glimrende om Norge satte i gang med døgnåpne barnehager hvor man kjøpe med seg ferdig middag når en henter barna, en kan levere klær til vask og hente dem når en går!

Hvor en vet barna er trygge døgnet rundt og en kan gå på arbeid både kveld og natt og hente barna med god samvittighet:-)

Jeg vet Danmark har noe lignende, så det skal ikke være umulig å gjennomføre!

Tenk for en KVALITETSTID en kan få med barna ved å muligjøre noe sånt!

Tenk på barna hvor begge foreldre jobber ulike tider, noen hadde kanskje kun behøvd bhgplass i overgangstiden for foreldrenes av/på jobb tid!

HVa sier dere jenter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her som jeg bor har vi en barnehage som henter og leverer barna :)

Hjelper litt på det også, tror jeg.

Og hørte på radioen om en barnehage som laget middag som man kunne kjøpe med seg hjem. Husker ikke hvor det var, men det hørtes jo digg ut, det!

Skrevet

Jeg tror nok at når det blir motsatt med forholdet mellom barnehageplasser og antall barn som trenger barnehageplass, så må jo barnehagene komme med tilbud som får foreldrene til å velge deres barnehage. Da kommer det nok slike tilbud til oss også :) Håper jeg i hvertfall

Skrevet

Kanskje ideelt for foreldre, men som barnehageansatt vil jeg ikke godta å jobbe sånn.

Skrevet

Og jeg håper innlegget ditt var ironisk :o)

Skrevet

Åh, Embalmamma m/spire, fordi det hadde blitt skift?

JEg har og jobbet i barnehage, og kunne faktisk tenkt meg å jobbet i en slik ordning selv.Men jeg er og vant med å jobbe skift fra tidligere jobber.

Men tror egentlig det er mange andre og som kunne tenkt seg å jobbe slik, synes det er kos å jobbe kveld og nattskift, jeg, en helt annen stemning da :-)

Men det er jo godt vi er forskjellige!

Skrevet

Huff, ja stakkars de som jobber i tidsrommet 0700-1700. Huff for noen umenneskelige tider.

Det er jo pr dags dato umulig for skiftarbeidere å finne hverandre og få barn sammen uten å belage seg på tålmodig familie som passer, bringer og henter. Når skal to kokker få lov til å få barn sammen!? Vanlig arbeidstid for kokk på restaurant er gjerne i tidsrommet fra 1200 til 0100. Er ikke bare bare det, nei, når man skal hente ungen i barnehagen kl 16.00.

Ja til døgnåpne barnehager!

Ta til søndagsåpne butikker!

Skrevet

Det var faktisk ikke ironisk ment, hehe.

Det er så mange som jobber skift, og som hadde hatt bruk for pass annet enn i de vanlige åpningstidene til en barnehage. Da ville det jo være bedre for barnet å være på en fast plass med kjente omgivelser, enn å måtte være hos stadig nye barnevakter (selvfølgelig kjekt å være på overnattingsbesøk, men ikke alle har så bra nettverk)

MEn selvfølgelig, det måtte jo vært restriksjoner og begrensninger på bruk av en slik plass.

Skrevet

Nemlig :-)

Du tok poenget mitt!!!

Skrevet

Jeg forstår det slik at du er skiftarbeider?

Du trenger da ikke være så spydig, alt jeg sa var at jeg ikke ville jobbe sånn!

Skrevet

Jeg er førskolelærer, og ville gjerne jobbet i en sånn barnehage jeg.

Har vært og besøkt den barnehagen i Danmark, som var først ute med dette, og jeg ble imponert over opplegget.

Skrevet

Var jo ikke meningen å gå på deg personlig, det er bare så mange som aaaldri ville jobbet skift selv, men godt liker at andre gjør det (liker å gå ut å spise, se en film, ta en øl, besøke bibliotek og museer, få hjelp i nøden av leger, bli kjørt hit og dit av bil, båt, buss, fly og tog o.l).

Jeg jobber selv skift av mildeste form (dvs 50/50 8-16 og 12-20 vakter), men hadde likevel lagt skikkelig dårlig an hvis jeg hadde truffet en annen som jobbet skift.

Har et vennepar som rakk en suss i døra der de møttes: den ene kom fra jobb for å ta over barnepass, den andre skulle på jobb. Mannen så seg nå nødt til å slutte med sin pasjon (kokkelering) og fikk seg 8-16 jobb som lagerarbeider. Alt dette kunne vert løst så fint med noen døgnåpne barnehager i hver kommune/bydel. Selvsagt med reguleringer osv ang hvor mange timer til sammen man skulle kunne ha sine søte små der.

Skrevet

Jeg forstår dere som vil ha det slik på en måte... Men... Skal ikke engang barna få sove i sin egen seng på natta? Dere som mener at de MÅ gå i bhg fra 1 års alder p.g.a. sosialt o.s.v, de er jo ikke sosiale om natten hehe... Skal de gå litt på dagtid også da eller, hvordan skal den VIKTIGE biten løses?

Skrevet

Helt enig, med tanke på hvor mange som jobber skift i dag så burde absolutt barnehagene fulgt opp med døgnåpne løsninger. Bare tenk på alenemødre som ikke kan jobbe på sykehus hvis de ikke har noen til å passe ungene, må ta jobber i hjemmesykepleien osv, kjenner flere av de. Tror det er en barnehage i Bergen som har begynt med det. Er jo bedre for barnet å være i barnehage fra f.eks 13-17 enn fra 7-16.

Skrevet

De som jobber skift jobber jo ikke hver eneste natt, men kanskje en eller to ganger i uken.

Skrevet

De får jo sove i sin egen seng som oftest.

For folk som jobber nattskift, jobber vel ikke det hver natt? (Tror jeg)

Og så lenge man ikke får noen til å komme hjem til seg på natten for å passe ungene, så må likevell ungene sove borte. Og da er det bra å ha et trygt sted å tilby både ungene og foreldrene.

Er jo mange aleneforeldre som må/vil jobbe nattskift også.

Og ungene kan gå på dagen også, de dagene de ikke går på natten.

Så man kan ha både dag og nattplass, men maks oppholdstid per dag er f.eks. 10 timer.

Skrevet

Djeeezuz, 10 timer??? Hmmm, men... Vil dette være en god løsning for barna? Jeg mener, noen ganger skal de leke der, andre ganger skal de bare sove der? Forskjellige unger og voksne hele tiden??? Virker ikke som en stor trygghet spør dere meg

Skrevet

Ok, på hvilken måte var jeg spydig, da? Det var ikke det som var meningen...

Skrevet

Jeg forstår at dere med skift må gjøre en del ofringer, det skjønner jeg virkelig. Jeg har forresten en mann som jobber skift, han kjører buss, han må jobbe mindre slik at han kan hjelpe til å hente og levere når jeg ikke kan. Så jeg vet hvilke ofringer det er! Jeg jobber faktisk skift jeg også, selv om det er innafor 7.30-17.00.

Skrevet

Vel min unge sover no i barnehagen selv om det er på dagen, og han leker der, han forholder seg til barn på tre avdelinger og mange forskjellige ansatte da noen er syk og noen er vikarer osv, men han trives da kjempegodt og er så trygg som han kan bli, så vidt han gidder å vinke ha det til oss når vi leverer.

Men enig i at 10 timer var lenge, 8-9 timer bør være maks.

Skrevet

Det var ikke til deg fuksia, men til kakemonsteret!

Skrevet

Syntes virkelig ikke det kan sammenliknes jeg da... Å sove der en time hver dag som blir en rutine, eller å av og til sove der hele nettene i et rom med mange andre barn? Hmmm, nei... Svært skeptisk

Skrevet

Vel, slik jeg ser det, så ville det jo vært de samme personene som jobbet i barnehagen, bare at de gikk forskjellige skift med ulike sammensetninger, slik at barna etter hvert ville gjenkjenne alle som jobbet der (selvfølgelig utskiftninger der som på alle arbeidsplasser).

Jeg har ikke den perfekte løsningen på hvordan alt skulle fungere, men personlig hadde jeg likt å kunne levere mine barn til samme plass/personer som jeg gjør på dagtid, mennesker som kjenner barnet mitt!

På denne måten slipper man å planlegge og styre på hvem som skal passe når, og føle at man bruker familie og venner for alt de er verdt for å få barnepass for å kunne gå på jobb! Da vet både barnet og foreldrene hvem, hva og hvor!

Hvis jeg i tillegg kunne tatt med middagsmaten hjem på ettermiddagen - vips, enda en xtra time med kos for meg og ungene (og pappaen:-).

Denne løsningen tenker jeg jo på for de av oss som har veldig bruk for det, f.eks hun som har fått jobb som vekter men ikke vet hvordan hun skal få løst barnepass-problemet, pga hun må på jobb før barnehagen åpner (se annet innlegg)

Skrevet

10 timer er vel ikke lenge, hvis barna skal sove der???

Og forresten har mange barnehager allerede 10 timers oppholdstid (07-17), så i realiteten er det 10 timer mange steder.

Ikke dermed sagt at ungen MÅ være der i 10 timer da, vet dere!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...