Ginger-mor Skrevet 11. juli 2007 #1 Skrevet 11. juli 2007 Ble målt for første gang i dag, og JM sa det var litt lavt. Skal tilbake og måle på nytt om et par uker. Men det er vel relativt normalt å ikke ligge akkurat innenfor "normalen"?
trollet¤ Skrevet 11. juli 2007 #2 Skrevet 11. juli 2007 Er du mange uker på vei, og hva var SF målet ditt da?
Tbgjente_Det ble ei lita tulle Skrevet 11. juli 2007 #4 Skrevet 11. juli 2007 Har du vært på vekstestimering da?
Ginger-mor Skrevet 11. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 11. juli 2007 Hva er det for noe spennende da? Men jeg har garantert ikke vært på det altså, for dette var 2. kontrollen min (+ul, selvfølgelig).
Tbgjente_Det ble ei lita tulle Skrevet 11. juli 2007 #6 Skrevet 11. juli 2007 oki. De måler hode og magen til babyn på ul...gjerne femur (lårbeinet) også og ut fra det kan de beregne str. på babyn....om den er normal eller +/- normalen. Mitt sf-mål er normalt men babyn har et vekstavvik på -17,88%
Ginger-mor Skrevet 11. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 11. juli 2007 I see. Nei, det har jeg ikke vært borti. Dvs., hodet og femur ble målt på ordinær ul for å estimere termin, men jeg ble ikke informert om størrelsen på babyen. Så du får kanskje en liten baby du da?
*Vetlis* Skrevet 11. juli 2007 #8 Skrevet 11. juli 2007 Hos meg var det andre veien... Ble målt til 14-15 uker når jeg var 11 uker på vei. Synes det var litt spes. jeg :-(
Sweet tooth Skrevet 12. juli 2007 #9 Skrevet 12. juli 2007 Hei, Så hyggelig å se at det går bra med deg i dette svangerskapet Ginger Mor. Nå har du kommet langt! Tror absolutt kke du har grunn til bekymring over litt lavt sf mål ved første måling- men det er fint at jordmoren følger deg opp. Jeg går til vekstkontroll på Rikshospitalet, for mitt barn har skiftet vekstkurve (nedover ) den senere tid. Det viktige ved vekstmålinger er å se om det skjer noen endring i forventet vekst. Dersom veksten til barnet faller dramatisk, kan det feks tyde på at barnet ikke får den næringen det trenger. Det jeg har lært er følgende: En skal ikke stole for mye på sf målene. Jeg mener overlegen på Riksen sa at de kun har ca. 40-50% nøyaktighet eller noe slikt (bl.a. fordi litt ulikhet i hvordan en måler utenpå magen kan få veldig store utslag på sf målene) Dersom sf målene gir grunn til bekymring, bør en henvises til ultralyd undersøkelse. At du får lavt sf mål på første undersøkelse bør altså ikke gi grunn til bekymring i seg selv, slik jeg forstår det er det dersom veksten endrer seg dramatisk at en bør være på vakt. Selv startet jeg vel ca. rundt gjennomsnitts streken på sf målene, men ligger nå nesten nederste kurve innenfor "normalen". Men ul undersøkelser viser at barnet får den næringen den trenger, og så lenge barnet beveger seg mye og virker friskt og tilfreds har jeg fått vite at det ikke er grunn til bekymring (men bekymrer meg jo litt likevel, da) Skal til oppfølging på Riksen om to uker, og er da veldig spent på utviklingen. Fikk et lite barn forrige gang også, litt over 2700 g til termin, og han var helt frisk og fin, så regner med at vi fra naturens side lager små barn, og at det ikke er fare på ferde. Lykke til videre!
Ginger-mor Skrevet 12. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 12. juli 2007 Hei, Sweet tooth! Så koselig! Ja, tiden går rasende fort. Hadde aldri tenkt på det målet før i går egentlig, så jeg ble bare litt overrasket over at jeg skulle tilbake igjen om to uker alt. Generelt virker det jo som om alt i forbindelse med en graviditet er så veldig individuelt, så da hun krysset av på skjemaet og jeg så at jeg nesten kom opp til det grønne feltet, tenkte jeg: "jeg må visst være ganske så normal, ja!". Jeg kjenner mye liv, så jeg er ikke bekymret akkurat. Regner med at den følger sin egen kurve helt fint, for magen vokser. Ser bare litt rart ut så lenge det kun er ett kryss på skjemaet. Spennede å lese om erfaringene dine. Og så fint at du får bra oppfølging på Riksen. Lykke til på neste kontroll!
Gjest Odyssey&Mikrovampyren Skrevet 12. juli 2007 #11 Skrevet 12. juli 2007 Jeg hadde superlavt Sf-mål hele tiden, under den grønne linjen tilogmed. Vokste ikke rundt magen overhodet. Jenta mi ble tatt med ks 4 uker for tidlig (sykehuset feilberegnet terminen med nesten 1 mnd), og var 3110. Og mitt sf-mål var ofte så lavt at jeg ble sendt på UL.
Ginger-mor Skrevet 12. juli 2007 Forfatter #12 Skrevet 12. juli 2007 Da var hun nok godt gjemt inni magen din, ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå