Kanin84=) fødeklar=) Skrevet 11. juli 2007 #1 Skrevet 11. juli 2007 Har litt svangerskapsdiabetis og sliter med dette dummme blodsukkeret....blir bare lei meg....er det farli for barnet at verdien nesten er 9 etter måltid. dette var ca 1 1/2 time etter mat...spiste fisk og poteter.Middagen har liksom gått bra før men nå føler eg at det blir høgare oh høgare.Vanskeli og halde det under 7....grrrrrr.
Nicoline3 Skrevet 11. juli 2007 #2 Skrevet 11. juli 2007 Ikke farlig før du passerer 12, da går det på hjerne og syn.... Har du ingen form for medisinering?
MomInUSA Skrevet 11. juli 2007 #3 Skrevet 11. juli 2007 Legen min sier alltid at problemet med sv diabetes er at det varierer saa mye fra dag til dag og det blir ofte vaerre og vaerre den siste tiden. Det er helt vanlig fordi det er foraarsaket at hormoner - som oeker utover graviditeten. Det er ikke farlig i seg selv for babyen din at blodsukkeret ditt er hoeyt av og til - det er konstant hoye verdier som vil skape bekymring, spesielt bekymring for stor baby. Og om blodsukkeret ditt er hoeyt naar baby blir foedt, saa kan baby faa veldig lavt blodsukker fordi baby's insuling produksjon vil produsere for mye insulin (men det sjekker de). Husk - blodsukkeret ditt er hoyest 1 time etter du spiser. Det skal helst vaere 7 eller under to timer etter (saa det kan vaere noe hoeyere i mellomtiden). Det er sikkert poteter du reagerer paa - eller du kan ha en daarlig dag. Har merket mange ganger at blodsukkeret kan variere mange verdier (f. eks. fra 7 til 4) fra dag til dag selv om jeg spiser akkurat det samme. Hos meg er det ofte slik at blodsukkeret blir ofte hoeyt om jeg ikke spiser ofte. Hvis jeg er for sulten naar jeg spiser middag blir det ofte for hoeyt. Du maa baere eksperimentere litt og finne ut av det. Spise lite og ofte, og du ungaar de hoeye verdiene. Del middagen i to og spis halve til middag og resten to timer senere. En hoey verdi naa og da er ikke noe aa bekymre seg for! Ogsaa - om du sliter med spesielle maaltider - gaa deg en tur -hold deg i aktivitet - det kan senke blodsukkeret ditt med flere verdier paa 1/2-1 time. Lykke til - ikke fortvil!
Kanin84=) fødeklar=) Skrevet 11. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 11. juli 2007 Takk for mange gode råd=) Ingen medisn enda nei for deg som lurte på det! Lurer på en ting til....når eg har fått merkelige verdier så har eg tatt kontroll mål..tatt på nytt rett og slett. Det merkelege med dette er at det da kan vere stooore forsjeller på målingene. Foreksempel 6,6 måler på nytt og får 7,5....dette går begge veier....noen forklaring????? Gjør alt riktig tror eg=)
MomInUSA Skrevet 11. juli 2007 #5 Skrevet 11. juli 2007 Har samme problem - noen ganger naar jeg dobbelsjekker saa er det stor forskjell. Det er litt irriterende, som om man ikke kan stole paa meteret. Man tror det er hoeyt og saa er det ikke etc. Har du proevd aa teste i to forskjellige fingre og faatt totalt forskjellig resultat? Det er helt rart. Men men... Sjekker som regel igjen om jeg ikke syns verdien stemmer med hvordan jeg foeler meg. Men begynner aa bli saa lei og likegyldig naa at jeg bryr meg ikke saa mye om det...... har en tendens til aa glemme aa teste naa ..... :-) Eneste forklaring er vel at maalingsmeteret og de der test-strimlene ikke er helt feilfrie...
Kanin84=) fødeklar=) Skrevet 11. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 11. juli 2007 Ja har ofte merket at det er stor forsjell fra finger til finger helt rart ja....klara ikkje å måle i samme finger hele tiden heller....men det er veldig frustrerande det der....når du får slike verdier går du ut i fra den første målingen din eller den som er lavest(best resultat på)...har sånn bok eg må skrive dei inn i og eg har skreve den høgeste verdien bare for å vite at eg ikkje har pynta på det liksom..
MomInUSA Skrevet 11. juli 2007 #7 Skrevet 11. juli 2007 Jeg skriver som regel begge eller den jeg foeler er mest riktig i forhold til hvordan jeg foeler meg. Man faar jo en viss peiling etter hvert paa om blodsukkeret er lavt eller hoeyt.... men ja, man lurer jo bare seg selv om man pynter paa ting, det er jo ikke noen grunn til aa jukse, for man har jo det blodsukkeret man har. Jeg har alltid vaert veldig opptatt av aa unngaa insulin da, for jeg er ikke akkurat glad i naaler...... er veldig glad for at jeg aldri har vaert i faresonen for aa maatte ha insulin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå