Anonym bruker Skrevet 11. juli 2007 #1 Skrevet 11. juli 2007 Vår jente som nettopp ble 1 år, har hatt en stygg hoste siden november!!!!!!! Har vert hos leger og spesialister, men de finner ikke ut hva det kommer av. Jeg synes så synd på henne, våkner hele tiden av at hun må hoste, og det går ut over både hennes og vår søvn. I kveld la hun seg kl 19, sovnet...og våknet igjen en halv time senere av hoste. Og nå har hun ligget og hostet og grått siden Hoster både morgen, dag, kveld og natt - og jeg begynner å bli skikkelig frustrert over at ingen kan finne ut hva det er! Noen som kjenner seg igjen, og kan hjelpe meg????
jabk Skrevet 11. juli 2007 #2 Skrevet 11. juli 2007 hei! har de sjekket ang astma? føler du det blir verre om natta og etter anstrengelser? det første tegn på astma kan være bare litt hoste om natta. og barna er ofte et par år før de klarer diagnotisere det. men har legen prøvt med ventoline eller noe annet astmamed? høres ikke godt ut i det hele tatt. hva sier legene da? noen barn blir jo ofte syke, så kan være hun går fra den ene forkjølelsen til den andre. men da burde hun jo innimellom ha hatt feber eller andre symptomer på forkjølelse som snue og lignende....har hun mye slim eller er det tørrhoste?
junispiren fikk liten Dennis Skrevet 11. juli 2007 #3 Skrevet 11. juli 2007 Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg gikk til legen min og fikk astma medisin. Dvs Ventoline( for å åpne luftveiene) og flutide(som forebygger og lindrer) Han har ikke astma, men jeg skal si dette hjalp!! Han hostet hver høst og hver vår, og gjerne 5-6 mnd i strekk slik at det nesten ble ett helt år.. Kun opphold om sommeren. Dette kan komme av litt trange luftveier og litt forskjellig. Hør med legen din om evt astma medisin. Det hjalp oss hvertfall. Vi også hadde prøvd ALT. Trøsteklem fra en som vet hva våken-natt er..
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2007 #4 Skrevet 11. juli 2007 Legene sier så mye rart. Har også vert hos det allergi og lungesykdom-senteret i Oslo - han mente det kunne være astma, vi fikk både ventolin og sånn annen blå (husker ikke hva den heter)...men hjalp ikke noen ting. Det varierer litt mellom tørrhoste og slim, men mest tørrhoste.
mamma og my Skrevet 11. juli 2007 #5 Skrevet 11. juli 2007 Hadde ikke gitt meg ovenfor legene. Langvarig hoste kan være astma, og det skal utredes av barnelege. Det kan hende det hjelper å øke dosen m ventoline/ flutide. Vi kan bruke ventolinen på jenta vår opptil 8 ganger i døgnet i dårlige perioder, og flutide 3 ganger pr dag. Får hun mikstur eller inhalasjon? Inhalasjon er det mest effektive. Det kan ta litt tid før hun får skikkelig effekt av medisinen, men det er viktig å gå den regelmessig. Ellers tenker jeg på bronkitt...
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2007 #6 Skrevet 11. juli 2007 Hun brukte ventoline/flutide i noen mnd, med ganske sterke doser, som vi økte når de ikke hadde noen effekt - hjalp ikke. Var inhalasjon gjennom et sånt kammer. Hva er symptomene på bronkitt da, og hvordan behandler man det?
jabk Skrevet 11. juli 2007 #7 Skrevet 11. juli 2007 hadde det vært bronkitt burde hun vært syk i forkant og fått pustebesvær. cystisk fibrose kan det også være, men det er en sjelden tilstand og de hoster da og har vanskelig for å få opp slim og det disponerer for flere pneumonier- lungebetennelser og bronkitter. så da burde hun blitt syk. bare hoste tyder mest på astma ja. blir hun obstuktiv noen ganger, slik hun får vanskelig for å puste? men merkelig at hun ikke ble bedre av medisin. hm? langvarig hoste om natta kan gi mistanke om hypertrofiske adenoider, kronisk sinusitt, astma og gastroøsofageal refluks, men også misdannelser ( langvarig hoste) som eks trakeoøsofageal fistel, atelektase, cystisk fibrose og andre sjeldne kroniske sykdommer. søk på sol.no på disse orda så kommer nok mye lærerikt opp. fant dette i boka mi- klinisk pediatri hvordan er hun ellers, spiser bra, legger godt på seg? hvordan ser avføringen ut ( fettet og tynn?) . har hun tatt rtg?
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2007 #8 Skrevet 11. juli 2007 Hun har nettopp hatt tre dager med høy feber, hosten ble værre da. Men den har vert der siden november, har hostet hver dag siden da, bedre og værre i perioder, men aldri en dag uten at hun hoster. Har aldri merket noe til at hun har problemer med å puste, heller ikke pipelyder. Har tatt røntgen av lungene, blodprøver, prikktest (for utslett som hun også hadde lenge) men de fant ingenting. Matlysten er ikke bra...snur seg bort, holder seg foran munnen og griner ved hvert måltid! HI
jabk Skrevet 11. juli 2007 #9 Skrevet 11. juli 2007 prikktest neg altså. men kan det være allergi? eks melkeallergi, som gjør at hun får vondt i magen og ikke orker spise. som gjør at hun gulper mat opp i munnen når hun sover eller leker og som hun svelger ned igjen og det blir irriterende og hun hoster? sønnen vår har melkeallergi og eneste symptom var blod i avføringen og gulping. han gulpet og mye som han svelgte ned igjen og da hostet han litt. han våknet og ofte en halvtime etter han ble lagt og såg at han da satt ofte gulp fast i halsen som irriterte og utløste hoste.......prikktest negativ på han og men ble god og ikke blod i avf da melk ble kuttet fra min kost. han reagerte på mitt melkeinntak gjennom amming. du burde iallefall fått bedre oppfølging. når hun i tillegg ikke trives med maten...legen bør henvise deg til mer utredning på sykehuset? er det på sykehuset du har vært? hos barnelegene?
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 11. juli 2007 #10 Skrevet 11. juli 2007 jeg ville ha tatt henne med til en lunge spes.Luke hostet i mange mnd...han hadde astma:(
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2007 #12 Skrevet 13. juli 2007 Min mellomste begynte etter en kraftig forkjølelse når hun var 6 mnd og hostingen ga seg ikke. Var hos legen ørten ganger og lyttet osv. og fikk forskjellige hoste dempende hver gang, cosylan, bricanyl, bisolvon ol. Var også hos sånn allergi/barnelege og han sa at det ikke var noe galt, men at noen barn bare er sånn. De er hostere, de vokser det av seg, men det er varierende hvor fort. Vi var heldige og hun vokste det av seg innen hun var 1,5 år, men når hun (4 år nå) blir forkjøla/influensa syk, sitter hosten i lenge og vi må spe på med cosylan en periode (får bare når hun legger seg så hun og vi får sove på natte) Hun har også utviklet allergi, det slår ikke ut på ripetestene, men hun blir "dårlig" om våren. Vi fikk flytende Zyrtec til henne når hun var 2,5 år og hun blir i bedre form når hun får det om sommeren. Men jeg ville fått utelukket alle "ting" hos lege. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2007 #13 Skrevet 13. juli 2007 hei. min sønn er slik og.. men de mener han har astma. men han får noe som heter... løpe og sjekke...Efedrin. Dette har hjulpet her.
3gounger Skrevet 14. juli 2007 #14 Skrevet 14. juli 2007 Hei! Nå fikk jeg helt vondt av dere! Har hatt samme problemet lenge med vår sønn. Han har hosta i over ett år, hver eneste dag. Som de andre skriver, kan det godt være astma. Noen ganger hoster de "bare", uten å være tungpusten. Det kan og/eller være reflux. Dette er faktisk en av den hyppigste årsaken til hoste. Da får de en slange ned i magen gjennom nesen som de går med i ett døgn. Dette er ganske vanlig når de har astma, og så lenge denne irritasjonen er der, vil ikke astmaen la seg bahendle skikkelig. Det kan også være pollypper som irriterer i tillegg, de kan ha det trangt i luftrøret (husker ikke helt hva det heter) og det kan være for mye salt i slimet i kroppen. Dette tester de med en svettetest. Dere har ikke sopp i huset? Som du skjønner, gutten vår har vært gjennom en rekke tester, og det tok lang tid før han ble bedre. Men jeg er sikker på de vil finne ut av det med dere også! Skulle ønske dere kunne gå til samme barnelege som oss! Hun tar dere på alvor. Problemet er athvergang vi blir henvist, er det gjerne flere mnd ventetid. Du må skrive og fortelle hvordan det går med dere! Klem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå