Gå til innhold

HIV.......

juni-august-mai gull:):):)

Anbefalte innlegg

Skrevet

har elle dere fått skjema om dere er positve elle negative på dette??...skulle skrives inn på føden å manglet dette skjemaet...de sa det var rutine å ta den prøven,å at legen sikkert hadde glemt å skrive det på skjemaet eller gi ut eget skjema på det.....så hørte jeg med legen i dag å han sa det var ikke rutine lenger,men di skal spør oss først...men jeg ble ikke spørt engang...snakket med føden som igjen krevde dette og sa det var rutine....mye tull me den legen min.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg mener å ha hørt at det skal man spørre om. De spurte meg iallefall... Men jeg fikk hverken skjemaet for hivtesten eller for rehsustesten hos legen, så jeg måtte etterlyse det:)

Skrevet

Jeg ble aldri spurt om det var greit, de bare tok den sammen med de andre blodprøvene. Da jeg kom tilbake på neste time fikk jeg et ark med resultatene som jeg har sammen med helsekortet.

Skrevet

tror ikke det er rutine. Legen/jm kan spørre deg på sv.kontroll i begynnelsen av sv.skap om du ønsker slik test. Men du er ikke pålagt å ta den. - sånn har jeg forstått det jeg har lest om prøvetakning i forbindelse med sv.skap hvertfall..

Ellers må man spørre om det selv hvis legen ikke gjøre det og man føler at man kan være i faresonen for å ha blitt utsatt for smitte.

Skrevet

Du kan nekte å la deg teste for hiv, men da må du regne med at du behandles som smittefarlig på føden.....

Gjest Ut på tur
Skrevet

Jeg fikk bare resultat av blodprøven på 2 legetime og fikk da beskjed om at jeg ikke var HIV positiv. Fikk beskjed om at det var en test man tok på alle gravide. Er jo egentlig naturlig å ta den testen mener nå jeg for har litt å si for babyen. Bl. a tror jeg at man ikke skal amme dersom man er HIV positiv.

Skrevet

Er riktig som pitil sier... Nekter man å ta denne HIVtesten blir man behandlet som HIVpositiv når det gjelder resten av svangerskapet og på føden!

Skrevet

Å være HIV negativ i starten av sv.skapet gir jo ingen smitte-garanti for jordmor når man skal føde, man kan jo ha blitt smittet etter at blodprøven blir tatt. Men hvis man er HIV positiv når man blir gravid så vil de vel gjerne vite det på føden for babyen sin skyld. Kanskje de tar noen ekstra tester av den eller medisinerer den???

Skrevet

jeg har ikke tatt hiv-test....er prisippielt mot en fabrikert dødsdom......lever mye bedre uten......dessuten er det lav smittefare til barn....har man smittefarlig hiv er man syk, dårlig immunforsvar generelt, og det skal være endel virus i blodet før det smitter.....

alle blir behandlet som smittefarlige med hensyn til blod.....har selv jobbet på sykehus med blodsmitte.....dem kommer ikke inn i plastdrakter fordet om du ikke tar hivtest, ingen har spurt meg hvorfor det ikke står hiv-neg på mitt skjema........

Skrevet

hei, ble heller ikke spurt og vet ikke om d er rutine, men jm sa at j skulle ha de papirene sammen m de andre helsekort osv!

Skrevet

det de sa til meg atd et er frivillig å ta denne testen, men hvis man ikke gjorde det ville man som sagt over her bli behandlet som hiv positiv. jeg fikk ikke ett eget skjema etter denne testen, det står bare HIV neg på helsekortet.

Skrevet

Det er frivillig i Norge å ta hivtest, skjønt det burde være rutine. Syfelis feks blir vi jo testet for enten vi vil det eller ikke. Og hiv er jo meget alvorlig for det smitter ofte fra mor til barn.

Men jordmor/lege skal spørre om dette, ikke bare ta en test. Svar på alle dine blodprøver kommer på et eget ark fra labratoriet som har gjort testen. Min jordmor har ført opp alle reultatene på helsekortet i tillegg.

Det er lurest for alle å la seg teste da kan både du og baby få behandling om du skulle være positiv. Det er nesten umulig for baby å få hiv fra mor om hun får behandling, tar kesiersnitt og gir morsmelkerstatning. I Norge er de ikke født et barn med hiv siden år 2000, tiltross for at det er hivpositive som blir gravide.

Skrevet

Rama73,

Det er ikke lav smittefare fra mor til barn for hiv. Den er temmelig høy!! Ligger på 30-40% sjanse for a baby blir positiv.

Å ha sex med en som har hiv (vanlig normalt samleie uten kondom) har MYE mindre smitterisiko enn du har for å smitte din baby

.

Så å være mot en døsdsdom som kan sikre at din baby ikke blir positiv er nokså korttenkt!

Sjekk heller litt om hiv før du kommer med påstander om hvor lett det smitter etc.

Hilsen en som jobber med hiv.

Skrevet

Hos meg gjorde de det bare, men jeg tror i prinsippet du kan velge selv. Men, hvorfor være så egoistisk å nekte? En gjør det jo for barnet også! Er du smittet er det stor sjanse for at barnet også vil bli smittet, og da er det jo greit å vite det fra starten av.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...