LiseKristin Skrevet 11. juli 2007 #1 Skrevet 11. juli 2007 Hva er deres standpunkt om at unge gravide bør få mere penger?
~sjiraff~ Skrevet 11. juli 2007 #2 Skrevet 11. juli 2007 Det er vel en av de mer tåpelige forslagene... Artikkelen i VG inneholder forøvrig en deil feil også.. En studentmamma får mer en engangsstønaden. De som tar abort pga økonomi har nok ikke satt seg godt nok inn i sine rettigheter.
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 11. juli 2007 #3 Skrevet 11. juli 2007 kunne vel godt ha vært satt opp litt på engangsstønadene og slikt, men ca 250 000 var en drøy sum=)
ramløsa- nok en gang Skrevet 11. juli 2007 #4 Skrevet 11. juli 2007 Bør i alle fall være nok til at det ikke blir økonomisk vanskelig å oppdra barnet. Blir det for gunstig, kan det få flere til å utsette utdannelse. Samtidig er det jo heller ikke bra at man blir for gammel, er jo et paradoks at mange kvinner knapt har tid til å etablere seg godt med utdanning, full stilling og mann før fruktbarheten synker. Velger man å ta ved å kutte ytelser til arbeidende mødre vil resultatet garantert bli at man settes lysår tilbake i tid når det gjelder likestilling i arbeidslivet og menns bidrag i barneoppdragelsen.. Tror man må være grundig i å undersøke behovene og problemene er og vurdere målrettede tiltak til de som trenger det.
Ioren Skrevet 11. juli 2007 #5 Skrevet 11. juli 2007 Nå har jeg ikke lest artikkelen, så skyt meg gjerne om jeg tar feil, men skal folk som blir gravide under studietid/i ung alder/uten jobb (stryk det som ikke passer) få slike summer :-O Hvis det er tilfelle kan jo jeg si opp jobben og få det samme som hvis jeg fortsetter i jobben jeg er i i dag jo.... Greit nok at engangsstønaden er liten og burde bli satt opp, 33 000 eller hva den er på er latterlig, men jeg er personlig ikke tilhenger av å øke den til tilsvarende min årslønn... Hvorfor skal folk jobbe da, liksom?
ano`num *17.03.10* Skrevet 11. juli 2007 #6 Skrevet 11. juli 2007 Har ikke lest artikkelen, men høres jo ikke helt bra ut. Kan de ikke heller øke barnetrygden?? Den er jo latterlig lav!! Skal liksom dekke en del av kostnadene ved å ha barn. Men så tilsvarer den ikke engang 1/3 av hva bhg koster. Så kommer jo sko, utstyr, klær, fritidsaktiviteter mat osv i tillegg. 972kr blir jo bare vekslepenger av en handel omtrent...... I utg.punktet burde den bli økt for alle. Så kan de jo gjerne i tillegg til noen behovsprovde summer på toppen?! Er jo ikke bare unge som sliter. Mange som blir arb.ledige eller ufør senere. Høres ut som om det er snakk om unge som får barn.... Men hva med de "noe eldre" som har ungdommer og får problemer av noe slag. Er jo mange som får problemer med rygg og aldri kan fungere i arb.livet uansett hvor mye de vil. Bare for å ta eks. Hva får de å leve av? En om de har 3 barn i tenårene. Feks 11, 13 og 15. Konfirmasjoner står for tur, i tillegg til at de barna er veldig opptatt av å ha mye av det samme som vennene. Det er dyrt det!
Pinny og lillegutt Skrevet 12. juli 2007 #7 Skrevet 12. juli 2007 Jeg har verken lest eller sett noe til den artikkelen det er snakk om, men har alikevel en formening om unge gravide bør få mer penger.. Min mening er: NEI. Unge gravide fortjener ikke mer penger enn de som er "den passe alder" (hva nå enn det er). Hvorfor skal unge jenter belønnes ekstra fordi de velger å få barn?? Blir for teit... Nå vet jo ikke jeg hvilken alder som betegnes som "ung gravid", men vil jo regne med at i allefall si.. 15-16åringer betegnes som "ung gravid".. de burde jo heller tenke på å beskytte seg og IKKE bli gravide, enn "jaja.. jeg får en masse penger alikevel.. så er ikke så farlig".
2søtesmåh Skrevet 12. juli 2007 #8 Skrevet 12. juli 2007 Jeg tror nok at om man får 250 000 i engangsstønad, så vil vi få maaaaaaange, VELDIG unge mødre rundt omkding. Og veldig mange som sliter med dårlig økonomi vil kanskje få barn for å bedre denne for en kortere periode, og det blir helt feil. Et barn skal ikke være "redningen" for noen voksenproblem, det være deg i parforholdet, økonomisk eller mot psykise lidelser etc.... Selvsagt hadde dette vært et utmerket tiltak for de som kommer til å bruke det slik som det er ment (et nyutdannet par kan f.eks velge å få barn FØR hun har fått seg fast jobb og blitt godt nok etablert i den etc, og på denne måten gjøremor mer attraktiv i atbeidslivet på et tidligere stadium), men så er det de som "aldri har gjort et ærlig dagsverk", som vi sier. De som mer eller mindre bevisst jobber i perioder, bare for å få ok lønn hvis de sykemeløder seg over en periode. De som PLANLEGGER hvordan de skal jobbe/være hjemmer for å få mest mulig utbetalt UTEN å måtte dra på jobb.... Det ER mange av dem rundt omkring. Tro meg, etter å ha jobbet med lønn i bare et par år, og truffet mange som har jobbet med det lenge, så er det UTROLIG mange man "ser" bruker regelverket fullt ut, til egen vinning... Og mens de i England nå sliter med 3. OG 4.generasjons sosialklienter, så er vi i Norge "bare" kommet til 2.generasjons (3.generasjon er godt på gang da), og kom ikke og fortell meg at barn av sosialklienter MÅ bli sosialklienter, men forskning kan tyde på at er man barn av sosialklienter, så er det desverre større sjanse for at barna også blir dt, netopp på det grunnlag av foreldrenes holdning til å få mest mulig penger ved å gjøre minst mulig. (OG dette er IKKE et ment som noe nedverdigende innlegg ovenfor sosialklienter/trygdede generelt, jeg hinter til de som vi "alle vet" egentlig er i full stand til å jobbe, men aldri gjør det.....) Et tiltak om å gi barneforeldre 250 000 i engangsstønad vil nok gjøre at denne gruppen blir ENDA større,- og deretter få enda flere barn som vokser opp, innprentet av foreldrene (ubevisst da, håper jeg) at livet er best når man sitter på ræve, mottar penger fra staten og får masse barn.....Og utanning,- ikken ødvendig. Penger får man lell, og man slipper studielån. Kjempebra tiltak hvis bare de som bruker det "riktig" bruker det, men tror det vil føre til mere sorg enn gleder, for å si det sånn. Vi er desverre skapt for å tenke på egen overlevelse og vinning, og derfor vil et slik tiltak nødvendigvis bli misbrukt og dermed ikke ha den ønskede virkning..... Og vær så snill, dere som evt er sosialklienter/på trygd her inne, jeg sier IKKE at du hadde misbrukt et slik tilbud, men der er mange som vill ha gjort det,- OGSÅ av de som har utdanning, jobb etc......... og desverre er det slike personer, uavhengig av "sosial klasse", som gjør at slike tiltak ikke bør innføres...... Mindretallet ødelegger for flertallet....
Makko med to små gutter Skrevet 12. juli 2007 #9 Skrevet 12. juli 2007 Som student har du det ikke ille økonomisk. Man får engangstødnad + fødselsstipent fra laanekassa (stipend, -ikke lån). For de som tar utdannelse er faktisk den verste tida å bli gravid er i slutten av studiene. Hvis man får barn etter endt studier, men før man har fått jobb, står man rimelig på bar bakke. Studie og studielån regnes hverken som jobb eller inntekt.... Det kan nok oppleves som urettferdig! Å gi en stor engangstødnad (250 000) er ikke gunstig. Det er MYE penger. I og med at en slik stødnad ikke vil trekkes skatt på (?) vil dette tilsvare ca 400 000 i års inntekt! -Si til en 16 åring at "hvis du får barn, får du 20 000 i mnd", trenger ikke å ha mye iq for å skjønne hva som skjer!
prøvekluten+3små Skrevet 12. juli 2007 #10 Skrevet 12. juli 2007 øk nå heller barnetrygda sier jeg og ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå