Gå til innhold

rhesus -/+???

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk tlf fra legen min i uke 32. der fikk jegg beskjed om at jeg var rhesus -, og at jeg måtte inn å ta blodprøve.

Han forklarte meg hvorfor, men dette er glømt i alt styret.

noen som vet hva som var årsaken til at jeg måtte ta ekstra blodprøve for dette???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du,

Jeg er og rh neg,og om jeg har skjønt det rigtig så er det ca slik:

Hvis barnefar er rh pos kan det hende at du danner antistoff mot barnet ditt, for å forhindre dette får du en sprøyte etter fødselen, slik at du ikke støter fra deg et evt rh pos barn neste gang du er gravid, ikke farlig så lenge de er klar over det:)

Skrevet

heisann

det er mest sannsynlig fordi at ditt barn er rhesus+ , jeg er også rhesus - og måtte ta en extra prøvefor hvis det blir sånn at blodet ditt og barnets blander seg såkan det være ille..da jeg tok blodprøve i uke 38 og alt var fint og det pleier i de fleste tillfellen være det også selv etterfødslen men da min gutt komsåhadde han sterk gullsot blandt annet pga at jeg var rhesus negativ og han ble lagt under lysog noen ganger var det så ille at de mente at blodoverføring var nødvendig men heldigvis så slapp vi dte og kunne reise hjemetter 7 dager men rett etter fødslen får du en sprøyte og når og hvis du skall ha nestemann så vil det ikke være noen problemmer...

jeg sier ikke at det blir noen problemmer nå men de vil ta forhåndsregeler med åta den blodprøva i tillfelle for hvis den ikk er bra damå du settes i gang i fare for barnets liv.

håper det hjalp litt:)

ikke bekymre deg for dette vil gå så bra men hvis du ikke føler deg bra må du ta kontakt med føden .

klem til deg snuppa

Skrevet

Heisann

Jeg er også rhesus - og har tatt disse blodprøvene du snakker om. De er for at du skal få en sprøyte etter fødsel slik at du ikke danner antistoffer i evt neste graviditet. Det er ikke noe å bekymre seg for. Det er ikke noe som kan skje i denne graviditeten og vil ikke skje noe i den andre heller så lenge du får sprøyten ved fødsel og det ser det ut som de har kontroll på nå. At du er Rhesus- vil stå på helsekortet ditt så de vil ha full kontroll på sykehuset.

Håper dette var litt oppklarende.

Skrevet

ok. tusen takk!

mins det var noe i den duren...

Skrevet

det har noe med at du kan danne antistoffer hvis barnet har en annen blodtype enn deg. jeg har samme type og da skal man visst ta en ekstra blodprøve i uke 32 og etter at man har født. det skal ikke være farlig, ca 30 % av befolkningen har denne blodtypen.

Skrevet

tusen takk alle sammen!

Skrevet

jeg er rhesus +,men danner likevell antistoffer (E) mot mine foster.. jordmor tror det kan være for at jeg fikk blod overføring da jeg var 18. men ingen kan si sikkert..

Skrevet

Er mor Rhesus negativ og far Rhesus positiv vil den andre blodprøve i svangerskapet tas i løpet av de nærmeste ukene når du er på neste kontroll. Dette er for å sjekke at det ikke utvikles antistoffer mot barnets blod dersom det skulle vise seg å være positivt. Man tar alltid navlestrengsblod etter fødselen og sender dette til analyse for å finne ut av barnets blodtype i disse tilfellene. Viser det seg at babyen har Rhesus positivt blod vil mor få en anti-D sprøyte innen 72 timer etter fødselen. Dette er for å forebygge dannelse av antistoffer i forhold til et nytt svangerskap hvor barndet eventuelt har forskjellig type Rhesus i forhold til mor

Tatt i fra uke 29 fra uke til uke her på bim :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...