Jente23, Nathalie, gullimagen Skrevet 11. juli 2007 #1 Skrevet 11. juli 2007 hei! jeg tok test på fredag og fikk klart positivt.. (bør jeg ta en til test da??) innpå babyverden.no ble det regnet ut at jeg nå er ca 5-6 uker på vei. tenkte jeg skulle gå til legen å sjekke osv... er dette vanlig?? hva gjør man hos legen? blodprøve? får du vite riktig termindato da? gikk dere til helestasjon eller fastlege?? helsestasjonen er stengt i sommer fant jeg ut idag, så jeg må gå til legen min i så fall.... takker for svar!=)
Krøllefrøken Skrevet 11. juli 2007 #2 Skrevet 11. juli 2007 Jeg ringte legen den dagen jeg testet positivt, men fikk ikke time för jeg var 11 uker på vei. Det er ikke stort de får gjort egentlig.. på den förste timen hadde jeg med en urinpröve, legen ordnet helsekort, regnet ut termin og tok blodpröver. Tror de fleste har förste timen sin hos lege, selv om helsestasjonen er åpen ..
Jubalov Skrevet 11. juli 2007 #3 Skrevet 11. juli 2007 Jeg dro kjapt til legen for å få bekreftet graviditeten (urinprøve ikke blodprøve). Legen beregner så terminen ut fra sist menstruasjon. Dersom syklusen din ikke er regelmessig blir terminen trolig endret på ultralyd ca i uke 18. Dersom du bor i Oslo eller omegn, bør du også raskt søke om fødested. Jo raskere jo bedre. Mange går til fastlege først, så til jordmor eller en kombinasjon. Kommer an på forholdet ditt til fastlegen og om det er ting du er engstelig for osv. Jordmor har ofte bedre tid enn legen. Lykke til og gratulerer så masse:-)
ennaH Skrevet 11. juli 2007 #4 Skrevet 11. juli 2007 Du trenger ikke ta en ny test. Gratulerer! Det vanlige er å få time til første kontroll i 12. svangerskapsuke. Legen din gir deg en foreløpig termin, beregnet ut fra din siste menstruasjonsdato. Vær oppmerksom på at det er individuelle forskjeller i når eggløsningen kommer i syklusen, så det kan godt tenkes at terminen justeres ved ultralyd. Legen tar blodprøver, sjekker blodtrykk, veier deg, snakker om helse, kosthold og rusgiftbruk, sender inn skjema for hvor du vil føde hen (dersom du bor et sted der du kan velge, da). Du får selvsagt anledning til å stille spørsmål, dessuten får du normalt med deg en haug brosjyrer hjem. Da jeg var gravid første gang, gjorde legen også en gynekologisk undersøkelse for å fastslå størrelsen på livmora samt ta en livmorhalsprøve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå