Anonym bruker Skrevet 11. juli 2007 #1 Skrevet 11. juli 2007 Hvordan gjør vi det med barnebidrag fra far? Kan han bare sette inn penger på min konto hver måned eller må det gå gjennom NAV? Og hvor mye barnebidrag skal han betale? Håper noen kan hjelpe..
Kosel Skrevet 11. juli 2007 #2 Skrevet 11. juli 2007 Det er helt avhengig av hvilket forhold du har til pappa`n. Det kan ordnes gjennom NAV - da er det de som følger opp og passer på at du får bidrag fra ham hver mnd. Det jeg og pappa`n har blitt enige om er at han betaler meg 1250kr/mnd - dette er minstebidrag. Da han er student uten særlig inntekt syntes jeg ikke han skal måtte ut med mer en det som er et minimum.( jeg også, men satte studiene på vent for å arbeide meg opp rett til permisjonspenger og ikke kun stipend og engangsstødnad). Selv om vi har et kjempe godt forhold i dag, har vi en kontrakt med detaljene rundt avtalen om betaling av barnebidrag. denne har vi en kopi av begge to. (kan lage en selv, eller bruke en ferdig versjon som du kan få hos NAV.) Beløpet er avhengig av barnefars inntekt, og du kan helt sikkert få hjelp hos NAV til å finne ut hvor mye du har krav på fra pappa`n - selvom dere velger å ordne det dere i mellom i etterkant. blei kanskje litt rotete det her...
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2007 #3 Skrevet 11. juli 2007 Okey. Takk for svar. Så da kan vi ordne det mellom oss altså? Vi er gode venner, så tror ikke det skal bli noe problemer med det.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2007 #4 Skrevet 11. juli 2007 ja, man kan gjøre en privat avtale...greit å ha det på papir uansett hvor gode venner man er da:) Jeg har bestemt meg for å droppe barnebidrag...faren sliter nok økonomisk som det er, og han ville jo ikke ha barnet, så da syns jeg det er rett og rimelig at han ikke skal betale..men håper jo han vil kjøpe ting barnet trenger...og om han er en ordentlig stOOr dust kan det jo hende at jeg forandrer mening!!
Gjest anouschka with Love Skrevet 17. juli 2007 #5 Skrevet 17. juli 2007 1250 er ikke minstebidrag. Sønnen min får 590 kr i måneden fra staten. Dette er regulert ut i fra at pappaen er "ikke bidragsdyktig", dvs. han går på yrkesrettet attføring. Det meste sønnen fikk har vært 990 for 10 år siden da jeg var student. Så 1250 er ganske bra dersom han er student :-)
Gjest anouschka with Love Skrevet 17. juli 2007 #6 Skrevet 17. juli 2007 Og grunnen til at han får det via staten er fordi han får gjeld til dem i ettertid. Det finnes intet minstebidrag etter de nye reglene i 2003. Det kan falle i 0,- alt etter bidragspliktige inntekt, bidragsmottakers inntekt og samvær.
Kosel Skrevet 17. juli 2007 #7 Skrevet 17. juli 2007 å ja.. det var dette beløpet jeg fikk oppgitt hos NAV.
Gjest anouschka with Love Skrevet 17. juli 2007 #8 Skrevet 17. juli 2007 Hadde dog vært hyggelig om det var minstebidrag ). Så man kunne spleiset noe med pappaen. Aleneforsørger kan være trådt, iaf når pappaen er på dyre reiser 4-5 ganger i året. SMIIIL for NAV. Glad pappa'n til snuppa (nr.2) er i jobb jeg :-).
aanonym Skrevet 23. juli 2007 #9 Skrevet 23. juli 2007 Her står alt: http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/servlet/dispatcher/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå