Gå til innhold

Farlig å fly i 1. trimester?

Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere -

Jeg skal etter planen fly en 45 min tur i uke 8. Har hørt fra noen at det er farlig og slett ikke bra å fly i hverken 1. eller 3. trimester.

Noen som har meninger om dette?

?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette bør du nok ta opp med legen din. Og du bør også følge magefølelsen. Selv hadde jeg ikke turt å fly men det er fordi jeg har mista så mange gangerat jeg ikke vil gjøre noe som jeg kan få dårlig samvittighet for om det skulle gå galt igjen. Jeg kjenner folk som har tatt fly i 1 trimester, som etterpå har født friske barn og alt gikk bra...men det er dem og jeg er meg om du skjønner? Så snakk med noen med medisinsk ekspertise og ta deretter en avgjørelse basert på hva du syns. Det er din avgjørelse å ta når det kommer til det :-)

Lykke til!

Skrevet

Hei Lillingønske

Dersom det hadde vært farlig å fly i første trimester, ville vel ikke flyvertinnene kunnet jobbe. Kjenner en flyvertinne, og hun kunne fly i første trimester, men etter det var det slutt. Tror nok det er helt trygt å fly dersom du har et helt normalt svangerskap og ikke har hatt komplikasjoner ved tidligere svangerskap som skulle tilsi noe annet. Snakk med lege eller jordmor dersom du er usikker.

Jeg reiser litt i jobben og har ingen planer om ikke å fly til jeg får beskjed om noe annet, enten av lege/jordmor eller flyselskap.

Lykke til!

Skrevet

kun den siste mnd av svangerskapet sa legen mi og du burde ha støttestrømper anbefalte han meg:) lykke til:)

Skrevet

Hei!

Ang flyturen, så tror jeg nok du kan være helt trygg! Jeg fløy samme dag som tilbakesetting av egg etter ivf, to uker etterpå, og også flere ganger i både 1.og 2.trimester. Det har gått helt fint! Snakket med legen min om det også, og hun mente det var helt trygt. Er vel ulike regler i de ulike flyselskapene i 3.trimester ift hvor lenge man har lov å fly, men det er vel primært pga de ikke vil ha noen fødsler i lufta (forståelig nok). Jeg har brukt støttestrømper når jeg har flydd...

Svarer på blødningespørsmålet ditt også, jeg :-) Jeg hadde også endel blødninger da jeg var like langt som du, varte i ca 10 dager. Det er utrolig guffent, man blir så nervøs! Men det gikk bra med meg, er 32 uker nå med en liten guttetass i magen :-) Småblødninger kan nok forekomme uten at det trenger være noe galt, slimhinnene blir så ømfintlige av alle hormonene. Men håper du får en ekstra ul, så slipper du å bekymre deg så masse! Jeg er sikker på at alt er i orden med spiren (e) dine!!!

Lykke til :-)

Skrevet

Hei dere -

Tusen takk for svar til dere alle! Vi har fulgt magefølelsen og avbestilt flyreisen. Ikke så mye fordi jeg er redd noe skal skje, men dersom noe hadde skjedd etter flyreisen ville jeg blitt ganske lei meg..... Uansett er det like kos å kjøre til Trøndelag :)

Vilde78; tusen takk for koselig hilsen og beroligende svar! Jeg har heldigvis ikke blødd mer enn den ene gangen i dag.. Det endte med at jeg gikk hjem fra jobb - tok en graviditetstest til (den 5. i rekken.....) og den av positiv... Men jeg antar at hvis noe er galt vil vel testen være positiv i en tid etter... Det andre jeg ikke liker er at jeg har null symptomer... Er bare litt trøtt...... Hmmmm.. Men inntil noe annet er bevist er jeg gravid :-)

Klem og lykke til videre med gutten i magen :)

Skrevet

Hehe, jeg tok også ca 5 tester annehver dag i begynnelsen! Man blir nesten avhengig av å tisse på den pinnen for å se at graviditeten ikke er en drøm :-)

Jeg er sikker på at alt er bra med deg, men de første 12 ukene er fulle av bekymring, og det er ganske slitsomt. Ang symptomer, så er det ikke alle som har så masse av dem. Du er jo bare 5 uker, så kan hende at symptomene melder seg mer og mer etter hvert. hos meg kom kvalmen kastende på meg i uke 7 ca, og var kvalm helt til uke 20 ca. Men det har jeg glemt nå! Hva tåler man vel ikke for å få det man ønsker seg mest av alt? (og når man har slitt for å bli gravid, så er det nok derfor vi blir ekstra nervøs også...)

Klem

Skrevet

Hei.

Det er ikke farlig å fly så tidlig i et svangerskap. Så er det sagt.

Jeg fløy til hellas nå i sommer+ hjem igjen. Tatt ul etter dette. alt er vel!!

Så og endel andre gravide som fløy.

Legene sier dette er helt i orden! det er kun den siste tid mot fødsel man ikke skal fly.

Bruk gjærne støtte strømper når du flyr.

Synd du avbestilte turen da. Men nå vet du dette til evnt. en annen gang.

Skrevet

I ett normalt svangerskap er det ikke farlig å fly i det hele tatt har jeg hørt, men flyselskapene vil ikke ha deg med når du er høygravid, rett og slett fordi om du plutselig skulle begynne å føde, så må flyet nødlande, og det blir jæææævli dyrt for flyselskapet...

• 3 måneder senere...
Skrevet

hei! jeg flydde til og fra Brasil (tar 13 timer en vei) når jeg var i første trimester! og alt gikk helt fint, legen sa også det var helt i orden! så bare fly du:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...