hysterika Skrevet 11. juli 2007 #1 Skrevet 11. juli 2007 Jeg ble litt lei meg da jeg leste trådene som gikk her tidligere i dag om familien som søkte etter hushjelp og barnevakt. Det er så typisk norsk at slikt blir kritisert! Vi har verken hushjelp eller barnepike, men jeg skulle gjerne hatt hjelp, særlig hushjelp. Mannen min og jeg er skikkelig slitne, vi får aldri sovet ut. Vi står opp klokka seks hver eneste dag, og vi må alltid jobbe etter at vi har lagt barna. Det er sikkert noen som vil innvende at det kan vi jo bare jobbe mindre, eller skifte jobb, men jeg vil ha den jobben jeg har, jeg har studert i 8 år for å få den. Skal jeg da ikke få lov til å ha barn? Barna mine har mange hyggelige omsorgspersoner rundt seg, mener dere at de lider?
maja69 Skrevet 11. juli 2007 #2 Skrevet 11. juli 2007 Hushjelp hadde vært en flott investering, tror jeg - det at du ønsker det viser jo bare at du vil prioritere å være uthvilt og få mer tid til barna dine. Flott, synes jeg!
Mockanin Skrevet 11. juli 2007 #3 Skrevet 11. juli 2007 Finner ikke denne tråden.. Kunne selv tenkt meg noen som gjorde noen småting hjemme hos oss.
Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 11. juli 2007 #4 Skrevet 11. juli 2007 Skulle også gjerne hatt hjelp i huset. Det tar mye tid som jeg gjerne skulle brukt til andre ting
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 11. juli 2007 #5 Skrevet 11. juli 2007 Jeg må si at jeg syntes litt synd på dere jeg da... Kan ikke være moro å være så lite med barna hver dag... Men så har ikke jeg en så avansert utdannelse heller...
yasmina Skrevet 11. juli 2007 #6 Skrevet 11. juli 2007 Kan jo fortelle hvordan vi har det Vi har hushjelp som fungere som delvis maid/delvis nanny. Hun bor hos oss, eller dvs i en liten leilighet i hagen. un tar barna naar de vaakner iom morgenen, dvs alt mellom 0600 0715. Selv staar jeg opp ca 0730 saa det er jo ikke saa veldig lenge da. Ellers tar hun dem ved behov, dvs at hun ofte har ansvaret naar de sover slik at jeg kan gjoere handlig ol da slik at de slipper aa bli med. Hun har ogsaa ansvaret for dem naar jeg lager middag. Ellers saa har hun ansvar for all vask i huset, klaer, gulv osv ALT ! Hun gjoer ogsaa grovarbeidet ved middagslaging ol som f.eks aa skrelle poteter ol. Vil legge til at vi ikke bor i Norge, men om jeg skulle ha daarlig samvittighet pga av dette. Nei, det kommer jeg aldri til aa ha. Vi er masse med barna vaare, mer enn mange andre gjerne siden vi ikke gjoer husarbeid selv..... NYTER DET !!!!
candyland Skrevet 11. juli 2007 #7 Skrevet 11. juli 2007 jobba selv som hushjelp og barnepike for en norsk/engelsk familie i england. Jeg passa ungene fra 8 til 18 i feriene. Ellers kjørte jeg dem til og fra skolen og passa fra 15 til 18. Foreldrene ordna frokost og stelte ungene på morran. På kvelden spiste de middag i lag, lekte sammen, bada og leste eventyr på sengekanten. I helgene reiste de ofte bort og fant på ting som ungene hadde lyst til. Begge foreldrene hadde lederstillinger og trivdes godt i jobben. Måtte ofte jobbe fra pcen hjemme, men dette gjorde de etter a barna hadde lagt seg. Og de var alt annet enn dårlige foreldre!! Ungene var utrolig elskverdige og blide og snille og søte, og stortrivdes me mamman og pappan sin. Så nei, du trenger ikke være en dårlig forelder selv om du trenger litt hjelp til hus og barnepass!
Girly *snuppa og snuppen* Skrevet 11. juli 2007 #8 Skrevet 11. juli 2007 Amen! Jeg er helt enig! Skulle så gjerne hatt litt hjelp på våre 70 kvm! :-) he he! Nei, jeg klarer vel å holde orden på de, men når vi får noe større så ser jeg absolutt poenget med å ha hjelp. Og jeg skulle mer enn gjerne hatt litt hjelp til å lage mat - og kanskje at noen hadde hentet ungene i barnehagen f eks. Jeg ser ikke helt hvordan jeg skal få det til å gå rundt jeg når jeg skal jobbe 100%, ungene slutter tidlig på skolen - og dette med 8 uker sommerferie da? Nei, skulle mer enn gjerne betalt for litt hjelp. Mistenker at de som skriker høyest om at dette er så fryktelig ille har god hjelp og støtte fra besteforeldre som bor i nærheten, men er ikke alle som har noen til å hjelpe seg.
ana baroma Skrevet 11. juli 2007 #9 Skrevet 11. juli 2007 jeg leste såvidt på den ene annonsen, og der står det: "En travel Oslofamilie trenger en person som kan være der for to barn på 3 og 5 år 4 dager i uken fra kl. 16.30 til 20. Du skal ta vare på dem, aktivisere dem, inspirere dem. Og siden du blir så godt kjent med dem, må du kunne sitte barnevakt etter kl. 20 en gang i blant og enkelte lørdager etter behov." Det vil sannsynligvis si at etter barnehagen og fram til leggetid skal en annen ta seg av ungene enn foreldrene, og dette skal skje 4 dager i uken, Altså skal en nanny ta seg av barna 4 av 5 hverdager (det blir jo realiteten). Kall meg gjerne teit nordmann, men dersom jeg hadde måttet ha så mye hjelp, så ville jeg heller latt være å få barn. Å få hjelp til husarbeid er en helt annen sak.
Stor_smil Skrevet 11. juli 2007 #10 Skrevet 11. juli 2007 Har ikke lest innlegget du snakker om, men jeg kan ikke forstå at noen blir kritisert for å øsnke seg/ha en hushjelp som kan avlaste med husarbeid og barn innimellom. Jeg hadde gledelig hatt en hushjelp dersom vi hadde økonomi til det, og hvordan kan noenn konkludere med at det gir mindre tid sammen med barna? Det blir jo helt feil, dersom noen kunne laget middagen for oss og tatt husvasken så hadde vi jo hatt mer tid sammen med barna våre.
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 11. juli 2007 #11 Skrevet 11. juli 2007 Den ble jeg kraftig provosert av, hva i helvete skal de med barn?
Kamomille Skrevet 11. juli 2007 #12 Skrevet 11. juli 2007 Hvordan i all verden vet du at disse barna er i barnehagen da? Kunne det falle deg inn at det faktisk er noen som er hjemme med barna på dagtid, men som jobber ettermiddags/kveldsvakter? Jeg har selv hatt en jobb hvor jeg var hjemme på dagtid men jobbet fra 15-20 5 dager i uka.......
balsam Skrevet 11. juli 2007 #13 Skrevet 11. juli 2007 jeg jobber slik selv jeg... og de dagene jeg trenger barnevakt på ettermiddagen er jeg jo hjemme med henne på dagen.... hva er forskjellen på å jobbe kveld eller dag?????
ana baroma Skrevet 11. juli 2007 #14 Skrevet 11. juli 2007 Nå skrev jeg SANNSYNLIGVIS da... Og det er jo noen familier som faktisk har det sånn. Det er i disse tilfellene jeg synes man kanskje burde revurdere å få barn:) Å jobbe kveld istedet for dag er en helt annen debatt:)
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 11. juli 2007 #15 Skrevet 11. juli 2007 Skal jo godt gjøres da at begge foreldrene kun jobber kvelder...
hysterika Skrevet 11. juli 2007 Forfatter #16 Skrevet 11. juli 2007 Men hvordan vet dere at foreldrene ikke er hjemme selv om nannyen er der? Jeg har flere venninner som har barnepiker (ikke norske selvf!!), disse kommer hver dag, ev bor sammen med familien, men foreldrene til barna er jo også der!
hysterika Skrevet 11. juli 2007 Forfatter #17 Skrevet 11. juli 2007 Og hva skal du med barn som har et så vulgært språk??
Katja Skrevet 11. juli 2007 #18 Skrevet 11. juli 2007 La oss si at dette er en skuespillerfamilie, de finnes det faktisk en del av. Og at ungene går på barnehage og skole, da er foreldrene på øvinger. Og kveldene spiller de forestillinger, 4 kvelder i uka. Er de dårlige foreldre de? Venninna mi jobba som barnepike/hushjelp hos en kjent skuespillerfamilie for noen år siden. De var på prøver på formiddagen når ungene var på skole/bhg. Så spiste hele familien ferdig middag sammen og gjorde lekser og lekte et par timer, før foreldrene dro på jobb igjen på kvelden. Hver morgen hadde de lange, koselige frokoster hele familien, som min venninne var oppe å laget for de. Gjennom å ha hushjelp/barnepike ble den tiden de hadde sammen med ungene, preget av god tid og ro, i stedet for at foreldrene skulle bruke den dyrebare tiden på rydding, vasking, matlaging og slike ting. Man skal ikke være så raskt til å fordømme, men å tenke på at det finnes flere måter å organisere livet sitt på. Og den ene måten trenger absolutt ikke være bedre enn den andre....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå