Gå til innhold

Argumenter for og imot kjøp av kanin????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er såå i tvil...Hadde jo vært kos, da...Har hund fra før...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Imot:

-det er vanlig at de biter

-noen er veldig ville, umulig å kose med

-mye arbeid (hvis det er innekanin), litt mindre om den bor ute

-må ha "barnevakt" når dere skal på ferie/reise bort

For:

-de er søte

-har du ei snill kanin er det gøy å kose med den

Skrevet

Jeg er stort sett alltid mot å ha kjæledyr, for det er så mye arbeid. Eneste unntaket er katt, som stort sett klarer seg selv.

Skrevet

Vil forresten foreslå marsvin, for de biter og sparker ikke. Et mer barnevennlig alternativ.

Skrevet

Det er veldig kos med kanin, men det er en del arbeid, og de krever mye oppmerksomhet og en del stell for at de skal ha det bra. Min mening er at hvis man er i tvil, så skal man ikke skaffe noe som helst slags kjæledyr. Det er et stort ansvar å gå til innkjøp av et lite liv som er fullstendig overlatt til hvor godt man steller med det.

Og katter klarer seg IKKE stort sett selv - sånn som ei skriver over her. De blir også avhengige av eieren sin. Jeg blir KVALM av alle som i disse ferietider bare overlater kattene sine til seg selv. Utrolig uansvarlig og direkte slemt. Så til alle dere som har kattunger - ikke gi dem bort. Men SELG dem. Da er sjansen for å få flere seriøse eiere større. Man kjøper små mus og rotter og edderkopper og alt mulig - og da er det ingen grunn til å se på et katteliv som noe mindre verdt.

Men til deg som vurderer å kjøpe kaning: Hvis du bestemmer deg for å gjøre det og har ganske små barn (under 7 år), så vil jeg anbefale deg å kjøpe en litt stor kanin, f.eks. en dvergvedder. Mindre kaniner - som hermelinkaniner - tåler mindre og er mer sprellete og vanskelige å holde og kose med for de yngste.

Skrevet

Jeg er personlig ikke glad i dyr som står i bur. Syns ikke man får noe særlig forhold til de,-iallefall ikke på samme nivå som en katt eller en hund.

Jeg er enig i at katter er mer selvstendig og lettere å ta vare på enn hunder, men det betyr ikke at jeg reiser fra katten min. Kattepusen er like mye med på farten som hunden, og han har ikke vært alene hjemme mer enn maks 8 timer siden vi fikk han for ett år siden.

Piip har vært med på campingtur, hyttetur og vært med hjem til Molde. ( 6 timer med bil) Har ikke hjerte til å la han bli igjen her selv om naboer kan mate han mens vi er borte. Vi skal være borte i 3 uker, så det blir ikke aktuelt.

Skrevet

Jeg driver med kaninoppdrett, jeg vil anbefale deg å kjøpe av en oppdretter i stedet for i fra dyrebutikk. Du vet litt mer hva du får. Til barn vil jeg anbefale deg Dvergvedder, Jeg har en hermelin til datteren min, men selv om den får mye kos og stell har den blitt aggressiv noe som kjennertegner rasen. Vi har nå importert en dvergvedder som hun heller skal ha. De er mer egnet til barn og roligere.

Det er ikke vanskeligere å ha med seg en kanin enn en katt. Har man et reisebur og en sammenleggbar innhegning med nett, så har kaninen det helt topp! Ute i innhegningen om dagen og i reiseburet om natten.

For å slippe søl og lukt er det fult mulig å kaninene ute hele året.

http://www.kanin-nkf.net/

her kan du få info om kaniner...

Skrevet

For- de er søte

Imot - det stinker

Skrevet

Hetterotter er tingen. De er sosiale, biter ikke og er ( i motsetning til kaniner ) intelligente. Et stort pluss er at hetterotter ikke lever lenger enn ca 2 år i motsetning til 5 år for kaniner. 5 år er leeeeeeenge dersom poden blir drittlei hele kaninen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...