Gå til innhold

Vekstavvik...noen?

Tbgjente_Det ble ei lita tulle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring i forhold til vekstavvik? Jeg er nå i uke 32+3 og har et vekstavvik på -17,88%.....noen som vet hva som skjer om det blir større? Alt ser jo egentlig bra ut...fin blodgjennomstrømning i navlestrengen og babyn er aktiv...men den er liten. Er det mulighet for at jeg vil bli satt igang om det viser seg ved neste kontroll at avviket har blitt større? Noen som har opplevd lignende tidligere?

Vet jeg kan snakke med lege, men lurer på andres erfaringer rundt dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Jo da... jeg hadde vekstavvik... men det ble oppdaget vha SF målene da - de flatet helt ut.. hos meg var det morkakesvikt og snuppa fikk ikke næring. Jeg ble forsøkt igangsatt (uke 36) men det endte i ks - dette fordi hun var i lite aktivitet og hadde lite fostevann.. itillegg hadde jeg SF så jeg trur de vurderte det dithen av flere årsaker

vil ikke skremme deg.. det gikk superbra og hun er verdens kuleste lille 3-åring

vær glad de følger med på deg du :)

Skrevet

Er ikke noe farlig sa min lege ved sykehuset.. jeg hadde -9% og ble sjekket igjen 2 uker senere.. da var babyen godt over snittet. de regner snittet til å være 3500 g ved fødsel... om man regner ut hvor mange gram de prosentene i vekstavik man har så er det ikke rare tallet egentlig. Jeg vil ikke tro du blir satt igang på grunnlag av at babyen er liten.. da må de finne noe anet som tyder på at babyen ikke har det br i magen.

Skrevet

Jeg har vært innlagt 2 ganger med premature rier jeg da, derfor de oppdaget det. Og så blir jeg fulgt opp pga. for lavt stoffskifte.

Alt ser jo bra ut der inne...nok fostervann, fin aktivitet, alt bra med morkaken ol. men babyn er bare liten.....mulig den ikke får nok næring til tross for super gjennomstrømning i navlestrengen.

Er ikke bekymret for om den skulle komme nå, det vil gå fint...de stoppet premature rier første gang da jeg var 27 uker...og det var litt i tidligste laget.....men om h*n kommer snart vil det gå bra, er bare nysgjerrig på andres erfaringer.

Takker for svar :o)

Skrevet

Oki

da jeg ble sjekket 13 juni var det på -7,34% nå var det på -17,88% så det har jo blitt større siden sist så derfor vil de følge det opp.

Skrevet

I forrige svangerskap ble det oppdaget i uke 36 et vekstavvik på -21%. Alt ellers var fint, blodgjennomstrømning, fostervann, aktivitet osv. Men ble fulgt opp med ukentlig kontroll en gang i uka den siste måneden. På termindato var vekstavviket oppe i -32%, selv om alt ellers var bra valgte de da å sette meg i gang. Mente hun ville ha bedre vekstforhold på utsida, og siden jeg var komt til termin var det ingen grunn til å fortsette svangerskapet. Fødte ei nydelig jente på 2597 g og 46 cm. Hun var helt perfekt! Morkaka var også helt fin, liten men i "stil" til ungen. De fant ikke ut hvorfor hun var liten, mest sannsynlig bare genetisk.

Skrevet

hei du..

Jeg var på kontroll igår og de siste gangene har SF målene ligget under-eller flatet ut..så jeg skal på ultralyd idag for å sjekke om morkakefunksjonen er i orden osv..

(pluss at livmora mi er mye høyere opp på den ene siden)

Skrevet

sa ikke legen din noe om å kanskje ta en ul?

Skrevet

Symfysemålet mitt er normalt, det er på ul de har oppdaget vekstavvik. De måler jo mage, hode, lårben...og på den måten kan de regne ut om det er vekstavvik +/- på babyn. Jeg tar ofte ul for å følge med på utviklingen generelt pga stoffskifte, og har nå også tatt en del ul pga blindtarmoperasjon 20 mai + premature rier som jeg har vært innlagt for 2 ganger den siste mnd.

Skrevet

eg har eit vekstavik på 12% var til ul for 3 uker siden, skal tilbake i morgen, men alt sto bra til, så det går nok bra.. er i uke 37 nå..

var og til ul grunnet sf målet flatet ut, då var det at babyen var liten, men kjempe frisk :)

å si blodgjennomstrømning i navlestrengen og babyn er aktiv så er det nok ikke så farligt..

Skrevet

Regner ikke med det er noe farlig, er ikke bekymret...bare lurer på andres erfaringer med dette. Hva som ble gjort under graviditeten...om de ble satt igang før termin....hvor stort vekstavvik og hvor stor babyn var ved fødsel...slike ting.

Skrevet

okay :) jm sier at eg ikke komemr til å bli satt i gang, si babyen er liten, trenger den den tida den kan få inni magen :) det som blir gjort er bare ekstra oppfølging.. til lege, jm og ul..

Skrevet

oki....har blitt fulgt opp av spesialister hele tiden jeg da....men tenkte at dersom de ikke vokser mye nok i magen at de kanskje ville sette igang fødsel for at babyn ville ta til seg næring bedre på utsiden....men absolut et pluss at de blir der inne så lenge som mulig. Har ikke hatt noe vekstavvik med de andre og de var 3730g og 3550g og født 2 og 5 dager før termin. Helt normale med andre ord.

Skrevet

Noen andre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...