Gå til innhold

Noen her som har fått hjelp med nr 2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble gravid på 1. forsøk med nr 1.

Nå har vi prøvd i 2 år på nr 2. Jeg får bare beskjed om at det nok ikke er noe å gjøre, men bare vente til jeg ev blir gravid, siden jeg ikke har hatt noe problem med å bli gravid før. Jeg har gått opp 5 kg siden forrige gang jeg ble gravid, og føler det er ganske urettferdig. Synes det er skikkelig deprimerende å ikke få noe hjelp og selvsagt ikke bli gravid.

Skal til fastlegen igjen på mandag og håper det går an å få satt i gang noe hjelp.

Men bare lurer på om noen av dere har fått hjelp med nr 2?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi fikk ikke noe hjelp til nummer 2.. Vi prøvde i to år, og så skjedde det heldigvis. Det lureste for deg er å legge det på is. Det var det vi gjorde. vi tenkte at skjer det, så skjer det, istedet for å kave selv halvt ihjel for å bli gravid. Hvis du senker skuldrene litt, så skal du se at det blir fulltreff. Lykke til, håper du blir gravid igjen snart.

Skrevet

Jeg var i nesten samme situasjon som deg, ble gravid med en gang med både nr 1 og nr 2 (veldig tette), nr 3 tok det lenger tid med (ca 8 mnd) - da hadde jeg gått opp 5-10 kg fra nr 1. Når vi nå begynte å prøve på nr 4 (som jeg er høygravid med nå), tok det 3 år før vi endelig fikk det til (i starten av denne prøvetiden hadde jeg lagt på meg enda flere kilo).

Prøvetiden med nr 4 forløp omtrent slik: prøvde på egen hånd i ca 1 år, reiste så til spesialist som fant ut at jeg hadde PCOS (antakelig forverret pga overvekt), og han rådet meg til å slanke meg/trening + at jeg fikk preparatet Metformin. Det hjalp ikke, så i løpet av det andre året hadde jeg flere runder med hormonpreparatet Pergotime (uten resultat). Prøvde å slanke meg, og klarte det til en viss grad, men ikke nok. I starten på tredje året sendte han oss først til Danmark for inseminasjon (mislykket), og deretter til Porgsrunn for IVF (prøverør), og vi fikk faktisk innvilga lovnad om forsøk, men med beskjed om at det ikke ville bli før jeg hadde gått ned 15-20 kg til(selv om jeg allerede hadde slanket meg en del)... Kjipt, men jeg begynte virkelig å gå inn for å trene og slanke meg, og plutselig var jeg gravid (3 år etter at vi begynte å prøve) på egen hånd.

Om dette var tilfeldig og hadde skjedd uansett, vet jeg ikke, men jeg TROR iallfall at det at jeg klarte å trene og slanke meg ved å spise sunt (anbefaler lavkarbo, det er bra for de med PCOS...) hadde en innvirkning. Ikke minst har det hjulpet på selve svangerskapet - jeg har ikke vært i så god form i noen av mine tidligere svangerskap!!

Så ja, det går an å få hjelp selv om det er nr 2 (for meg var det jo nr 4! Jeg ble møtt med stor forståelse likevel), men jeg tror nok at mye avhenger av hvilken lege/spesialist du går til. Jeg vil råde deg å gå til spesialist når det gjelder dette, ikke bare en almennlege, de kan ofte ikke nok om problemet. Jeg kan virkelig anbefale en i Kristiansand, men nå vet jeg jo ikke hvor du bor da...

Lykke til iallfall!!;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...