Labbetøs Skrevet 11. juli 2007 #1 Skrevet 11. juli 2007 Sier virkelig helesøstrene deres at dere må nattavvenne nå, bare fordi babyen er over 6 mnd? Hva er galt med å nattamme lenger? Jeg ammer to ganger hver natt. Hun er ikke så sulten nei, men det er enklest å få henne til å sovne igjen med puppen. Hun våkner jo alikavell. Er det virkelig slik at helsesøtre oppfordrer dere til å slutte nattamming?
Murmeline Skrevet 11. juli 2007 #2 Skrevet 11. juli 2007 Ja, hvertfall her jeg bor. Venninnene mine har også blitt oppfordret til det.
selfangerkjerringa Skrevet 11. juli 2007 #3 Skrevet 11. juli 2007 Ikke min hs Men jeg har fått inntrykk fra flere her inne om at mange helsesøstre er opptatt av å venne ungene bort fra å amme om natta. Og det virker jo her på dib som om de fleste mødrene er opptatt av det samme... innlegg på innlegg om de utslitte damene som klager over at "ungen våkner hele 1-2 ganger om natta og skal ha mat" før de er halvåret...
McMom med to gutter ♥♥ Skrevet 11. juli 2007 #4 Skrevet 11. juli 2007 hs her sa at nå kunne vi begynne å tenke på å slutte med nattmaten, og at vi på neste kontroll (8 mnd) kunne snakke mer om det. Han er nå avvent, det bare falt seg sånn. Han er 7 mnd nå.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2007 #5 Skrevet 11. juli 2007 Man bør slutte med nattamming da barnet etter 6 mnd bør få mer fast føde enn melk. Dette for at barnet ikke skal gå ned i vekt. Man må gjerne amme lenger,men de fleste vil da få problem med å få i nok fast føde på dagtid. Noen babyer bruker nattpuppen til mer kos. Dette regnes ikke som amming.
selfangerkjerringa Skrevet 11. juli 2007 #6 Skrevet 11. juli 2007 Hvor har du lest at barnet bør få mer fast føde enn melk fra 6mnd? Det er tull. Det går aldeles fint an å introdusere mat forsiktig fra 6mnd, men fortsatt la mm være hovednæringskilde ei god stund framover. Jenta mi har forøvrig fin vektoppgang, hun har upåklagelig apetitt på dagtid, både på pupp og på grøt. Hun spiser om natta, ikke bare kos. Jeg har snakket med våre tre helsesøstre ang dette med natt-amming, og de sier alle at så lenge ungen er fornøyd og har en fin vektkurve, er det ingenting i veien med å natt-amme utover 6mnd så lenge det ikke går ut over mors nattesøvn og uthvilthet.
Labbetøs Skrevet 11. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 11. juli 2007 Eh. Skal nå liksom babyer på 6 mnd ha mer fast føde enn melk? Neineinei. Melk bør være hovedbestanden av babyers mat enda en stund. De bør kanskje introduseres for litt fast føde ja, men det skal ikke være hoveddelen av maten deres enda. Og anngående vektoppgangen. Snuppa mi har hatt ganske omfattende spisevegring, og ble derfor introdusert for fast føde tidlig. Hun har etter det lagt på seg sakte men sikkert. Nå som hun er helt frisk fullammer jeg igjen (noen dager får hun noen skjeer grøt på kvelden, men ikke hver dag). Etter at jeg begyndte med det så stiger vekten endelig normalt. Da hun fikk mer fast føde spiste hun ca en halv posjon, og ver mett leeeenge. Dermed ble den totale matmengden hennes for lav, og hun la for lite på seg igjen. Mer fast føde er ikke alltid det beste for vektoppgangen.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2007 #8 Skrevet 11. juli 2007 Til ka-ping! Som sagt så kan flere få problemer med å gi nok mat på dagtid om nattmaten opprettholdes. Dette gjeldes selvsagt ikke alle. Men det er flere som får dette problemet, enn de som ikke får dette poblemet. Derfor anbefales det sikreste. Hvor jeg har lest dette? Jo, på denne siden. Jordmor Siri sin egen side. Se under 6mnd. Man bør være forsiktig med å si at noe er tull. Man skal introdusere mat forsiktig ja. Men poenget er jo at fra 6mnd frem til 1år skal man ha mer fast føde enn mm/mme. Selv om ditt barn har fin vekstkurve stemmer ikke dette for alle.
Liljefjes Skrevet 11. juli 2007 #9 Skrevet 11. juli 2007 Min jente er over 8 mnd nå, og jeg nattammer enda. For meg er dette en litt vanskelig situasjon fordi snuppa ikke er noe særlig begeistret for fast føde i det hele tatt. Hver dag har vi en liten kamp om å få inn noen skjeer med grøt eller middag. Hun kan godt spise brød eller frukt, men da må det være helt selv (så det begrenser seg hvor mye hun klarer å få inn). Så jeg så og si fullammer enda. Om dagen har hun ofte ikke tid til å spise noe særlig, så det er om natta hun får i seg de store mengdene. HS sa at jeg burde begynne å kutte ut ett og ett måltid, for da spiser hun kanskje mer om dagen. Vi må snart prøve dette... Men jeg leste at verdens helse organisasjon annbefaler at mm skal være 1/3 - 1/2 del av alt energi-inntaket per dag frem til barnet er ett år. Da jeg sa dette til HS sa hun at det mest gjelder fattige land... Andre igjen sier at det gjelder Norge også. Nei, ikke lett dette her! Jenta mi har hatt perioder helt uten pupp om natta, men akkurat nå har hun 1-3 nattmåltider.
Liljefjes Skrevet 11. juli 2007 #10 Skrevet 11. juli 2007 Ja, hun anonyme har nok rett. Hadde jeg kuttet tvert ut nattammingen så tror jeg nok jenta ville spist mer på dagtid. Kanskje til og med mere fast føde også. Vi jobber derfor nå med å kutte ut ett måltid, men det tar tid å komme i null... Hun er interresert i fast føde, men to munnfuller er nok! Det er liksom bare for nysgjerrighetens skyld...
Amabolla Skrevet 11. juli 2007 #11 Skrevet 11. juli 2007 HS anbefalte nattavvenning på forrige kontroll og da var vesla 9 mnd. Hun har en fin vektkurve,men vi sliter med å få i henne fast føde på dagtid. Vi prøvde med nattavenning,men det er ofte slik at når man kan velge mellom 5 min eller 1 time midt på natta så velger man 5 min løsningen. Nå er vesla 10 mnd og har nå gradvis begynt å venne seg av nattamming selv:) Nå sover hun 24.00 til 06.00 uten måltid:) Hver person må velge dette selv synes jeg-bare man ikke begynner med avenning før 6 mnd.
Liljefjes Skrevet 11. juli 2007 #12 Skrevet 11. juli 2007 Ja, det er jeg helt enig i! Kunne aldri falt meg inn å avvenne med nattammingen bare fordi en runder 6 mnd... Oppløftende å høre at din begynner å avvenne seg selv da! For det er jo som du sier, en velger helst 5 minuttern... I tillegg er jo det beste at pappaen tar over med vannflaske så ikke babyen lukter deilig mammamelk og blir frustrert, og skal pappaen opp klokka halv fem om morran så er det ikke lett! Jenta mi la på seg 200 g fra 6 - 8 mnd, men HS sa at så lenge hun legger på seg og fortsetter å vokse i lengden, så er det ingen grunn til bekymring ennå. Likevel var hun ganske streng på å kutte ned på nattmåltidene...
Fisk med CV Skrevet 11. juli 2007 #13 Skrevet 11. juli 2007 Her anbefalte HS ingen mat mellom 24 og 06 ved 5 mnd alder og 12 timer uten mat ved 6 mnd. Bestemoren min har kjeftet på meg siden fødselen for at jeg ammer om natten, mener ingen trenger mat om natten, for det fikk de ikke før i tiden. Og det BLE jo folk av de også...er vel en del slike holdninger som henger igjen rundt omkring på helsestasjonene. Det tar vel i snitt 2-3dager å avvenne en under 6 mnd, mens venter man til de blir litt større kan det ta så mye som et par uker. Det de har sagt på HS her og derfor de går ut med anbefalinger om å kutte ved 6 mnd.
snupp & mamma Skrevet 11. juli 2007 #14 Skrevet 11. juli 2007 ja, hs anbefalte at jeg skulle begynne med nattavvenning, fordi hun mente hun ikke trengte det lengre... jeg begynte, mne jeg syntes det var helt forferdelig selv om jenta mi ikke gråt så mye.. jeg kuttet ut..vil heller at det skal gå naturlig..mye bedre å gi henne mat så sovner hun igjen med en gang.. hun spiser bare en gang på natten så jeg bryr meg ikke... faktisk så ble nattavvenningen bare verre og verre for hver dag.. jenta mi skal få mat så lenge hun vil:)
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2007 #15 Skrevet 11. juli 2007 At dere gidder å høre slavisk på HS! MANGE eksperter sier stikk motsatt, nattamming er topp så lenge mor og barn ønsker det. Les feks Gro Nylander.
noegodtivente Skrevet 11. juli 2007 #16 Skrevet 11. juli 2007 jenta mi er sju mnd. jeg har fortsatt med nattamming fordi jenta mi alltid har vært vanskelig å amme. Nå spiser hun mer fast føde enn mm, noe som bekymrer meg. Jeg blir helt ør av alle forståsegpåere som hevder fast føde er bra, nei amme mest, ikke nattamming, jo natt amming....osv gjør det som ser ut til og fungere best for meg og jenta mi så får HS og erfarene møndre si hva de vil... jeg er utslitt av gode råd :-)
Sylteflesk Skrevet 11. juli 2007 #17 Skrevet 11. juli 2007 Vi begynte med nattamming ved 6 mnd - med helsesøsters velsignelse. Fra 3 til 6 mnd sov gullungen hele natta uten mat, rundt 6 mnd begynte hun å våkne på natta igjen, og siden jeg fullammer, gav jeg selvsagt pupp da. Hun nekter alle former for fast føde, så jeg synes ikke jeg har noe særlig annet valg. Hun er 8 mnd nå. Helsesøster sa det var fint at jeg var innstilt på et par nattmåltider, så fikk vi heller ta avvenningen når vi fikk henne til å spise mer enn en teskje grøt om gangen.
Maisie Skrevet 11. juli 2007 #18 Skrevet 11. juli 2007 Min hs sa at jeg bare kunne fortsette med nattammingen hvis jeg ville, det er nok mye for kosens del at lillegutt vil ha mat om natta, og så lenge jeg ikke blir utslitt av det, så ser jeg ikke noe poeng i å slutte tvert bare fordi han har rundt 6 måneder. Man introduserer jo fast føde gradvis også, så det tar jo en stund før det er mere fast føde enn melk på ungen. Unger er så forskjellige, så noe fasitsvar på sånt finnes ikke. Det må man avgjøre selv hva som er best for sitt barn.
haater husarbeid Skrevet 11. juli 2007 #19 Skrevet 11. juli 2007 Jeg har nattammet hele veien jeg. Babyen min fikk første puppenekten da han var fire mnd. Greide oss gjennom den og nekten da han var 5 mnd. Men da han var seks mnd, spiste han kun ett måltid og det var på natta. Og da var valget lett: jeg nattammet. Han fikk helt til han var 9,5 mnd, da vrei han seg bare bort, tror ikke han fikk så masse. Men merket at etter å ha kuttet ut nattmåltider, spiser han mer på dagtid ja! Og hs her anbefaler å kutte nattamming ved seks mnd alder ja. Men det betyr ikke at en ikke kan bruke skjønn selv, slik jeg gjorde-
meg & to små vampyrer Skrevet 11. juli 2007 #20 Skrevet 11. juli 2007 Hs vår anbefalte ikke noe avvenning angående nattamming. Men hun var opptatt av om vi og den lille fok nok søvn og om den lille fikk nok mat og la godt på seg. Så lenge han gjorde det var det meste greit. Heldigvis avvente han seg selv da han var rundt 6 mnd og ville ikke ha mat mellom 24 og 6-7, så vi slapp å venne ham av det. Da hadde vi forøvrig gitt ham smaksprøver på mat siden 4 mnd og litt grøt fra han var nærmere 6 mnd. dette gjorde vi fordi han var veldig intr i mat og vi tenkte det var lurt å benytte oss av en positiv interesse mens den var der. Nå er han 10 mnd og smaker alt han får og nekter ingenting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå