Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå er gutten vår snart 5 mnd. og jeg lurer på om han er klar for grøt..(?)

pleier å lege han i 7 tiden og han sover da i 4-5 timer før mm. men i det siste har han våknet etter 3 timer, og vil HA mat.. og slik fortsetter det kvelden og natta. hva tror dere? ville egentlig fullamme han i 6 mnd. (men ikke dersom han trenger mer mat selvfølgelig:)

Jeg er helt ny på dette med grøt også.. hvordan begynner jeg?, hvilken grøt? hvor mye?'

Håper noen kan svare..:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du bare handler inn litt grøt..lager til en smaksprøve og prøver deg frem. maisgrøten er mild og den som pleier og falle i smak hos de fleste. værr forberedt på at det kan ta laaang tid før barnet liker grøten og vet hvordan det skal gjøre.. det å spise med skje er ikke bare bare for et lite knøtt som er vant med flaske/pupp! i starten var det et mareritt å få grøt i jenta mi, ikke fordi hun ikke likte det, men fordi hun rett og slett ikke visste hva hun skulle gjøre, men i dag gaper hun som bare det:)

lykke til!

Skrevet

Kan jo hende det bare er økedøgn også..

Skrevet

Du kan jo se det an litt. Dersom han begynner å våkne hyppigere eller gir tegn på å være veldig sulten også rett etter amming kan du jo prøve med litt grøt. Jeg ville også ha startet med maisgrøten. Den har en søt smak og blandes med morsmelk eller morsmelkserstatning. Etterhvert kan du også veksle mellom den og for eksempel ris, havre, hvete osv. Det anbefales å veksle mellom grøt med og uten gluten i starten. Mais, ris og hirse er uten.

Det kan være lurt å gi maten på dagtid første gang han smaker en matvare i tilfelle han får vondt i magen. Da slipper dere at det skjer på natten. Prøv som beskrevet på pakken med en t-skje først, og øk ettersom hvordan det går. Vi økte ganske raskt til flere skjeer fordi smurfen ble snurt hvis hun ikke fikk det hun syntes var passe :) Det tok en god stund før vi var oppe i det som på pakken heter full porsjon.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...