-Hathli- Skrevet 11. juli 2007 #1 Skrevet 11. juli 2007 Min mann vil skilles, vi bestemte oss for dette i går kveld.. ( Nå sitter jeg her ganske så fortvila, og med 1000 spm i hodet.. Noen som kan hjelpe meg med noen av dem? Hva gjør jeg nå? tenker da på det økonomiske.. Jeg kommer fra Arendal, og bor i Sandnes nå. Vil flytte tilbake til hjemplassen min. Han er ganske imot det, pga omsorgen til ungene.. men jeg kan ikke se for meg et liv her "alene" uten noen av mine nærmeste i nærheten:( Hvis han nekter, er det stor sjanse for at han vinner da? kan han nekte meg å ta de med ned til Arendal. Jeg har gått hjemme med alle 3 de første årene.. kun jobbet deltid på kvelden de siste årene.. noen som kort og presist vil fortelle meg hvem vi tar kontakt med, og hva jeg har krav på økonomisk.. uff, for en dag:( lei meg nå, uvel og redd for fremtiden.. men godt å ha noen her inne å støtte seg til.
yinyang Skrevet 11. juli 2007 #2 Skrevet 11. juli 2007 Uff uff, høres tøft ut. Om det er en trøst så har de fleste av oss vært gjennom dette. Det er en tung prosess, for deg og barna, men du får det til. For det første så har du lov å flytte hjem. Kan ikke se at han kan nekte deg det. Hvor gamle er barna? De kommer til å pendle litt da... Og jeg synes heller ikke at siden det er han som vil ende ekteskapet, at han kan bestemme over ditt liv framover, hvor du skal bo mm... Han kan nekte deg å flytte til utlandet ja... Hvordan begynner det økonomiske? Du blir nok arbaidsledig når du flytter hjem. Ta kontakt med nav-kontoret i kommunen. Du søker først om overgangsstønad (ca 10.000 i mnd), og så kan du få dekt 64% av sfo og barnehage, evt dagmamma. Du kan få en ekstra barnetrygd. Farsbidrag. Og når du finne ett sted å bo, kan du søke bostøtte. Hvis du ikke har utdanninng fra før, anbefales det å ta utdannelse i overgangstiden, for du får stønad, pluss kan søke studielån, og kan komme deg i bedre jobb og forsørge barna godt senere.. se på nav sine sider: http://www.nav.no/page?id=267 og husbanken om bostøtte: http://www.husbanken.no/Venstremeny/Bostotte.aspx Og annet om omsorgfordeling mm: http://www.aleneforeldreforeningen.no/ http://www.alenemedbarn.no/ Lykke til, og bare spør underveis, vi hjelper deg gjerne vi Klem til barna
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2007 #3 Skrevet 11. juli 2007 Av og til kan man ikke være egoistisk og bare tenke på seg selv. Her tenker du å flytte ungene med deg 5 timers kjøring fra far, og det er dårlig gjort ovenfor ungene! Det er dem som ikke får se mye til far, og som fratas venner og nærmiljø i tillegg til skilsmisse. Det er for mange barn like traumatisk å flytte langt fra det som er kjent som selve skilsmissen (når det er en skilsmisse det er snakk om) Finn et sted å bo der, og reis heller mye "hjem" når han har barna! Alt er sikkert kaotisk nå, men det går seg til:) Og en rettsak vil nok ødelegge mer enn det gangner, siden dette blir på bakgrunn av et egoistisk ønske. Så lær deg dette først som sist, svelg kameler i hopetall.... Og bestill en avtale på NAV for å få vite dine rettigheter.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2007 #4 Skrevet 11. juli 2007 Unnskyld men........ Hva er det beste for barna og mor? At mor er trist og bor en plass hun ikke trives? Eller at en blid mor og barn bor et stykke unna far? Det er ikke bra for barn og bo hos en mor som ikke trives.
yinyang Skrevet 11. juli 2007 #5 Skrevet 11. juli 2007 Her sitter eri stakkar dame med tre unger og nettopp fått skilsmisse slengt i ansiktet, og du kaller henne egoistisk i flere setninger!! Så får far flytte etter da!! Hvorfor skal en ulykkelig mor måtte ofre seg hele veien? Pga fars jobb f.eks? Nei, barna vil få det minst like bra i Arendal, med besteforeldre og annen familie rundt, og forhåpentligvis en glad mor. Følg hjertet, og ikke mannen, som allerede har gitt dere opp!
Gjest marie-s Skrevet 11. juli 2007 #6 Skrevet 11. juli 2007 For det første, ikke les svar fra anonyme, det finnes noen feige sjeler her inne som kun er ute etter å få til krangler og som ikke står for hva de sier. Når det gjelder det økonomiske så går jeg ut i fra at du har fått et godt svar på dette allerede, og jeg tror ikke du trenger å bekymre deg så mye for den, jeg har nå klart meg bra som aleneforsørger. Når det gjelder flytting så vil det være bra for både deg og ungene om du er en plass du trives. Flytting til et annnet sted kan være veldig sundt når man er i en brudd-situasjon, man får da andre ting å tenke på og kan lettere klare å komme seg ut av den tunge situasjonen ved at man på en måte får en "ny" start.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå