Pinny og lillegutt Skrevet 11. juli 2007 #1 Skrevet 11. juli 2007 Jeg er i uke 28+4(tror jeg) og har hittils i svangerskapet hatt 2 urinveisinfeksjoner, og tror sannelig jeg har fått min tredje!! Og det er en uke siden jeg avsluttet den forrige kuren. Begynner å bli lei! Sist jeg var hos legen å fikk beskjed om at jeg hadde urinveisinfeksjon så spurte jeg hvordan jeg kunne unngå å få flere.. og da sa hun: *Unngå å fryse/sitte på kalde ting (eller noe sånt) *Tisse etter sex *Drikke mye *Hygiene Men det rare er at jeg fryser aldri der nede/sitter aldri på kalde ting, tisser hver eneste gang etter sex, jeg synes ikke jeg gjør annet enn å drikke.. og jeg å min samboer er veldig hygeniske. Så dette hjelper jo tydligvis ikke, eller så er det noe annet som forårsaker det.. Har noen av dere noen råd om hvordan unngå urinveisinfeksjoner? Legen min har ferie nå frem til August (går ikke til JM), så er det noen her som vet om det er farlig for barnet å ha x-antall urinveisinfeksjoner i løpet av svangerskapet?
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2007 #2 Skrevet 11. juli 2007 Hei Snakket med legen om det, får også sendt inn prøve for å sjekke om jeg har urinveisinfeksjon. Har ingen symptomer, så vet ikke om det er det. I følge henne er vel faren for at det kan påvirke fostervannet på noe vis. Tror ikke akkurat det er akutt skummelt. Forebygging er vel akkurat det du har ramset opp, så da vet jeg jammen ikke. Men hvis du får antibiotika når det inntreffer skal du i alle fall være trygg for barnet, selv om det selvsagt er kjedelig..
lenis&bebis Skrevet 11. juli 2007 #3 Skrevet 11. juli 2007 Hei, jeg har hatt tre uvi allerede (nyrebekkenbetennelser) i løpet av 2. trimester. Nå er jeg 29+1 og har ikke hatt det på ca en mnd. Bank i bordet! Det er veldig viktig å drikke SURT. Masse juice, vann med sitron og vann med eplecidereddik. Sistnevnte kombinert med tranebærtabletter hver dag tror jeg har gjort susen hos meg. Ikke spis mye søtt. Det er litt vanskelig, men prøver... Var inne til legesjekk på sykehuset ang. dette. Snakket med en veldig hyggelig lege der. Hun mente plagene kun var svangerskapsrelaterte. Det er veldig vanlig med uvi i svangerskapet, og noen kan ha det opp til 6-7 ganger! Grunnen til at jeg får det ofte, er at ungen trykker på blæra slik at ikke all urinen kommer ut når jeg er på do. (Resturin som skaper trøbbel og infeksjon..) Trikset er da å sitte ekstra lenge. Når jeg tror jeg er ferdig, kommer det bestandig litt mer hvis jeg trykker ei lita stund til :-)
Væren*78 Skrevet 11. juli 2007 #4 Skrevet 11. juli 2007 Jeg er gravid i uke 35 og har hatt UVI gjennom hele svangerskapet. Jeg har prøvd alle mulige tips for å bli kvitt UVI, men ingenting har hjulpet noe særlig. For ca 3 uker siden startet jeg å drikke tranebær saft (konsentrert) det får du kjøpt på apoteket. Og merker stor forskjell allerede Så dette er noe jeg kommer til å forsette med. Skal snart levere en ny urinprøve hos legen min så jeg er veldig spent nå. Fordi jeg har så å si hatt UVI hver gang. Og det er veldig kjedelig å ta antibiotika kur hele tiden. Men det er ikke skadelig for barnet! Det er også viktig at legen din sender urinprøven din videre til sykehuset for dyrkning, så de er 100% sikker på at du får riktig antibiotika kur. Lykke til!
lallu, fikk jente 25.juli:) Skrevet 11. juli 2007 #5 Skrevet 11. juli 2007 Det som skjedde med meg da jeg hadde urnveisinfeksjon var at jeg fikk rier, å det er ikke noe særlig. Fikk beskjed om at det er veldig viktig å få den behandlet, en ubehandlet urinveisinfeksjon kan framprovosere rier. Jeg ble innlagt 2 ganger pga dette. Men jeg fikk et tips i går, du kan prøve akupunktur mot urinveisinfeksjon så slipper du all den antibiotikaen.... Å tranebærkapsler er veldig bra!!) Lykke til!
❤lille stjerne❤ Skrevet 11. juli 2007 #6 Skrevet 11. juli 2007 Noen er bare rett og slett mer disponert for å få UVI enn andre og får det uansett hvor mye de forebygger.
Fabelaktiv Skrevet 11. juli 2007 #7 Skrevet 11. juli 2007 Alltid tørke seg forfra og bakover.. det hjalp meg - jeg har alltid gjort det på bommelom seff, men ikke på bimmelim da jeg ikke trudde at jeg kunne "få med tarmbakterier" når jeg ikke var borti der.. men joda - så ALTTID forfra og bakover Og slutt med stringtruser - de er transportåre for tarmbakterier frem til Kamilla og det er ikke nevneverdig gunstig heller.. Lykke til
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 11. juli 2007 #8 Skrevet 11. juli 2007 Tisse før sex også..urin rengjør faktisk...hehe
Pinny og lillegutt Skrevet 11. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 11. juli 2007 Takk for alle svarene, jeg skal prøve med på den tranbær saften så får håpe den hjelper! Dersom jeg ikke klarer å få i meg dette (høres jo litt skummelt ut for en kresenpimp som meg ) Så satser jeg på juice eller vann med sitron. Så får jeg legge stringtrusene på hylla! Tror faktisk jeg kanskje kan ha samme problem som deg Lenis&bebis, for jeg kjenner ofte barnet sparker på urinblæra mi (eller i nærheten i allefall), så regner med at han har funnet en fin plass å ligge der. Så jeg skal teste det å sitte litt ekstra, for å forsørge meg på å få ut alt. Takk igjen!
Kosel Skrevet 11. juli 2007 #10 Skrevet 11. juli 2007 ca 1L tranbærjuice om dagen - mamma har slitt mye med uvi oppigjennom årene og har prøvd mange typer tranbærjuice og har kommet frem til at hun liker den økologiske (selges på meny: 25kr/L) best. I tillegg til dette drikker hun masse vann med sitron hver dag - dette tar knekken på det hver gang uten at hun trenger legebesøk og medisiner. Lykke til!
♥ nr3 i juni 2011♥ Skrevet 11. juli 2007 #11 Skrevet 11. juli 2007 Jeg har vært plaget med urinveisinfeskjon, men har begynt å ta tranbær-kapsler og det har funket kjempebra. Anbefales på det sterkeste. Du får kjøpt de på helsekost.
Hva skjer'a?♂ Skrevet 11. juli 2007 #12 Skrevet 11. juli 2007 Jordmoren jeg går til anbefalte meg 1000g c-vitamin 2 ganger om dagen, har ikke hatt problemer siden:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå