Mamman til Sofie 180207 Skrevet 10. juli 2007 #1 Skrevet 10. juli 2007 Vår datter på nesten 5 mnd har så langt ikke fått smokk... bortsett fra på to flyturer hvor hun fikk for å jevne ut trykket. Jeg har ikke ønsket å gi henne smokk så lenge hun klarer seg helt fint uten. Har ikke vært så bevisst, men synes noen unger bruker det så lenge -.det blir vanskelig å skjønne hva de sier - og det er rett og slett så mye enklere å se ansiktsutrykk uten smokken. Hvorfor smokk har jeg tenkt - også har vi latt det være. Selvfølgelig gråter hun litt av og til, men det gjør da alle.... Så leser jeg dette med sugebehov - men har de egentlig så stort sugebehov alle sammen?? Omgivelsene presser på for at vi skal starte med smokken. Får hele tiden høre " nå hadde hun falt til ro om hun bare hadde hatt en smokk" , " jeg synes hun får så mye pupp, det er vel fordi du ikke gir henne smokk, har hun godt av all den maten egentlig" " er det ikke bedre at hun får smokk enn å sutte på fingrene" - " se stakkars - nå har hun tre fingre i munnen, hvorfor får hun ikke smokk.." " det er ikke rart du må amme på natten, hun har jo ikke smokk stakkars" Begynner å bli lei disse kommentarene.... Har smokken noen medisinsk funksjon? Er jeg slem mot datteren min når hun ikke får ?
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 10. juli 2007 #2 Skrevet 10. juli 2007 Blæh...er så teit med sånne kommentarer,- alt folk ikke holder kjeft! Er DITT (og evt. annen forelder) sitt valg å bruke smokk eller ikke. Her i huset hadde det aldri gått an å ikke bruke smokk...hun har et enormt sugebehov! Er bedre med smokk en å stadig suge på fingrene med tanke på avvenning, men alle barn putter fingrene sine i munnen fra tid til annen, så er snakk om hvis de suger masse. Det sies også at smokk kan redusere faren for krybbedød. Men hvorfor gi smokk når behovet ikke er der? Og hvorfor skal omogivelsene mase om det?:-/
-spent- Skrevet 10. juli 2007 #3 Skrevet 10. juli 2007 Skjønner at du er frustrert over alle kommentarene ja.. Du er for all del ikke slem mot datteren din om du ikke gir henne smokk. Det er jo opp til hver enkelt om man vil gi det eller ikke. Men det er jo sånn at de har et enormt sugebehov, og da er det som du sier, at hun da vil finne fingrene, og etterhvert kanskje tommelen. Jeg var bestemt på at jeg ikke ville gi min datter smokk, men nå er den så utrolig god å ha. Hun har et veldig sugebehov, og hun putter hånda inni munnen med en gang. Vil jo ikke ha henne i puppen hele tiden heller. Hun tar smokken og er veldig glad i den. Hun er 5 uker gammel. Jeg synes også det at smokken er bedre å avvende enn det tommelen er. Tommelen vil alltid være i nærheten, og derfor verre å slutte med. Men kan jo være hun etter hvert vil synes tommelen er bedre enn smokken også, men det må bare bli som det blir. Synes du skal gjøre det du vil selv, og ikke ta til deg alt det alle sier. De må jo bare respektere at hun ikke trenger eller at dere ikke vil hun skal bruke smokk.
Mamman til Sofie 180207 Skrevet 10. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 10. juli 2007 Takk for kjappe svar jenter Ser det an litt til jeg da...
hit og dit Skrevet 11. juli 2007 #5 Skrevet 11. juli 2007 Det må da være heilt opp til deg og ungen om dåke velger smokk eller ei. Folk blander seg inn i alt for mykje. Eg gjer jenta smokk her, og foretrekker at ho bruker den foran fingen då den er lettare å avvenne, men me kjem til å ha reglar om at ho ikkje får ha smokken utenom senga, vogna etc.
Gjest Odyssey&Mikrovampyren Skrevet 11. juli 2007 #6 Skrevet 11. juli 2007 Her får hun smokk i vognen, men aldri i sengen og sjeldent ellers. Hvis hun er mett og allikevel viser at hun sutter, får hun smokkken litt, da spytter hun den ut etter ca 5 min.
Gjest Skrevet 11. juli 2007 #7 Skrevet 11. juli 2007 Synes det er morsomt når folk sier: " er det ikke bedre at hunl/han får smokk enn å sutte på fingrene". Sønnen min på 7 mnd bruker smokk og har gjort det ganske lenge. Men når han var 3-5 mnd, sutta han like mye eller mere på fingrene enn på smokken. Til slutt ble det "Ja takk, begge deler". Stakk fingrer inn i munnen selv om smokken også var der. :-) Vi prøvde først uten smokk, men lot han få smokk alikevel. Skjønner at folk vi unngå smokk. Vennlig hilsen
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 11. juli 2007 #8 Skrevet 11. juli 2007 Jeg vil heller at han bruker smokk enn å suge på tommelen. Man blir kvitt smokken, men ikke tommelen liksom! MEN hvis ho ikke suger på tommelen, så er det jo ingen vits å begynne med smokk hvis du synes det er helt greit sånn det er nå. Her bruker han smokk når han skal sove og kjøre bil (men i bilen sitter han som regel å leker med den). Han brukte den mye mer når han var liten, men jeg har bevisst prøvd å begrense det til soving og evt sutring..
selma07 og engel Skrevet 11. juli 2007 #9 Skrevet 11. juli 2007 Jeg har hørt akkurat det samme som deg, og er ca like lei det som du! Jeg har valgt å ikke gi henne smokk. Jeg synes det ser vanskelig ut å avvenne barn med smokk, ser jo mange barn på 3 - 4 år som går rundt å sutter... Og jeg ønsker ikke det.. Men det er nå mitt valg...Jeg har også hørt litt for mange historier om babyer som bruker smokk om natta, og våkner når den detter ut.. Så må man til å leite etter den, for at barnet skal sovne igjen.. Men på et punkt så ble trykket fra folk litt for stort, så jeg prøvde smokk.. Men hun ville ikke ha. Har prøvd 4 ulike typer, og heldigvis så vil hun ikke ha noen av dem..Så da kan jeg si det når maset blir for voldsomt.... Smokken har ingen medisinsk funksjon, men noen hevder at det er bedre med smokk enn tommel... Og du er ikke slem mot jenta di!! Var på cafe med Selma sin oldemor, og hun uttalte at Selma så sånn på fanta glasset hennes, så hun hadde nok lyst på..... Så folk sier mye rart... Selma er litt over 5 mnd!
Meg og bøllegutta!! Skrevet 11. juli 2007 #10 Skrevet 11. juli 2007 Begge mine gutter har brukt smokk helt fra fødselen. Hvis datteren din får mat veldig ofte så kan det være teg på sugebehov og da har hun kanskje behov for smokk.... Hvis du syns det er ok å være en "levende smokk" så er det jo greit, men jeg hadde fått fnatt av å fungere som smokk for mine unger hvertfall...........Men fok er ulike : ) Eldste på 2 1/2 bruker kun smokk i senga og hvis han slapper av forran TV på morran. Får den også i bilen....... Minstemann bruker også for det mesrte smokk i forbindelse med soving. Ingen av mine gutter har våknet når de mister smokken en stund etter innsovning så det har aldri vært noe problem med smokke dytting på natta så jeg ser så langt bare fordeler med smokk bruk...... Det eneste jeg gruer meg til er å avvenne eldstemann......
selfangerkjerringa Skrevet 11. juli 2007 #11 Skrevet 11. juli 2007 Minimais har et enormt sugebehov. Men vi prøver likevel å begrense smokken til soving, og det går ganske greit. Vi måtte bruke smokken i forbindelse med mating en periode - pga sterk utdrivningsrefleks hos meg og mye melk, ble det til at hun spiste for mye for fort. Dermed gulpa hun, og da var det hele måltidet som kom iretur istedet for overskuddet. En periode gikk hun faktisk NED i vekt. Ved å sette i smokken når vi "rapet" henne, ble denne gulperefleksen dempet. (dette ble gjort i samråd med hs). Jeg har altså mine grunner, men foretrekker å ha ungen smokkeløs i våken tilstand. Men man MÅ da ikke bruke smokk?
VinterSol+2 Skrevet 11. juli 2007 #12 Skrevet 11. juli 2007 jeg ville helst ikke bruke smokk, men nå kom da svigerfar med denne smokken dagen etter at hun ble født, og der har den blitt, gitt! jenta elsker smokken sin! Men fordi jeg har måttet gå over til å gi mm på flaske, er smokken faktisk god å ha, for måltidene går så fort, at hun ikke får dekket sugebehovet sitt. hun spytter den nå ut igjen når hun har fått nok.. syns det er greit å ha smokk i stedenfor at hun sutter på fingrene, som noen over her skriver; lettere å bli kvitt smokken når vi kommer dit hen. men skulle gjerne sett at hun ikke brukte smokk i det hele tatt, men nå har det nå en gang blitt slik det har blitt, med flaske og hele pakka:-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå