Gå til innhold

ang amming og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har har en misstanke om at jeg kanskje er gravid igjen, har tatt en test men den var negativ, tok testen ca 14-16 dager etter første gang vi hadde sex etter fødselen, vet det er liten sjangse for at man blir gravid når man ammer, murligheten er jo der, det jeg lurer på er, kan det være at det tar litt lengre tid for at det skal slå ut positift på testen siden jeg fremdeles fullammer?

Litt dumt spm, men greier liksom ikke å bli kvitt gravid følelsen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei d tror eg ikje men sjansen for å bli gravid når en fullammer er ikke så liten pga jeg fikk mensen 4 mnd etter fødselen

Skrevet

takk for svar

da er det vel kroppen min som spiller meg et puss da

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Fullamming fungerer kun like godt som annen prevensjon hvis man ammer hver 3. time døgnet rundt!

At du ammer skal ikke påvirke testen hvis du er gravid.

Skrevet

nei eg har ingen tro på at fullamming er et godt og like sikkert prevansjonsmiddel som alle andre!!! dessuten så får man jo eggløsning før mens komme så man kan ikke være sikker og tro meg eg amma oftere enn 3 t mellomrom

Skrevet

Amming som prevensjonsmetode

Av Helsesøster Anne Britt Orset

Dersom man ammer jevnt gjennom hele døgnet, blir det regnet som en meget sikker prevensjonsmetode. Det skyldes at hver gang man ammer, skilles det ut hormoner som undertrykker eggløsningen.

Går det derimot mer enn 6-7 timer i mellom hver gang man ammer, er sjansen for eggløsning til stede.

Når moren fått igjen menstruasjonen virker ikke dette som prevensjonsmetode. Den virker heller ikke dersom barnet er så stort at det sover over et nattmåltid. Barnet må altså ammes jevnt gjennom hele døgnet for at den skal virke.

Er disse kriteriene oppfylt, er amming en sikrere metode enn for eksempel ved kondombruk. Sikkerheten kan sammenlignes med minipille eller spiral. Det gir ca. 2 % sjanse for graviditet for hver kvinne som benytter metoden.

fra: http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/tema/amming/amming_som_prevensjonsmetode

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...