Gå til innhold

Vannkopper i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det være farlig?

Jeg er ikke sikker på at jeg har hatt det, og nå har datteren min det...

Da jeg var gravid med henne like oppunder termin, fikk jeg nemlig beskjed fra Ullevål om at jeg for all del ikke måtte besøke noen venner med en datter med vannkopper..

Er litt engstelig nå..:-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det kan være farlig!!! Husker ikke helt hvordan men jeg hadde holdt meg unna datteren din i dag og dratt til legen i morgen. Er en blodprøve som kan påvise om du har hatt eller ikke.

Sorry altså... Er ikke for å skremme deg! Men det kan være farlig for barnet, ikke for deg...

Men de fleste har hatt vannkopper. Ring moren din og hør om hun husker!

Skrevet

Vannkopper når man er gravid kan føre til misdannelser på fosteret.. Ting som ikke nødvendigvis viser seg før barnet kommer i puberteten..

Mamma hadde vannkopper da hu gikk med søstern min, og da hun kom i puberteten viste det seg at hu fikk en misdannelse på det ene brystet.. Dette sluttet å vokse da det var litt under a-cup, mens det andre ble c-cup.. Hun har fått rettet på dette da, og fikk det dekket av trygdekontoret..

Skrevet

Jeg er gravid, 24 uker på vei, og datteren min på 19 måneder har vannkopper. Jeg vet heller ikke om jeg har hatt vannkopper og var redd det kunne skade fosteret hvis jeg ble smittet.

Jeg har snakket med flere leger og helsesøster om dette og alle sier at det er i de 2-3 siste ukene av svangerskapet det er farlig for fosteret hvis du blir smittet. Da kan fosteret enten bli født med det eller få det i løpet av et par uker etter fødsel.

Det er også farlig for barnet hvis du blir smittet et par uker ETTER fødselen.

Jeg skal til legen i morgen for å ta en blodprøve som skal se om jeg har hatt vannkopper eller ikke.

Du burde også ta denne blodprøven, så er du ihvertfall sikker!

Tror ikke du skal bekymre deg så mye, folk sier så mye rart, men det er ikke så ille som du tror. Det har ihvertfall jeg erfart :-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...