MissAntrop Skrevet 10. juli 2007 #1 Skrevet 10. juli 2007 Om dere visste hvor sårt det er for oss som faktisk har prøvd og vil så gjerne. Jeg var totalt uforberedt på hvor vanskelig dette med amming var, men jeg SKULLE få det til. Jeg slet med ammestillinger og nok melk. Jeg oppsøkte ammehjelp og fikk tips og råd. Jeg sleit meg gjennom såre brystvorter, våkenetter og alt det der, men lillejenta mi ble ikke fornøyd. det viste seg at jeg rett og slett ikke hadde nok melk så jeg måtte gi mme i tillegg etter at hun hadde fått pupp. Alltid pupp først. Men nå så har det blitt mindre og mindre melk og hun nekter å ta puppen. men, jeg pumper da det jeg har, om det så utgjør bare 120 ml om dagen, så hun kan få litt. Dette er så sårt, det er ingen ting jeg heller vil enn å amme jenta mi og jeg har grått mange tårer for det. Så husk, om en baby får flaske så kan det faktisk være mm i den. Og om det er mme så tror jeg at de fleste har en god grunn for å gi det, det er ikke noe vi gjør fordi vi ikke VIL amme. Jeg er vel ikke noe dårligere mamma fordi hun får mme... Jeg er sjeleglad for at det finnes mme slik at jenta mi kan bli mett og fornøyd og vokse seg stor og flott
Solskinnsdag Skrevet 10. juli 2007 #2 Skrevet 10. juli 2007 Vet akkurat hvordan du har det Magicka. Har slitt med ammingen hele tiden jeg også, så takk og pris for at det finnes mme, så nurkene våre får i seg noe mat. :-) Og som legen min sa til meg når det stod på som verst med ammestyret, husk på det, sa hun, at det hadde ikke blitt laget mme visst det ikke var et fullgodt alternativ til mm. Klem fra meg som vet akkurat hvordan du har det! :-)
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2007 #3 Skrevet 10. juli 2007 Ingen med vettet i behold ville dømme deg for å ikke amme etter en slik innsats. Det er de som velger mme som lettvin utvei som provoserer meg (- og de finnes, dessverre!). Prøv å akseptere slik det har blitt, kos deg med veslejenta og ikke bry deg om hva andre måtte tro og mene.
Mamma til to tette Skrevet 10. juli 2007 #4 Skrevet 10. juli 2007 Hvor finnes egentlig disse damene som synes mme er en så utrolig lettvin utvei? Finnes de bare i hodet på dere som ammer og som synes det er stress? Etter at jeg fikk barn så har jeg møtt mange nybakte mødre og alle de som gir mme har en skikkelig god grunn. Selv slet jeg på helsen løs for å få det til men grunnet fødselsskade så var kroppen min mer opptatt av å lege seg selv enn å produsere melk. Likevel fortsatte jeg i 1 mnd med pumping, amming, sterilisering og mating til alle døgnets tider. Og det irriterer meg faktisk at jeg må fortelle denne grunnen fordi jeg er et oppegående menneske som vet at morsmelk selvsagt ville vært best. I likhet med så mange andre mødre jeg møter så starter mme-mødre med lange forklaringer på hvorfor de gir mme. Etter møte med helsevesenet følte jeg faktisk at jeg ga gift til barnet mitt i første flasken. Da var jeg også helt på felgen så klarte ikke å tenke klart, heldigvis fikk jeg klarere øyeblikk da jeg så at stakkars gutten min som lignet mer og mer på en fugleunge ELSKET å bli mett. Like etter de første flaskene smilte han for første gang og det var tegn nok for meg. Å legge baby til pupp er adskillig raskere enn å måtte stå opp om natten for å lage melk spør du meg. I tillegg må du leve med at gutten alltid griner som besatt fordi du ikke får melken kald/varm fort nok. Dette er ikke en lettvint løsning, bare eneste løsning for at barnet skal vokse opp....dere som kan amme får prise dere lykkelige og så får vi andre bare slutte å unnskylde oss for å ønske det beste for barna våre. Puh! Merket at nå var det nok så en liten tirade her!
Filosofia m/supersprett Skrevet 10. juli 2007 #5 Skrevet 10. juli 2007 Jeg er brystredusert og har ikke nok melk. Har knapt nok noen dråper å tilby jenta mi på 3 uker. Hun får selvfølgelig mme. Jeg gir pupp først så hun får de få dråpene jeg har og deretter flaske. Jeg har virkelig slitt for å få mest mulig melk, men nå dabber det av her. Hun vil fremdeles ha puppen, men blir irritert og frustrert når det ikke kommer mer enn noen dråper ut. Velger allikevel å gi henne det lille jeg har. Folk som tror jeg gir mme pga lettvinthet er grunne mennesker. Skulle så gjerne ha ammet, det er lettvint det. Ingen vasking og sterilisering av flasker. Ingen oppvarming av vann og man slipper all planleggingen når man skal ut. Gi jenta di mme med god samvittighet og ikke bry deg om hva andre mener!
VinterSol+2 Skrevet 10. juli 2007 #6 Skrevet 10. juli 2007 signerer på den magica!! utrolig sårt for oss som ikke får det til!! jeg pumper og pumper og forsøker å ha nok for å gjøre vesla fornøyd, men det er så godt at det finnes et alternativ dersom det skulle knipe!! hun får mm i flaske, men merker at folk dømmer meg for det, og det er ganske kjipt, for jeg legger faktisk stor innsats i dette! og mme er jo heller ikke skadelig, non oppfører seg som om det skulle vært det...
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2007 #7 Skrevet 10. juli 2007 Å, joda de finnes! Min kjære kusine syntes det var ekkelt og følte seg som en melkeku. Hun hadde mye melk, men fikk tak i noe greier som stoppet produksjonen.... Tragisk synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2007 #8 Skrevet 10. juli 2007 Må nok si som Babyivognen - Bergen , Hvor finnes de som mener at flaske er en lettvindt løsning? Tror nok det må være en ilusjon hos de som ikke vet bedre... Tenk å bare kunne slenge frem puppen når småen er sulten *grønn av misunnelse*. Det å måtte ut av sengen og lage mat til småen mens han gråter av sult, er alt annet enn lettvindt. Å hver kveld måtte bruke mye tid på flaskevasking og forbreding av flaskene så alt skal være så lettest som overhode mulig når småen skal ha mat. Er tidkrevende og ikke særlig lettvindt i forhold til puppen. Skulle gitt mye for å bare kunne ammet babyen min, men nå ble det jo ikke helt slik jeg hadde tenkt meg det da. Er nok desverre ikke alltid det blir slik man har tenkt.
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 10. juli 2007 #9 Skrevet 10. juli 2007 Det gjør jammen jeg også...altså signerer. Fikk selv altfor lite melk når jenta var rundt 3 mndr....hun la på seg 70 gr på tre uker, beg m mme. Nå får hun pupp på morningen. Føler alltid at jeg må forklare meg hvis folk spør om jeg ammer....og hver gang har jeg lyst til å "plette" over sannheten. Dette er faktisk ganske sårt. Amma begge guttene, og hadde de med på skolen. Gleda meg skikkelig til å være hjemme et år og baaaare kose m jenta...amme leeeenge osv.
hurra1971 Skrevet 10. juli 2007 #10 Skrevet 10. juli 2007 Det har virkelig gått for langt når så mange mødre går rundt og skammer seg, og føler seg som dårlige mødre, fordi de ikke ammer. Som det er skrevet over her er det som regel ev veldig god grunn til dette. Uansett er dette en høyst privat sak som andre ikke har noe med. Har selv måttet gå over til mme etterhvert etter mye svette og tårer, og tar meg i å forsøke å unngå å gi mat "offentlig". Da er det virkelig noe som ikke stemmer altså. Det er flott at Norge er på ammetoppen og alt det der, men fy søren....det har jammen sin pris...... en masse gode mødre som går rundt og føler at de har sviktet totalt.
Frk. frustrert med alle de små Skrevet 10. juli 2007 #11 Skrevet 10. juli 2007 Hurra 1971: Den satt som et skudd:)
VinterSol+2 Skrevet 10. juli 2007 #12 Skrevet 10. juli 2007 er jo helt sprøtt.... merker at jeg pumper og sliter og strekker meg lengre enn jeg kanskje burde, fordi denne holdningen gjør at jeg lissom har fått det for meg at mme er å gi jenta mi gift på flaske.. blir ikke noe lettere av at venninner og slektninger får til denne ammingen så lett som bare det... vil forresten legge til at det kan være mange grunner til at enkelte syns det er ekkelt å amme, og en skal ikke hoppe til den slutningen ar det er latskap som ligger bak... det kan være alt fra psykiske problemer med kroppen sin, til overgrep eller dårlig selvtillit som gjør det, og dette er ikke grunner en gjerne flagger for all verden! en burde slippe å forklare og rettferdiggjøre seg for gud og hvermann...
Gjest Skrevet 10. juli 2007 #13 Skrevet 10. juli 2007 Bra skrevet hurra1971 Amming er bra, men det viktigste er tross alt at barnet får nok mat. Det er min holdning og jeg dømmer ingen for å gi flaske i stedet for pupp, uansett hva som måtte være grunnen, selv om jeg har fullammet som bare det!
Mamma til to tette Skrevet 10. juli 2007 #14 Skrevet 10. juli 2007 Ja, kanskje grunner folk oppgir som at ikke vil være ammeku grunner i noe helt annet. Eller kanskje de bare er drittlei av å måtte forklare seg og bare sier noe kort og enkelt. Man skal vel ikke måtte stå til rett verken for familie eller andre. Og det er jo flott at Norge er på ammetoppen men hva når kroppen ikke vil samarbeide? Har tenkt i ettertid at jeg synes det er utrolig dårlig at HS ikke har så mye som 1 brosjyre om mme, spm som hygiene, hyppighet, flaskenekt osv osv må man jo nesten bruke internettforum til. Jeg ble møtt av HS som selv hadde fullammet 3 barn og aldri gitt mme og var meget negativ til at jeg skulle starte med det. Følte meg jo som verdens dårligste mor i en veldig sårbar fase. Siden har hun sagt at det var det rette og at HS hadde barnet vårt på varsku gr. vekttap. Klarer ikke å se på bilder av gutten vår fra den verste tiden før vi ga flaske, han ser skikkelig innsunket fugleunge ut. Gjør vondt i hjertet å se... Kanskje vi skulle etterlyst mor på dette forumet som ville skrive under på at hun ikke "gidder" å amme og mener mme er lettvint. Tror neppe det ville dukket opp så mange, er mest venninner av venninner eller kusiner spør du meg.
Hoppetussa 25 og Ylva. Skrevet 10. juli 2007 #15 Skrevet 10. juli 2007 Helt enig:) Har selv måtte gi mme på brystreduksjon. Når jeg måtte kutte amminga pga mindre og mindre melkeproduksjon,gråt jeg mine bitre tårer og følte meg som en dårlig mor for jenta mi. Skulle så gjerne ha ammet datteren min,men heldigvis så blir hun mett og fornøyd av mme. Føles som om man stadig vekk må forsvare seg til omgivelsene rundt,om hvorfor man ikke ammer. Synd det er slik.
Gjest Odyssey&Mikrovampyren Skrevet 11. juli 2007 #16 Skrevet 11. juli 2007 Til Anonym: Så kusina di syns det er ekkelt med amming? Og det er din sak fordi? Skal man tvinge seg gjennom noe når man syns det er ekkelt? Skjønner liksom ikke hvorfor dere anonyme er så utrolig tøffe bak den knappen deres, kan si hva dere vil liksom
1 gutt og 2 jenter:) Skrevet 11. juli 2007 #17 Skrevet 11. juli 2007 Jeg mener at det er dumt å reagere på slike ting,har man ikke melk til barnet så har man ikke det,er ikke noe å gjøre med det..Jeg hadde ikke nok til første mann,han var utlifreds meste parten av tiden,da en god venn sa til meg at jeg kanskje skulle ha prøvd mme,det gjorde jeg(ammet han først så fikk han resten på flaske) det vart jo et helt nytt barn:) Jeg ville så gjerne amme han men hadde ikke nok..Med jenta som var nr 2 fullammet jeg til hun var 9 mnd:) Hun ville ikke prøve grøt eller noen annen mat så da var det bare å amme...Men helt forskjellige barn å amme og forskjellige behov..Holder no på med minsta og håper jeg har nok melk til henne,ellers så må jeg bare begynne med mme,det er jo barna vi skal ta vare på,og det er viktig at DEI får i seg nok mat!!! LYKKE TIL!!!
IZ<3Marcus<3Leonora<3 Skrevet 11. juli 2007 #18 Skrevet 11. juli 2007 jeg fikk ikke til ammingen jeg. Guttungen min ville ikke ha pupp engang. han bare dytta den bort og skrek. Helt fra han ble født så har han fått mme. Jeg gidder ikke engang forklare folk hvorfor. Han får da den maten han trenger og er storfornøyd liten glad gutt. som ikke gjør noe annet enn og smile og le. sover hele nattan gjør han også. Han leker og han babler akkurat som andre babyer, kanskje til og med er litt mere blid. Til anonym: du har vel ingenting med om kusina de ikke ammer! Værste jeg vet er folk som ser ned på meg og kaller meg dum og dårlig mor. Viss de åpner kjeften sin så mye som en millimeter om det tema rundt meg, så får de så øra flakser! De har ingenting med hva jeg gir ungen min, så lenge han er frisk og sunn! Så det så!
Gjest Skrevet 11. juli 2007 #19 Skrevet 11. juli 2007 Du er verken dum eller dårlig mor!! Vi som ikke fullammer har som oftest meget gode grunner til det. Punktum. Skjønner ikke hvorfor mme blir av mange betraktet som gift på flaske, det er den så absolutt ikke. Jeg er lei meg for at ammingen ikke går som en lek, men nekter å ha dårlig samvittighet for at nurket får tillegg på flaske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå