Mamma til rakkerunge Skrevet 10. juli 2007 #1 Skrevet 10. juli 2007 Vi ønsket så gjerne å ta samboers datter med på ferie i år. Og ba om at mor skaffet et pass (vi tilbød å betale for det). Fikk ganske tørt til svar at hun mente datteren ikke trengte det for hun skulle ikke til noe land hvor hun trengte pass de neste to årene. Jeg er fult ut obs på reglene i Schengen, men jobber i bransjen, og et pass er alltid gunstig! Da sambo atter en gang forsøkte å be om et pass, fikk vi på nytt et godt svar: han måtte ha mors tillatelse til å ta barnet ut av landet. Er dette fakta? Vi er alle norske, med nettverket i landet, det er overhode ingen fare for kidnapping eller at vi ikke leverer på tid e.l. Vi fikk heller aldri diskutert hvor og når ferie skulle finne sted i år. Vi fikk beskjed om at vi kunne ha datteren i en gitt periode for da skulle mor på ferie og den var bestilt og betalt, og hvis ikke det passet så hadde hun noen andre som kunne ha hun.... Med full jobb og en konteeksamen fikk vi to uker som verken passet for meg eller han, vi ønsket jo alle å ha ferie sammen. Men sambo, med min støtte, ønsket ikke at datteren skulle være to uker hos mennesker som ikke vi vet hvem er. Nå har vi bestemt oss for å ta en uke i Hellas når bio-mor er på ferie, mor skal ikke ha noe ferie med barnet kun henne selv og ny sambo, og vi ønsker derfor å lage noen gode minner for oss tre. Kan vi dra? Eller må vi ha mors skriftlige tillatelse? Noen som har erfaring med dette? Noen tips hadde vært topp
ana baroma Skrevet 10. juli 2007 #2 Skrevet 10. juli 2007 Det er noe med at man kan få pass uten den andre forelderens samtykke dersom det ikke er noe som tilsier at dere skal kidnappe henne eller noe i den duren. Det forutsetter at man har delt foreldreansvar mener jeg. Snakk med politiet, og spør om råd:) Uansett om man skal reise innen shengen må man ha pass fordi det er det eneste ID som godtas. Kun innen Norden trenger man ikke det bortsett fra dersom man flyr, da må man gjerne ha pass. Er ikke 100% sikker på dette, men det får du sikkert sjekka. Husker en venninne av meg måtte få hjelp hos politiet for å få pass til ungene siden faren ikke skrev under. Lykke til!!
Mamma til rakkerunge Skrevet 10. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. juli 2007 Vi satser på en kopi av fødselsattesten. Barn under 18 år i følge med voksne/foreldre/foresatte trenger ikke vise leg på fly. Far har bare samværsrett. Håper dette går i orden, vi trenger litt ferietid sammen.
ana baroma Skrevet 10. juli 2007 #4 Skrevet 10. juli 2007 Dersom far kun har samværsrett ville jeg satset på å få foreldrerett, det kan han få ved å gå til retten, og det skal mye til for at han ikke skal få det. Og sjekk om det går med kun fødselsattest (sjekk dette med reiseselskapet/flyselskapet), sånn at dere ikke blir sendt hjem med neste fly... God ferie!!
Mamma til rakkerunge Skrevet 10. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. juli 2007 Jeg har inntrykk av at det er motsatt. At det er vanskelig å få foreldrerett. Spesielt med tanke på jobben hans, han er vekke ca 3 uker i slengen og ikke hjemme 3 uker etterpå, noen ganger mindre. Han skiftet jobb for å kunne holde på hus og hjem slik at hun hadde noå komme hjem til.. Men hun er hos oss så ofte som vi f¨år lov til. Og det er jo ikke alltid det passer at hun er hos oss. Huff.. dette ble sutrete. Savner jenta mi!! (hun får ikke komme hit når han ikke er her, så er en stund siden jeg har sett henne). Men hvis det er mulig å få noe foreldre rett om det så bare er 20% så er det en mulighet for at vi går den veien, men det blir jo ikke ordnet på en uke. Og dyrt blir det vel, jeg er student og han er i jobb. Boliglån og bil somalle andre på vår alder. Store advokatutgifter er ikke til hjelp. TAKK for svar!! det hjalp
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2007 #6 Skrevet 10. juli 2007 For det første syns jeg ikke dere skal prøve på å ta barnet ut av landet uten pass. For det andre har ikke far foreldreansvar så det er i realiteten mor som bestemmer om barnet skal ha pass eller ikke. Hva med om dere kommer dere ut men blir spurt etter pass på tur hjem? Babyer skal ha pass selv om ikke alle må vise det frem. Tull og skal prøve komme seg på ferie uten alle papir i orden..
bærtæ Skrevet 10. juli 2007 #7 Skrevet 10. juli 2007 Regner med tantebassa snakket om foreldreansvar? Det går ikke på prosent da! Og har ingenting med omsorg/ samvær å gjøre. Det skal sterke grunner til for at en far ikke skal få foreldreansvar. Det går mer på tilgang til informasjon på barnet!!
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2007 #8 Skrevet 11. juli 2007 "Alle norske statsborgere som skal reise utenfor de nordiske lands grenser, må være i besittelse av gyldig norsk pass ved inn- og utreise. Også barn må ha eget pass. " "Schengen er den passfrie sonen i Europa. Nordmenn trenger ikke pass for å komme inn i de 15 landene som er med i Schengen, men har du det, så ta det med, da det er det eneste godkjente identitetsbeviset vi nordmenn har." Først av alt tror jeg at man må ha pass når man skal til utlandet, selv om det bare er til Hellas. man må alltid vise pass når man reiser til andre europeiske land har jeg erfart. Barn skal også ha pass, fordi det er faktisk er forbudt å ta med et barn til utlandet uten begge foreldres samtykke. Jeg har hørt om foreldre som har fått politiet til å innkalle eksen for å underskrive pass-søknaden. Jeg synes dere skal undersøke mulighetene/begrensningene nærmere før dere tar sjansen på å reise. Det ville være bittert å stå på flyplassen og ikke komme med på flyet p.g.a. dette. Synes forøvrig det er smålig dersom mor nekter barnet å være med til Hellas. har hørt om denne problematikken før, men da har det vært far som har nektet å skrive under. Lykke til!
Mamma til rakkerunge Skrevet 13. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 13. juli 2007 Vi fikk et definitivt nei i dag. Men i barnelova står det at retten kan pådømme at samværsforeldren skal få ha barnet med til utlandet dersom det ikke er fare for at barne kommer hjem igjen.. så då blir det vel rettssak. jaja.. sånn blir det her i gården, men da tror jeg nok han velger å gå for delt foreldreansvar også. Som man reder ligger man er det noe som heter..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå