Anonym bruker Skrevet 10. juli 2007 #1 Skrevet 10. juli 2007 jeg er litt trist og lei. har prøvd å finne ut om hva jeg kan få av informasjon etc, men det ser dårlig ut. Ringte og snakket med KK og de va sluttet med Fødselsforberedende kurs. Spurte om omvisning men nei - slikt ble ikke prioritert, les heller på nettet. Ringte helsestasjonen min men de hadde ikke tilbud om svangerskapskurs eller noe tilsvarende. Som "grønn" førstegangs med mindre enn to mnd til termin føler jeg meg litt "lost". Vet jo ikke en gang hvor jeg skal henvende meg på KK når fødselen er i gang. Og hvordan skal jeg kunne velge mellom Storken eller Føden uten å engang ha vært og sett meg om eller fått snakke med de som jobber der?
Enitsirk79 Skrevet 10. juli 2007 #2 Skrevet 10. juli 2007 Ta en titt på hjemmesiden deres; http://www.helse-bergen.no/pasienter_og_paaroerende/haukeland/foedende/Foedende.htm http://www.helse-bergen.no/avd/kvinneklinikken/tema/tema/erdugravid.htm
Gjest Skrevet 10. juli 2007 #3 Skrevet 10. juli 2007 Jeg var på omvisning på føden og storken i mai, og en venninne som venter i oktober skal på omvisning i september. Kan være du er sent ute, eller at de ikke har omvisning nå i ferien, men prøv å ringe igjen. Kjempegreit å få komme dit og se hvordan det er og høre om de ulike tilbudene. Hilsen meg som satser på å føde i badekar på storken
sagoline Skrevet 11. juli 2007 #4 Skrevet 11. juli 2007 Hmmm det var no litt rart... Har du hørt med en jordmor? jeg gikk på fødselsforbedrende kurs gjennom henne. Trodde faktisk at de hadde omvisning på storken. Men er kanskje fordi at de har sommerstengt.... Ikke godt å si
Gjest Skrevet 11. juli 2007 #5 Skrevet 11. juli 2007 de har sommerstengt for omvisning (sikkert grunnet nedbemanning).. jeg ringte før ferien og fikk omvisning i august (termin i september). Ang svangerskapskurs så fikk jeg et nr av JM som jeg kunne henvende meg på til KK for å få det, men ville ikke ha. Tror nok tilbudet er der enda men at de ikke starter opp igjen før i august eller evt etter fellesferien Ring på nytt - vær litt "gravid-hormonell" hi hi...
Lille Trille 2015 Skrevet 11. juli 2007 #6 Skrevet 11. juli 2007 Jeg skal selv føde i Bergen i september, og jordmor sa på forrige undersøkelse at hvis jeg ønsket det kunne vi sette av en dobbeltime nærmere termin slik at hun kunne fortelle mer rundt selve fødselen og fødselsforberedende ting og slikt. Det er veldig mye info på nettet så man får jo vite mye bare gjennom å lese, i tillegg til fødselsboken og svangerskapsboken da. Jordmor vet nok om ting med tanke på hvor du skal søke/ta kontakt for å velge avdeling for fødsel også.... Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2007 #7 Skrevet 11. juli 2007 Hei hei. Jeg har termin 1okt og skal føde på KK. Ringte dem forrige uke og fikk time til omvisning 13 sept. Dette har du rett på altså, det er bare til å ringe Ang fødsels forberedende så skal jeg gå gjennom min jordmor Bergen-sør. Du kan vel ringe noen andre helsestajoner enn akkurat din for å høre om du kan være med? Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2007 #8 Skrevet 11. juli 2007 Hei igjen, HI her.. Takk for masse råd og tips. Skal sjekke igjen - mulig det finnes mer positive folk på KK jeg kan snakke med. Ang fødselsforberedende kurs hadde de sluttet med det etter juni pga nedskjæringer. Jeg synes det var teit da det tross alt var selvfinansierende og vel så det. Hun jeg snakket med bekreftet at informasjonen på nettsidene ikke var riktig oppdatert, både angående omvisningstider og svangerskapskurs. Dette gjelder tydeligvis også om hvor en skal henvende seg, for jeg har skjønt det slik at det var nye "regler" fra 01.mai? Ny luke, ny dør? Helsestasjonen min er Solheimsviken Helsestasjon og JM der fortalte at de ikke hadde noe tilbud til gravide i Årstad bydel. Det virket mest som mangel på engasjement, for jeg forsto det slik at om de bare fikk "fingen ut" så hadde de midler og anledning til å arrangere dette. Jeg bør ABSOLUTT få meg en omvisning der oppe, jeg tror jeg vil føle meg mye tryggere om jeg har vært og sett meg om på de to ulike fødeavdelingene. Alt som er ukjent er som regel usikkert.
l1ch1 Skrevet 11. juli 2007 #9 Skrevet 11. juli 2007 Virker som om det er mye misvisende informasjon ute og går... jeg har heller ikke fasiten, men vet at de har hatt nedskjæringer på KK og at tilbudet om omvisninger visstnok skulle forsvinne til høsten så vi hev oss på en omvisning i juni selv om jeg ikke har termin før i september. Men det virker jo som om flere over her har fått..?? Dessuten synes jeg det er rart av jordmor å si at Årstad bydel ikke har noe tilbud... Jeg går på helsestasjonen på Landås og der skal jordmor og psykolog ha en hel dag med oss i august hvor de både skal gå gjennom fødselsforberende ting og parforhold osv før vi skal på KK på omvisning.... Foreslår at du ringer og spør om å få stå på venteliste eller noe..? Blir skikkelig frustrert av at noe sånn som omvisning og forberende kurs blir nedprioritert. Som førstegangsfødende har man jo hundre spm og selv om det er helt naturlig å føde er det en ganske viktig oppgave vi utfører for samfunnet, og trygghet vil jo ha alt å si for at vi skal gjenta bedriften... ååååh *sinna*
l1ch1 Skrevet 12. juli 2007 #10 Skrevet 12. juli 2007 vil bare korrigere meg selv, for å unngå å bidra til forvirringen (det var samboer som snakket med KK første gangen derfor var ikke bruken av begreper riktig fra min side) : KK slutter ikke med omvisninger, svangerskapskurs/fødselsforberedende kurs derimot skal de visstnok ikke fortsette med så det er en avhengig av at helsestasjonen arrangerer. Omvisning skal man kunne få ved å ringe opp og avtale :-) Så bare stå på krava !!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå