Amazone Skrevet 10. juli 2007 #1 Skrevet 10. juli 2007 Har kjøpt saueskinn både til seng og vugge, etter å ha blitt overbevist av dere jenter her inne om at det er tingen både sommer som vinter. Nå når det begynner å nærme seg innser jeg jo at jeg ikke har den ringeste anelse om hvordan det skal brukes..... Hehe... Skal barnet ligge rett på skinnet, eller skal skinnet ligge under lakenet, hva med når man bruker tisselaken....?
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2007 #2 Skrevet 10. juli 2007 Hei! Jeg har også kjøpt skinn, ubehandlet fra bånsull. Jeg fikk med en såpe som jeg kunne bruke hvis jeg skulle vaske bort flekker for hånd, gulp e.l. Men ha en gulpefill e.l under barnets hode. De ubehandlede skinnene skal vaskes sjeldent, men luftes og ristes ofte. Jeg fikk med en brosjyre om vedlikehold, skla jeg skrive ned hva det står i den, eller har du en? Jeg har skinnet over lakenet! det er jo halve poenget at babyen skal ligge på den gode bløte ulla....trodde jeg da...
Amazone Skrevet 10. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. juli 2007 Jeg kjøpte mine på barnas hus og barnas beste. Hadde i utgangspuktet tenkt å lufte de og vaske de i milo. Har du noen bedre tips? Får kanskje villsauskinn etterhvert av svigermor.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2007 #4 Skrevet 10. juli 2007 nå vet jeg jo ikke om dine skinn er ubehandlet. Det er det jeg har hørt skal være så bra....så jeg betalte hele 900 kr for skinnet... Skal visst være klippet i en viss høyde også da som gir støtte og luftsirkulasjon til barnet. Derfor kan man bruke det sommer som vinter. Men langhårede skinn skal ikke være så bra.... I min vedlikeholdsanvisning står føølgende : - Vaskes for hånd eller på ullprogram i maskin. - Må ikke sentrifugeres eller håndvris, men drypptørkes (Mens det tørker , noe som tar laang tid , skal man rulle det begge veier noen ganger slik at baksiden ikke blir stivt som flattbrød) - Ved vasking bør man bruke spesiell såpe for ubehandlet ull, som inneholde lanolin. Det er dette stoffet som finnes naturlig i sauens ull, så da er det bra å tilsette dette når skinnet blir vasket for lanolin har masse gode egenskaper. ( bruk feks. bånsullsåpe eller lanapelle shampo og conditioner woolwash ) eller spør etter noe som inneholder lanolin... - luft og rist skinnet ofte - når skinnet er tørt etter vask skal det ristes og kammes slik at man fluffer opp pelsen igjen. - Ved tissing, skyll med kaldt vann der det er tiss og tørk. Jeg har hørt at egenskapene i ubehandlet ull, er bla at selv om det kommer urin på skinnet så omdannes det til såpe av lanolinen....Høres litt merkelig ut syns jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå