Gå til innhold

Ang. livstil og levealder...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begge mine bestemødre var ikkerøykere...avholds, levde sunt, ingen av dem var overvektig. Begge var aktive hele livet. Men den ene døde brått av hjerteinfarkt, den andre av kreft..bare 64 og 65 år gamle... Andre jeg kjenner til har både røykt, drukket og spist usunt..men jaggu er de seigliva lell ( 70-90 år gamle)... Jeg tror at arv har mer å si enn hvordan man lever.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt har en kombinasjon av arv og miljø..

Skrevet

Muligens, men min mormor døde nå nylig og hun var bare 60 år gammel.... MENS, jeg har også folk fra samme side av slekten som er over 90 nå.... Så jeg tror det varierer veldig..... Og min mormor var veldig sunn og langtifra overvektig.

Skrevet

Miljø = livsstil, kosthold etc..

Skrevet

Selv om de er fra samme siden av slekta, så har de jo ikke akkurat de samme gen-sammensetningene...

Noen her "heldige", andre mindre "heldige"......

Skrevet

Ja, jeg vet ikke.... Men jeg tror uansett det er litt arvelig... Men går mest på livsstil!

Skrevet

Hvis din mormor hadde levd usunt, så kanskje hun bare hadde levd til hun ble f eks 50...?

Skrevet

Ja, det tror jeg kan være fullt mulig.... NÅ er jeg ikke sikker på hva hun døde av heller, for jeg skjønner ikke sånt noe.... MEN, hvis det ikke var noe arvelig ting, så tror jeg godt hun kunne dødd tidligere med en dårlig livsstil!

Skrevet

Jeg tror ikke på at arv har mer å si enn hvordan man lever. Og tror vel at hvis bestemødrene dine hadde tatt en sjekk hos legen litt oftere enn de muligens gjorde, hadde kanskje kreften blitt oppdaget i tide. Muligens også evnt symptomer på at alt ikke var som det skulle med hensyn til hjerte. Trist. All statistikk viser at usunt levesett forkorter livet, selv om man alltid vil finne unntak. Dvs. hvis en person som har utsikter til ikke å bli så veldig gammel som følge av arv, i tillegg lever usunt tror jeg nok vedkommende dør enda tidligere.

Skrevet

Man kan ikke sette enkeltskjebner opp mot statistikk, statistikken visre et gjennomsnitt - og en større sannsynlighet for et langt liv om du lever sunt. Ingen garanti for noe som helst her i livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...