Snupi27 Skrevet 10. juli 2007 #1 Skrevet 10. juli 2007 jeg er i uke 38 nå og skal ha oppfølging hver uke. siste gang hos jordmor var i dag fordi hun har ferie. det har oxo legen min så dit kan jeg heller ikke dra. jordmora prøvde idag å få meg inn på et annet legesenter, men der var de ikke særlig villig til å hjelpe til og nekta å ta meg inn. de sa jeg måtte dra til min egen lege selvom de har sengt i 2 uker framover. jordmora prøvde da å ringe legesenteret jeg går på og fikk nei der oxo fordi de har ferie og ingen til å ta sånne sjekker der. ringte oxo sykehuset jeg skal til og der fikk vi beskjed om at der hadde de ikke kapaitet og måtte si nei. jeg fikk en haste time på sykehuset i morgen fordi jeg har proteiner i urinen og høyt blodtrykk. etter det visste de ikke hva jeg skulle gjøre.. er det bare jeg som har det sånn?? nå har jeg ingen å gå til kontroll til på 2 uker. syns vel det er ganske drastisk egentlig??
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 10. juli 2007 #2 Skrevet 10. juli 2007 samme her er i uke 36 å fått samme beskjed...jeg ble sint å sa det var uholdbart å fikk da hos en annen lege på samme legesenteret..men det var en time,mangler fremdeles en time.jeg var på sykehuset i går kveld med sterke kynnere så jeg skal ha oppfølging uansett for dette er ikke bra synst jeg.....vi må da kunne gå gravid en sommer å få den oppfølging vi har rett på......
Kosel Skrevet 10. juli 2007 #3 Skrevet 10. juli 2007 Du har krav på oppfølging!!! Er hele legekontoret stengt der du bor? Jeg fikk time hos en annen enn fastlegen min da jm og lege hadde ferie samtidig. Ellers er det legevakten og sykehuset - de må faktisk ta deg inn!!
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2007 #4 Skrevet 10. juli 2007 gu, det var dårli gjort.. en skal jo til legen 1 gang i uka.. eg skal til en vikar. her har alle leger en som vikarierer for dem, når dei har ferie, kommer vi automatisk til en vikar..
Snupi27 Skrevet 10. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. juli 2007 det er 3 leger på legesenteret der jeg bor 2 av de har tatt ferie og den 3 er sykemeldt. syns det er helt for jævli at de ikke har satt inn noen vikarer noe sted! på det andre legesenteret i nærheten så er det flere leger som er på jobb, men de nekter å ta inn andre som ikke tilhører stedet. jeg har begynt med sterkere kynnere jeg oxo, jordmor sa det kunne være noe på gang. det som bekymrer meg mest er blodtrykket som stiger. (så babyen ikke tar til seg næring) så nekter de meg kontroll???
Anquor Skrevet 10. juli 2007 #6 Skrevet 10. juli 2007 Hærlige helsenorge som liksom skal vere så fantastisk! Min fastlege er på ferie nå, og jordmor er på ferie og på toppen av det hele så har sykehuset stengt føda i hele juli! men krav på oppfølging og skjekk det har vi! jeg må gå til en vikar jeg da..håper hun er snill og at hun vet litt om svangerskap, er nemlig ikke alle som vet så mye om det .....tragisk.... men du SKAL ha rett på oppfølging og legetimer! hva om du ble akuttsyk da? har jo rett på en legetime selv om halve norge er ute i ferie.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2007 #7 Skrevet 10. juli 2007 Du får ringe til føden og være bekymret, så tar de nok deg inn. Her er det igjen en lege på legesenteret i ferietiden og får komme inn til henne på kontroller.
minime<3 in belly Skrevet 10. juli 2007 #8 Skrevet 10. juli 2007 Syns dette hørtes litt rart ut jeg da. Legen min har i hvertfall ordnet slik at hun har en ennen lege som vikarierer for henne mens hun har ferie. Trodde det var slik det fungerte over det hele. Jeg hadde prøvd meg på "legevakta" eller noe jeg da i stede, bare for å få den ukentlige sjekken, spesielt med tanke på proteiner i urina og div. Hadde blitt stresset jeg med tanken.
Tpop Skrevet 10. juli 2007 #9 Skrevet 10. juli 2007 Fikk time hos en annen lege jeg ved legekontoret.
Gjest Skrevet 10. juli 2007 #10 Skrevet 10. juli 2007 ja jeg står uten legetime...jordmoren er på ferie,å hun andre har ikke ledig time..fastlegen har pappaperm og resten av legene har enten ferie eller ikke tid for di må ta passientene til di som ikke er på jobb...sist jeg var til kontroll var i midten av mai,å jeg får ikke komme til kontroll før august. jeg har høyrisikosvangerskap,så er så skuffet over opplegget deres, jeg må jo gå 2 og en halv mnd uten kontroll å nå har jeg bare 35 dager til termin. får jo komme inn på sykehuset i stavanger,men er på ferie i vestfold nå..har nettopp snakket med di på vestfold sykehus om jeg kan komme inn til en sjekk der for jeg har veldig vondt i magen, som krampe på en måte, men di trodde ikke på at det var så alvorlig, så jeg måtte vente til i kveld å dra på legevakten fikk jeg beskjed om...er helt i fra meg her jeg sitter...er så redd det skal gå galt med snuppa mi...
jua 10.12.05 Skrevet 10. juli 2007 #11 Skrevet 10. juli 2007 Jeg var på kontroll hos gynokologen i uke 34 og hos jordmor idag uke 38. Nesete kontroll er dagen før termin.
*smula* Skrevet 10. juli 2007 #12 Skrevet 10. juli 2007 Ser nå at jeg har vært veldig heldig. To dager før jeg skulle på kontroll hos jordmor, ringte de fra helsestasjonen og fortalte at jm var sykmeldt og at den andre jm var på ferie. Fikk beskjed om å ta kontakt med fastlegen. Ringte legesenteret, fastlegen hadde ferie, men jeg fikk time hos en av de 2 andre legene som var der (de hadde satt inn 1 vikar, fordi 2 av 3 leger hadde ferie). Fikk time samme dag som jeg skulle vært hos jm. Og så satte legen jeg var hos opp time hos seg, selv fastlegen min var tilbake fra ferie, slik at jeg skulle få litt kontinuitet i hvem som følger meg opp. Jeg har egentlig ikke vært så fornøyd med det legesenteret jeg hører til, men nå i sommer har de virkelig strålt
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2007 #13 Skrevet 10. juli 2007 I følge forskriftene om svangerskapsomsorg er kontrollene i uke 38 også på termin dato og ikke ukentlig (var det før men ikke i følge de nye retningslinjene), så lenge det ikke er noe spesielt selvfølgelig, men ikke krav på ukentlig oppfølging. Men rart at hele legesenteret kan stenge, hos min fastlege har hun ansatt en turnus lege når hun er på ferie som man får gå til. Det er jo ikke verre enn å ringe føden hvis man er bekymret for noe, synes ikke vi har mye å klage over i dette landet.....verden stopper jo ikke fordi noen er gravide....
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 10. juli 2007 #14 Skrevet 10. juli 2007 Først har legen min ferie og så skal jordmor ut i ferie. Neste jordmortime er 30.august, sa til henne at den har jeg ikke tenkt å møte opp på Hele opplegget "reddes" av en kontroll på sykehuset i uke 36. Kanskje får vi fødselsinfo av jordmora der. Gubben begynner å bli litt bekymra
jentebabymom Skrevet 10. juli 2007 #15 Skrevet 10. juli 2007 jeg har 13 dager igjen t terminen.legen min har stengt hele legesenteret er på ferie.hun ga meg nr til et legesenter å sa bestill time rundt den uka her.jg har ingen jordmor, ikke hatt det i det hele tatt i svangerskapet. jeg fikk time da, i morgen.da er det 14 dager siden sist. hvem skal passe på meg etter timen her da?hva om jeg går på overtid?jeg er kjempe bekymra for de tingene her, synes jg er kasta på gata å overlatt til meg selv..... har ringt overalt for å få en time til en eller annen jordmor, har intrykk av at de ikke stresser sånn som legene gjør. dette er så dårlig!
ana baroma Skrevet 10. juli 2007 #16 Skrevet 10. juli 2007 Nei, verden stopper ikke fordi noen er gravide, og gravide stopper ikke å føde selv om det er sommer:) De som har det verst er vel de som har stengt legekontor, jordmor på ferie og føden har sommerstengt. Da er det gjerne LANGT til sykehus, og da er det jo verre. Heldigvis har jeg en jm som er på job nesten til termin, og sykehus i nærheten, men jeg greier jo å føle med dem som ikke har det like greit som meg!
Snupi27 Skrevet 10. juli 2007 Forfatter #17 Skrevet 10. juli 2007 jeg syns faktisk vi har noe å klage på når alt stenger rundt oss som er gravide. nå som jeg har høyt blodtrykk og sånt så syns jeg faktisk de burde ordne en ordning for at de skal følge opp. uansett så bør de ha vikarer på legesenteret. det skal ikke være vits i å ringe til føden når man skal på vanlig kontroll. syns det er skikkelig dårlig
Gjest Ut på tur Skrevet 10. juli 2007 #18 Skrevet 10. juli 2007 Har ikke lest alle innleggene men jeg har satt opp timer i ferien for lenge siden. Får mange timer hos en vikar JM og så en time hos legen min igjen.Lege kontoret er nemlig helt stengt noen uker. Satte opp timene lenge før ferien og alt var fult. Rart at ikke lege og JM tenkte på dette for LENGE siden ...
Snupi27 Skrevet 10. juli 2007 Forfatter #19 Skrevet 10. juli 2007 jeg fikk satt opp 4 lege/jordmor timer fram til idag. da sa de at det ikke var mulig å sette opp flere fordi de skulle ha ferie og at det ikke ble satt inn vikarer.. DET syns jeg er merkelig at de ikke setter inn vikarer.. jeg tenker på legen f.eks.. det er jo ikke bare gravide som drar til legen for hjelp lixom..
maje76 og emilie 15.07.07 Skrevet 10. juli 2007 #20 Skrevet 10. juli 2007 Var hos legen igår, fikk satt opp en time om en uke der, skulleegentlig til jordmor men ho begynner ferie den 16 og hadde fullt opp den dagen, men ho sa at dersom legen hadde ferie så skulle ho klare å presse meg inn :-) Men etter neste uke vet jeg ikke, de rulerer litt her, men jeg kommer nok inn til sjekk, for det er to leger, når den ene har ferie så jobber den andre
lemontree Skrevet 10. juli 2007 #21 Skrevet 10. juli 2007 Jeg hadde det akkurat sånn forrige uke, var da i uke 38, og ble helt fortvila. For kontroll forrige uke ringte jeg til legevakten og fikk opplyst hvilke legekontorer som har vikarordning med mitt, kom inn til kontroll der. Men ingen hadde råd for meg hva jeg skulle gjøre så, selv om jeg også hadde svake verdier i urinen. Ringte rundt til allverdens legesentere og helsestasjoner, fikk time 17. juli på helsestasjonen til slutt, men det var da to uker til, 1 uke før termin, og det var sent syntes jeg. Så var de snille og tok imot meg på sykehuset denne uken, jeg kom inn til kontroll på søndag. De plikter å ta imot deg, særlig når verdiene dine må følges opp! Blir sint på dine vegne! Håper de tar godt imot deg i morgen, og at de ordner med ny kontroll til deg ett sted, dessverre må vi nok stå på litt ekstra, selvom det ikke skulle være sånn...! Lykke til!
lemontree Skrevet 10. juli 2007 #22 Skrevet 10. juli 2007 Dette er ny informasjon. Min fastlege og legevakten jeg ringte til sa at jeg skulle ha ukentlig kontroll fra uke 38, det samme sa de på helsestasjonen. Muligens er de nye retningslinjene ikke innarbeidet, men så lenge man som gravid får vite at man skal gå til ukentlig kontroll, er det naturlig at man bli bekymret når man ikke får time. Jeg går ut fra at ditt svar retter seg mot de som ikke har noe å bekymre seg for, HI som har fått målt verdier har grunn til å føle at hun bør prioriteres, synes du ikke? og så hadde hun ringt til sykehuset, da... Jeg er enig i at vi er griseheldige som lever i dette landet, men ingen kan laste gravide for å ønske den oppfølgen vi er blitt gitt forventing om å få. (Oppfølging, ikke at verden skal stoppe opp...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå