Gå til innhold

Dere som har eller skal døpe barna deres..

Anbefalte innlegg

Skrevet

På hvilket grunnlag valgte dere faddere? Er det spesielle egenskaper dere setter pris på ved de personene? Er det verdier dere ønsker de skal videreformidle? I såfall, hvilke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har valgt at gudfar skal være min bror og gudmor hannes søster. Vil helst ikke ha venner.

Valgte de for de er voksne,ærlige mennesker.

Og hvis det en dag skjer noe med oss,så føler jeg at begge kan/er gode foreldre,

Skrevet

Vi har valgt søsken av oss vi også. Vil heller ikke ha venner.. Vi kjenner søskna våres godt. Og de har verdier vi vil de skal lære bort til vår sønn. Og det at alle (vi skal ha 4) sa ja med en gang, betydde mye=) Begge brødrene mine syns det var et stort ansvar, og de ble kjempestolte da vi spurte=D

Men faddere skal ikke ta over foreldreansvaret til barnet om foreldrene faller bort.. Det er noe som henger igjen fra gammelt av.. De skal hjelpe med og oppdra barnet i den kristne tro

Skrevet

Valgt de pga de er ansvarsfulle mennesker, og ikke minst ærlige. Ingen verdier jeg vil de skal videreformidle.

Jeg stoler 100% på hver og en av dem, derfor valgte jeg dem som faddere. (har 4 stk)

Skrevet

ok.så er jo vi katolikker da...men er jo en fin grunn det også! Vil jo at de skal være med å oppdra barnet mitt jeg og.

Men vi vil at de skal "ta over" hvis vi faller bort.

Skrevet

Begge barna våres har 2 venner av oss og søsknene våre som faddere. Altså, min søster og sambos bror er begge faddere på begge barna våre. I tilleg har de 2 venner av oss, en venninne av meg og kompis av sambo. Vi ville ha det slik. Grunnen til at søskene våre er faddere på begge, er at de mister vi (forhåpentligvis) aldri kontakten med, ikke for at vi tror vi gjør det med vennene våre heller, for det er venner vi har kjent siden barndommen og har skikkelig god kontakt med den dag i dag.

Vi har med andre ord ikke valgt dem med tanke på verdier å videreformidle eller noe, heller på hvilket forhold vi har til dem...

Skrevet

Jeg og trodde de skulle ta over ansvaret.. Helt til nå nylig..

Men dere bestemmer dette dere i mellom dere da eller? At dere har en sånn avtale mener jeg?

Det må jo være veldig fint og vite at hvis det skulle skje noe, så blir barna tatt godt vare på=) Av noen man kjenner godt.

Skrevet

Jeg og min ektemann pratet om at det er det vi ønsker. Detter sa jo vi ifra til våre søsken når vi spurte de. Og de aksepterte mer enn gjerne.

Jeg mener dette er grunnen til at vi skal velge ut gudfedre/mødre til.

Ikke fordi vi har et godt forhold til de. Altså....Jeg har noen venner som har bestemt seg for å ha venner som gudforeldre...Vennskapet har gått i vasken..Hva skjer da?

Synes det bare er litt "sikrere" å ha noen i familien

Skrevet

Har søsken og venner, grunnen til at vi har to venninner av meg (forskjellige) på hver av barna er at vi ønsker at de skal ha god kontakt med flere voksenpersoner enn bare familie. Selv er jeg fadder for 3 vennebarn, og ja, jeg tar oppgaven alvorlig, eldstemann er tenåring nå, og jeg opplever til stadighet at hun henvender seg til meg om kinkige spørsmål fremfor familie...

Så sånn ønsker jeg det for mine barn også...og eldstemann er såpass stor at han har stor glede av sine faddere.

Skrevet

Det er jeg ganske enig i.. Må være veldig trasing om vennskapet skulle ryke=/

Skrevet

vi har valgt min kusine som gudmor, vi er like gamle og bor dessverre ganske langt fra hverandre. vi mente dette kunne bidra til å knytte båndene til hverandre sterkere. og hun er ett fantastisk menneske, med flotte verdier som vi ikke har mulighet til å gi vår datter. hun bor med dyr rundt seg i en bitteliten bygd, der ting går sakte. hun er ett enestående snilt menneske, som har masse ekstra kjærlighet å gi. og hun har vært aktivt med helt fra hun fikk vite at vi skulle bli foreldre.

som fadder har vi valgt sambos barndomsvenn, som ikke har så stor familie selv. men han regnes som en del av vår. han innehar en helt unik omsorg for andre mennesker, og vi er heldige å være en av de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...