Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 15 måneder er av den veldig aktive typen. Når han er våken, er han i aktivitet hele tida. Han klatrer på alt, og må løftes ned fra stoler og bord flere titalls ganger om dagen. Han piller på absolutt alt. Ser han ikke noe han kan plukke på, så leter han til han finner noe. Han reagerer ikke på "nei", og ler bare høyt når jeg løfter ham ned fra noe. Å få gjort noe husarbeid mens han er våken er bare å gi opp, han krever et voksent menneskes fulle oppmerksomhet.

Jeg har ikke mistanke om at det er noe "galt", han er en veldig blid og harmonisk gutt, men det er til tider fryktelig slitsomt. Er det noen som har hatt veldig aktive småtroll som har noen råd å gi meg, enten det er tips om å sysselsette ham, eller hvordan jeg skal få ham til å akseptere at nei er nei. Jeg dasker og knipser ikke!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn tror jeg min vil være når han er 15 mnd også! Han er utrolig aktiv nå når han er 8 mnd! Sitter ikke rolig ett sekund! Eneste gangen han er rolig er når han sover!

Skrevet

hehe, det der høres ut som min pjokk på 16 mnd!! Han er overalt hele tiden, leiligheten min ser ikke ut på dagtid!!! Jeg lar ham pille jeg, med mindre det er snakk om å kaste jord ut av blomsterpottene mine o.l.... Får han "nei" ler han eller kaster han seg ned på gulvet og sipper litt, men det er det. Vet ikke hva du kan finne på jeg, men min begynner i bhg 2 august, og det tror jeg blir bra for ham :) Er nok ikke noe galt som du sier nei, er ikke bekymret for det jeg heller!

Skrevet

Kan nok stemme det, min var også sånn ved 8 mnd.

Jeg har en jente på 7,5 år. Hun var også aktiv som liten, men ikke i nærheten av lillebror!

Skrevet

Vet du Ravna det er som du skriver om Lukas....

Han er i aktivitet HELE tiden,altså ikke noe 5 minutters engang!!

Er ganske sikker på at han ikke har ADHD e.l for det har jeg "på en måte" sjekket:)

Har ingen tips jeg altså,men jeg sier bare til meg selv "noen barn er rolige og noen er det ikke"

Luke er helt tydelig ikke av den rolige:)

Skrevet

Det der tror jeg at de fleste er igjennom;o) Min er 2 og han har roet seg litt. Han er fortsatt veeeeldig aktiv da, men kan også sitte stille og leke og lese. Det kunne han ikke i en alder av 15 mnd;o) Har ikke så mange råd gitt hehe

Skrevet

7 åringen min er også sånn, og det har han vært fra han var baby. Har på en måte fortrengt den tiden han var 15 mnd, Det var aldri orden på noe hos oss da. Jeg hadde ikke overskudd til noe, fikk såvidt vasket og hengt opp klær. Fikk avlastning til han da han var 2 år. Det trengte både han og jeg. Er du alene med han? Det var jeg.

Flytt unna ting for å slippe å mase og si nei hele tiden, jeg måtte knyte sammen kjøkkenstolene under bordet for at han ikke skulle klatre opp på bordet, eller bruke stolene til å komme seg opp andre plasser. Pass på å ha lukket alle dører til plasser han ikke har noe å gjøre.

Skrevet

huffa meg... kansje det er nettopp dette jeg har i vente. Min lillegutt er rett over 7 mnd. og begynne å bli ganske aktiv. Har nesten ikke tid til å ta puppen. Og når han sitter i vipestolen og får mat, går beina som trommestikker......

Skrevet

Jeg har ingen råd å komme med, men jeg vet hvordan det er. Min gutt på 16mnd er likedan, full fart hele tiden og sitter på fanget i max 10 sekunder. Veldig rampete er han, klatrer-river ned ting-rører det som ikke er lov-slår av og på tv`n hundre ganger osv. Og det hjelper ikke at vi sier nei... Det verste her er at han hyler så mye (når han ikke får lov til ting).

Skrevet

Hehe, hvilket stjernetegn er han?

Høres ut som min gutt, som er vær ;-)

Skrevet

Anyways, min måte som fungerer bedre enn å si nei eller kjefte.

Er å si, "Vennen, kom her, se hva mamma har!!!" Da kommer han løpende. Også later jeg som om jeg gjemmer noe i hendene, og når han kommer nærmt nok så kiler jeg han... Da ler han høyt og løper vekk igjen og kommer luskende tilbake. Og sånn kan han holde på en stund.

Lugger han eller slår pleier jeg å ta hånden hans og si, "du må være god" og stryke meg på håret eller der han slo. Da får jeg som oftest en klem.

Distraksjon ;-)

Skrevet

Hei!

Har en sånn en jeg også, han har vært aktiv siden han var født og er nå tre år. Han har roet seg litt, men han var 2,5 år før han lærte seg å sitte stille å leke med noe i mer en tre min..

Det er veldig slitsomt så jeg forstår deg godt..

Det jeg foreslår fordi det har fungert hos meg er å innvolvere han i "leken" eks han hjelper til å rydde opp, lage mat, gi han en fille så han kan vaske osvosv.. Masse ros selvf når han hjelper til..

Gi han noe å gjøre som ligner litt på det du gjør.

Velg dine kamper med omhu og vær konsekvent når du har sagt nei. Min fikk lov til å rote i gryteskapet og i en eller to skuffer da sluttet han å rote i alle de andre..

Overse negativ oppførsel hvis det ikke står om helsen. Hvis han klatrer opp på en stol så la han sitte der uten å gi han noe oppmerksomhet, når han ber om å gå ned så lar du han sitte litt til før du tar han ned.

Lek aktivt med han 15- 30 min på dagen, gjør det til en rutine at etter det eller det så leker dere sammen. Den stunden er hellig og da skal man helst ikke kjefte, snakke i telefonen, ha tven på osv bare forkusere på den lille.

Det kan være alt ifra å lese en bok, legge biledbrikker, bygge litt dupplo, løpe rundt å fange hverandre osv..

Det er viktig at du prøver å gjøre dette HVER dag så legg det til en tid på døgnet du som regel er hjemme.

Når du sier nei dette er ikke lov sett deg ned på hans nivå å se han inn i øynene for så å ta han vekk derifra. Du kan foreksempel sette han på en stol mens du snakker med han.

Det er også viktig at andre ansvarpersoner holder den samme linjen som deg, så nei må være nei hele tiden uansett om det er mamma, pappa, bestemor eller tante. Spesielt viktig den første måneden..

Dette er det som har hjulpet meg med min sønn. Vi har prinsippet frihet med grenser rett å slett fordi jeg vet at min sønn ikke kommer til å gå forsiktig ved siden av meg å holde meg i hånden i byen så jeg velger at han skal stoppe for å holde meg i hånden når vi skal over veien..

Med aktive barn så må man være mer konsekvent enn med roligere barn og ha fastere grenser selv om de er litt tøyd i forhold til andre barn.

Skrevet

ei venninne av meg har TVILLINGER på to år, og de er sånn begge to :-) De er helt friske og høyt og lavt HELE tiden - så det er nok bare å slå seg til ro med at sånn er det bare :-) Der rydder foreldrene etter at barna har lagt seg, eller de lar være å rydde hvis de ikke har mer overskudd :-) Morro med barn :-)

Skrevet

Tassen her har også vært veldig aktiv. Den siste mnd har han fått øynene opp for at han kan leke. Leker med bilene sine lenge av gangen, så det er nok håp for at han roer seg ned snart. Min er 18 mnd.

Skrevet

Har også en på 15,5 mnd som er slik, og har til tider vært ganske fortvilet over aktivitetsnivået. Det beste er å la han få utforske verden utendørs, f.eks leke i hagen, med vannslanger og hageredskaper. Da er han i sitt ess. Inne er han høyt og lavt og det blir fort farlig om jeg skulle være så uheldig å slippe han ut av syne.

Jeg har en gutt fra før som skjønte og respekterte nei etter at jeg hadde sagt det 100 ganger...mens lillebror har hørt det sikkert 10.000 ganger og bryr seg fortsatt ikke..

Regner med det går over etter hvert, men tanken på at dette er typisk for vær-barn har slått meg:-)

Skrevet

Her var det mange i samme situasjon- og flere gode råd. Det å lokke ham vekk og kile høres lurt ut, det skal jeg prøve. Å involvere ham i det jeg gjør har jeg i og for seg prøvd, men han er nok litt liten til det enda, han er av den oppfatningen at det mamma har alltid er mest spennende. Å gjøre det samme (eller spise det samme) er ikke bra nok, han skal ha det mamma har!

Jeg prøver virkelig å velge kampene med omhu, men det blir en hel del av dem alllikevel. Grunnen til at han ikke får klatre er at han flere ganger har falt ned og slått seg stygt. Han får lov i sofaen, men ikke på kjøkkenstolene. Han har fått sin egen kjøkkenskuff til å rote i, men den var bare interessant en dag.

Men bare det å få litt færre "nei" inn i hverdagen hadde vært veldig positivt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...