Gå til innhold

KA-PING.... hallo...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om æ kan plage dæ litt me litt meny forslag :)

Æ gir snuppa grøt på kveldan no.Har gjort det i ca 2-3 uker no, og ho e straks 5 mnd. Ho får litt fruktmos etter grøten.

Men, så lure æ på ..når utvikle vi vidre det her? Når bynne me to porsjona grøt, 3-4? Middag?

Æ e helt borte på det her. Når vet man at det e på tide å starte me middag? Skal det være mellommåltid? Kor mye grøt pr dag?

Skal man gi melk (mme el mm) til maten? Eller vann?

He he , mange spørsmål, men æ så en tråd her der du bare hadde skreve litt om det her.. så æ bare lurte på om æ kunne spørre vidre om det? Tusen million takk for svar...hvis du orke..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

å dette kan bare ka-ping svare på???

Skrevet

hehe.. tydeligvis! Vi andre er nok ikke gode nok gitt... (?)

Skrevet

Kan jo være hun spør meg fordi jeg vanligvis holder ikke er frekk når jeg svarer? Og fordi vi har prata sammen en del her inne, helt fra bim-tida med spirene INNI magen?

Skrevet

På n igjen...Kan dere ikke la være med disse kommentarene!!!???

Om hun vil prate me Ka-ping,så er det vel hennes problem.

Overskriften sier det hele.

Skrevet

Mitt største tips er å lese heftet "Mat for spedbarn" som gis ut av Sosial- og Helsedirektoratet. Det gir deg mer holdbare svar enn det en haug forskjellige og hormonelle dib-damer kan gi :) Du skal ha fått heftet på helsestasjonen, men det går an å bestille fra nett, eventuelt lese det direkte på nett:

http://www.shdir.no/publikasjoner/faktahefter/mat_for_spedbarn_15566

Jeg har valgt å følge en del av rådene i dette heftet, kombinert med egne erfaringer etter den første jenta mi, og ganske enkelt sunn fornuft.

1) grøt til kvelds

2) grøt til kvelds, frukt til lunsj

3) grøt til kvelds, grøt til lunsj med frukt til dessert

4) grøt til kvelds, grøt til lunsj med frukt til dessert, grønsaker til middag

5) grøt til kvelds, grøt til lunsj med frukt til dessert, grønsaker ++ til middag

Minimais ble 6mnd, og vi har hittil kommet til punkt 2). Frukten hun får er enten hipp-fruktmos (uten tilsetninger) eller most banan med en skvett morsmelk oppi. Det gjør jeg enkelt og greit ved å gi puppen først, da er utdrivningsrefleksen i god gang, så det er bare å håndpumpe melka rett oppi skåla med den moste bananen. Når vi kommer til punkt 3) har jeg tenkt å begynne med glutenholdig grøt (f.eks hvetegrøt). Ved å gi den som lunsjmåltid rekker vi å komme til hektene igjen til natta om hun skulle reagere på glutenet. Vi kommer imidlertid til å vente noen uker før vi kjører på med dette grøtmåltidet, jenta virker så fornøyd og blid med det hun får nå at det er ingen grunn til å presse på med mer mat foreløpig :)

et par småtips:

- i starten er det et generelt råd å gi pupp først, og fast føde etterpå. Dette for å sikre at barnet får i seg mest mulig mm, og at de ikke fyller magen med "feil" ting.

- mm til maten er greit, trenger ikke begynne med mme om du ikke gir det fra før. Vann kan godt gis, men det blir mest som tilvenning, ikke nødvendigvis tørstedrikk. Bruk gjerne tutekopp, la tåteflaska være til mat (mme) og ikke drikke.

- ikke stress :) Hvis jenta er blid og fornøyd er det ingen grunn til å kjøre på med mer mat. Ta det i rolig tempo, bruk gjerne et par dager på å introdusere en smak. Ta heller en pause på en dag eller to hvis hun ikke liker en smak enn å kjøre på med noe annet neste dag.

Lykke til, Fiona :) Send meg gjerne en pm hvis du vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...