Gå til innhold

Uskifta bo - noen som kan hjelpe?!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Mamma døde for snart et år siden. Pappa sitter i uskiftet bo, noe vi alle(har to søsken) var enige om at han skulle.

Men tre mnd(nov 06) etter mammas død har han truffet kvinnen i sitt liv via internett, og skal flytte til utlandet der hun bor. De skal investere sammen i hus/leilighet(feb 06). Da sier vi at vi ønsker skifte dersom dette blir tilfelle. Ble bråk og kaos - lang historie. Da skal han ikke investere, men stå for forbruket... Han treffer henne først i april 07 - etter 1 uke hos henne finner han ut at dette ikke er noe for han.

I slutten av april har han på nytt funnet kvinnen i sitt liv, denne gangen på sørlandet. Snakker nå ikke om å flytte, men ønsker etter kun kort tid at vi skal treffe henne og involvere barnebarn - noe vi sier at ikke er aktuelt. Koselig at han har funnet noen, men ønsker å vente litt med tanke på hurtigheten i dette...

De er fortsatt sammen, og har det bra(har truffet henne en gang nå) og de har investert i bil sammen.

I mai selger han leiligheten som han og mamma hadde sammen. Skal leie seg leilighet.

Kan vi kreve skifte når han har "realisert" våre verdier ved å selge, og investert i noe av "høy" verdi sammen med andre?

Ønsker ikke bråk og krangling, men mener han selv burde ta initiativet til skifte slik situasjonen har blitt.

Noen som har synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke slik at han i såfall må gi dere morsarven om han selger?

Skrevet

Han kan vel ikke selge uten videre en leilighet uten å skifte med dere... Er ikke sikker på gangen i dette, men er temmelig sikker på at han ikke kan selge eller gi bort ting av stor verdi fra en uskiftet bolig...

Skrevet

Jeg mener å ha forstått det slik at når man sitter i uskifta bo har dere ikke krav på noe før den dagen han går bort.

I mellomtiden kan jo han gjøre hva han vil med det han eier, så det trenger ikke å bli noe igjen for dere å arve den dagen han går bort.

Kjedlig, men slik er visst de nye reglene.

Hvis det er ting etter moren deres dere kunne tenkt dere kan dere jo nevne det for ham. Si at dere ønsker å ha noen minner etter henne.

Skrevet

Dette høres IKKE riktig ut. Hadde forhørt meg med en advokat fort som fy. Er kanskje redd det er forsent siden han allerede har solgt og begynt å bruke av pengene til andre ting.

Skrevet

Hei du.

Han kan sitte i uskiftet bo så lenge han ikke gifter seg på nytt - gifter han seg, kan dere kreve skifte, ikke ellers.

Det er fremmet et lovforslag som skal likestille samboere med gifte på en del områder, og hvis dette går gjennom, vil det bli mulig å kreve skifte av foreldre som sitter i uskiftet bo dersom de har hatt samboer i mer enn to år(hvis jeg husker riktig). Skal se om jeg finner linken, og legge den til her...

Når man sitter i uskiftet bo er det to ting man ikke har lov til å gjøre: Det ene er å selge fast eiendom "på billigsalg", dvs langt under takst. Det andre er å gi bort fast eiendom.

Utover det kan han gjøre hva han vil - bruke på alt, selge fast eiendom og bruke eller gi bort pengene - testamentere bort alt utover deres pliktdelsarv. I verste fall blir alt borte, og dere kan ikke gjøre noe som helst, desverre.

Jeg er i samme situasjon - faren min sitter i uskiftet bo, og har fått seg ny samboer(han ventet nesten ett år, da...c",)) som hjelper til med å sette vinger på pengene. Faren min forteller oss i klartekst at hvis vi oppfører oss ordentlig, vil vi få mer arv enn om vi lager bråk.....

Syns det er veldig sørgelig at han ønsker å forfordele oss(vi er to søsken) i forhold til en ny dame som jo forsåvidt er et fremmed menneske.

Håper for deres skyld at faren deres vil skifte med dere - syns det er mer realt, hvis det nå er sånn at han har tenkt å bruke opp alt på nye damer, biler og diverse....

Moralsk sett burde han skifte med dere, syns jeg.

Skrevet

Takker for svar!

Ser ut til at vi ikke har noe vi skulle ha sagt, men synes jo at han skal si at vi kan skifte, da vi rådet han til å sitte i uskifta i høst.

Han babler og babler om alle pengene han har, til alt og alle. Som om det kun er han som har jobbet og slitt for de. Det er egentlig ikke pengene det handler om, men prinsippet.

Vi får nå ser hvordan dette går.

Takk igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...