Gå til innhold

Uff...jeg blir så forvirra jeg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snart en uke med bare tull på leggefronten.. I går tok det 3 timer(!) før snuppa sovnet...i dag har vi holdt på i halvannen så langt... Huff...blir gal!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja huff går litt opp og ned her også... han sovner greit men har begynt å våkne igjen etter litt... kjempe frustrerende....

Skrevet

her også du..

Skrevet

Men hva gjør man da!?!? Jeg skulle så gjerne hatt noe konkret å gjøre når hun tuller det til sånn.. Noe som funker..

Skrevet

Hei:-)

Er frøkna morsom om dagen? Huff, det er skikkelig frustrerende. Har sånne perioder her også som han ligger og skravler, skriker, kaster smokken, kaster dyna osv leeenge etter at han vanligvis sovner. Tror det bare er sånne perioder vi må igjennom jeg. De gangene det skjer her står vi bare på vårt, har samme rutinene som vi alltid har hatt, går inn og legger han ned innimellom, men gir oss ikke (så sant han ikke er syk da). Etter noen dager (kanskje en uke eller to) pleier det å gå over og alt er tilbake til normalen.

Det vi har merket er at han må sove ordentlig på dagen ellers blir det bare tull om kvelden. Samtidig kan han ikke sove etter kl 15, helst bør han være ferdigsovet før kl 14.

Skjønner godt du blir litt frustrert. Selv om de ikke vræler av full hals er det slitsomt på sin måte alikevel.

Skrevet

Hvor gammel er hun? Sover mye på dagen?

Skrevet

Hun er 16 mnd.

Vi har prøvd å gå inn så fort hun lager lyd, legge henne ned og si natta, nå skal du sove. Funker ikke.. Har prøvd å legge henne senere enn vi pleier, litt tidligere enn vi pleier, lang dupp på dagen, kort dupp på dagen... Virker ikke som om noe gjør noen som helst forskjell! Det er vel det jeg blir mest frustrert av. Hun "vinner" liksom, for vi har ingen triks igjen..

Skrevet

Sover en time eller to på dagtid, sover aldri etter kl 15 og har pleid å legge seg i 19-tida.

Skrevet

Vi går ikke inn før han gråter (hehe, eller raser bør jeg kanskje si). Han får base og styre som han vil. Er ikke noe ekstraservice her i gården:-)

Når det gjelder å forandre på rutinene tar det jo gjerne en stund før de nye rutinene funker og da vil det jo være masse tull i mellomtiden alikevel. Vi kjører på de samme rutinene fordi vi VET at de funker. Helt normalt at det er baluba innimellom (men herregud så slitsomt!).

Skrevet

Stakkar dere, ikke gøy....Men har det kun vært siste uke, er det sikkert forbigående! Får hun jeksler tro?

Skrevet

Hun har fått dem. Alle 4 er igjennom. Så tror ikke det er det heller. Hvis ikke det er hjørnetenner da?! Huff..stakkar lille..

Skrevet

Pappaen har ment at vi skal gå inn ganske med en gang hun styrer.. jeg mener å vente 5-10 min for at hun skal skjønne at vi ikke står på pinne for henne. Hehe.

Skrevet

Dette med legging er en stor utfordring. Akkurat nå har vi det veldig rolig med prinsessa vår (hun er født bare noen uker etter Fanny) men med storebror hadde vi et kaos uten like etter han ble 1. Tror han balerte ett år i strekk (og tro meg - jeg overdriver ikke. Det var PYTON)

Leser dere for tulla før hun legger seg? Det gjør vi hos oss. Med lille frøken begynte vi alllerede da hun var 8 mnd, for jeg ønsket å innføre et legge-rituale da hun nektet å ta pupp mer. Det er skikkelig kos, samtidig som enda en ting som forbreder de små til senga.

Om hun kaster smokk og teddybjørn, så det det an å legge et helt arsenal med smokker i sengen, slik at hun har flere tilgjengelig (om hun ikke gjør sport ut av det og kaster alle sammen på gulvet da).

Smør dere med tålmodighet. Og vær glad at hun ikke hylgriner. Men ja - jeg forstår jo at det ikke er ideelt når en egentlig er mest klar for voksentid etter kl. 19. Lykke til!

Skrevet

Må si jeg er enig med deg altså:-) Hun får jo kjempebelønning for å lage lyd hvis mamma eller pappa kommer med en gang.

Må bare si at i dag er vi i samme båt. Er ikke stille oppe hos lille tornadoen enda heller, og han også la seg kl 19.-)

Skrevet

skru ned på servicen!!!

Dere trenger ikke gå inn hver gansg hun styrer. Da oppnår hun jo akkurat det hun vil-nemlig deres oppmerksomhet:)

Skrevet

Enig med hun over. Vi har spikra rutiner hver kveld: mat, tannpuss og godnatt-bok. Så i seng, 2 sanger, god natt og rett ut. Går ikke inn igjen med mindre hun hyler.

Se det an noen dager til, dukker kanskje opp en hjørnetann:)

Prøvd med Paracet? Da kan du utelukke smerter. Og da er det kanskje lettere å være konsekvent....

Skrevet

Hadde en sånn periode i fjor vi også - da var snuppa vår 14mnd ca. Sluttet med babysafe samtidig som det begynte å bli lyst og varmt på rommet hennes - skikkelig sjakktrekk, NOT. Men det "gikk over" etterhvert, men det jeg oppdaget i løpet av den perioden (et par uker) var at det i alle fall IKKE lønte seg å gå inn med en gang hun lagde misfornøydslyder. Hun kan ligge lenge å prate med seg selv go synge og balere uten å være misfornøyd, men om jeg gikk inn med en gang hun sutret/gråt så var det garantert at hun ikke gav seg. Hadde flere smokker i senga sånn at om hun kastet ut èn så hadde hun fler tilgjengelig, og hørte også (og telte) nrå de gikk (og etterhvert hvor mange) i gulvet. Stod utenfor døra og lot henne gråte ei stund, før jeg gikk inn, litt lenger for hver gang (var ikke hylgrining i vårt tilfelle heldigvis), og etter en stund gav hun opp grininga go sovnet helt av seg selv. Merket at grininga mest var overtrøtthet og frustrasjon over ikke å få sove, ikke det at hun hadde behov for kos eller noe annet egentlig. Så jeg er enig med deg om fremgangsmåte, og ikke gubben din ;o) Funka hos oss i alle fall...

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Vi har blitt enige om å prøve å legge til tålelig samme tid, kanskje bittelitt senere, se an hvor lang dupp hun trenger på dagtid, og å gå inn hvert 5.-10. min når hun begynner å styre om kvelden. Så får vi bare holde ut...

Skrevet

Har hun sovnet enda? Gullet her bikket over rett før ni...

Skrevet

Jada...den siste "styringa" var det jeg som bestemte når jeg skulle gå inn, og jeg ventet da...og da sovnet hun! Litt før kl 9 her og.

Skrevet

hei:o)

noen råd fra meg også kanskje?

Dette har jeg vært igjennom et par ganger selv ja:o)

Det aller viktigste er å være konsekvendt! Bestem deg for noe, og gjenta det hver kveld..uten unntak!!

Jeg ville prøvd å lagt henne så tidlig som mulig på dagen, og legg det til rette for at hun sover så lenge som mulig... den beste sovemedisinen er rikelig med søvn!!

Hvis hun bruker sutt og kosefille,kjøp suttesnor som du fester i pysjen (bruk den litt på dagtid først så hun blir vant med det) og finn på en lur måte du kan feste bamse eller klut i senga.. da har du en mindre grunn til å gå inn til henne!

Jeg ville ikke satt noen tid på hvor lenge det skal gå mellom hver gang du går inn til henne... se det ann, og følge hjertet ditt, du kjenner henne best!

Vær konsekvent hver gang du går inn til henne,legg henne ned og gi eventuell sutt..og si akkurat det samme,f.eks: natta vennen, mamma er glad i deg. og gå stille og rolig ut igjen. La henne styre på, og føl litt på når det passer å gjøre det samme en gang til! (jeg ville kun ha gått inn om hun gråt.. de tåler også å gråte litt..så ville ihvertfall telt til 10 ved hylgrining før jeg gikk inn igjen! Symting kjøper jeg ikke, så det gidder han ikke lenger:o)

Etter hvert vil hun synes at dette er dritkjedelig, og gi opp.. kjedelig når alt er likt..og hun ikke får noe ut av ablegøyene sine!

En ting til jeg vil legge til er å ha skikkelig nedtrapping på aktivitetsnivået før leggetid.. f.eks et deilig bad, etterfulgt av kveldsmat og ei bok som blir lest av en rolig stemme. La alt være veldig behagelig på kvelden, med dempet belysning og masse kos! Slå av TV`en, når barna begynner å bli oppmerksom på at den finnes,så blir de ofte overstimulerte , og dermed vanskelige å legge!

Ønsker det veldig masse lykke til med legginga... er ei forferdelig vanskelig tid... og du er IKKE alene om dette problemet!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...