Gå til innhold

Dere som har hatt ks..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet dere hva som er poenget med å bruke teip over arret? Har fått beskjed om å bruke det i 4-6 mnd, men hva er funksjonen til teipen? Ei venninne av meg sa at det var et poeng å rive teipen fort av arret, men jeg kan ikke skjønne hva det skal ha med saken å gjøre? Noen med mer peiling?

Videoannonse
Annonse
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Det er for at arret skal gro bedre og se finere ut etterpå.

Å rive det fort av har ikke noe med utseende å gjøre, men det er vel et tips om åssen du får teipen av på minst smertefull måte, for folk sier jo det om plaster...selv er jeg av den typen som ikke river ting fort av.

Skrevet

jeg fikk bare teip rett etteroperasjonen, som satt på i en ukes tid.. det var slike strips sikkert for at arret ikke skulle revne... men så skulle det bare luftes og være åpent etterpå.. har aldri hørt om at man skal bruke teip etterpå? det hørtes rart ut?

Skrevet

Ok, men forstår ikke helt hvorfor teipen skal gjøre at arret ser finere ut. Kanskje fordi det er et trykk oppepå arret da?

Gjest Odyssey&Mikrovampyren
Skrevet

Nei Riga, det stemmer ikke.

Det er pga bakterier ikke skal komme inn i såret Fiona.

Skrevet

Men det er da ikke sår lenger etter at stingene/ agraffene er tatt, og flere mnd frem i tid..

Skrevet

Forsåvidt ikke. Forholder meg bare til infoskrivet fra sykehuset. Selv trengte jeg ikke det iom jeg ikke ble sydd med agraffer.

Skrevet

Antok at det var det samme for alle operasjoner og teiping...de teiper jo ved bukplastikk, men en slik operasjon har jo sin kosmetiske aspekter også, selv når den er medisinskt begrunnet.

Hvorfor er du ikke på msn, Odyssey?

Skrevet

Jeg sitter på Tom sin maskin og der er han pålogget, min er tom for das strym :P

Skrevet

Aaah!:-/

Går ikke an å logge på web-msn samtidig?

Skrevet

Hmm.. Orker ikke :-P Kommer på den andre senere i dag

Gjest mammaen til Odin og Tiril
Skrevet

Ja fikk beskjed om å bare ha det på ei uke ca etter stinga var tatt. Og ikke få sol på det bare. Nå 5mnd senere så har det blitt helt hudfarget,og ser faktisk nesten ikke såret i det hele tatt. Alle blir helt forbausa når e viser dem det,oxo legene e har vært med (vist frem såret pga at e har operert et annet sted etter ks,så de var int i å se hvordan det ser ut). Så den teipen er ikke nødvendig å ha på så lenge siden såret ikke er i direkte sollys=)

Skrevet

hud gror jo finere og raskere uten tett tape over..

selv fikk jeg beskjed om å la tapen være på til den ramler av.. noe som kommer til å ta laaaaang tid så godt som denne tapen sitter.

Kan den ikke gro fast i såret da???

Skrevet

Hæ, 4-6 mnd????? Høres rart ut.

Jeg fikk på sånn teip etter KS, men fikk inntrykk av at den helst burde av så fort som mulig. Da jeg reiste hjem (etter 5 dager) synes de egentlig ikke jeg burde ha den på lengre, men jeg hadde lyst selv, synes det ble litt ekkelt uten. Men stripsene satt på til de datt av selv, kanskje 1 mnd.

Sikker på at de ikke mente 4-6 dager?

Skrevet

Hos meg os sa de at jeg kunne ta av tapen etter kort tid. Jeg kjøpte litt tape likevel og hadde på noen få uker. Dette er 7 mnd siden og arret er fortsatt rødt....

Skrevet

teip ????????????

Fikk ingen "teip" på ks såret mitt. Men fikk en sånn stort plaster/bandasje sak. kompress i midten og selvklebende teip rundt hele veien. Var kun får å ta imot evt. sårvæske og holde såret "samlet" et par dagers tid. den skulle ikke være lenge.

de hvite tynne stripsene skulle ikke taes av, de detter av seg selv

Skrevet

Hmmm, høres veeeeldig lenge ut. Det må jo bare være feil mener nå jeg. Såret har jo grodd leeeeeenge før den tid. Jeg hadde noen strips over i ca to uker om jeg ikke husker feil. Det var fordi såret begynnte å åpne seg litt.... da skulle vel disse stripsa holde det på plass. Men 4 - 6 mnd.... nei dette var lenge, høres rart ut... 4-6 dager kanskje...?

Skrevet

De må ha sagt feil til deg, ser ikke pointen med å bruke tape lenge etter at såret er grodd sammen. Ved mitt første keisersnitt ble det satt på kompress med tape rundt, og det skulle jeg fortsette med en ukes tid etter at jeg kom hjem. Ved andre keisersnitt satt tapebandasjen på til jeg dusjet neste dag. Etter det ble det bare lagt på løse sterile kompresser - ingen tape. Dette for å få luft til såret. Arret er mye finere nå enn etter første snittet.

Skrevet

Det er for at arret skal bli penest mulig,at det ikke skal strekke seg og få sol på.Nå er det vel ikke så ofte det kommer sol på et ks arr men,da er man på den sikre siden. De anbefaler det etter de fleste

opperasjoner.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å ta av mitt etter 24 timer og ikke pelle på det unødig. Vaske med grønnsåpevann bare

Skrevet

Jeg ble limt etter ks. Hadde ingen bandasje i det hele tatt. Limen bare løsnet etterhvert. Har ikke fått beskjed om å bruke noe etterpå, såret er blitt kjempefint. Det er 9 uker siden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...