Anonym bruker Skrevet 9. juli 2007 #1 Skrevet 9. juli 2007 var på glukosebelastning i dag og før hadde jeg 4, 8 og etter to timer hadde jeg 8.. det er litt høyt men jeg fikk ikke vite noe mer i dag, de skulle ringe meg.. er det noen andre som har hatt så høyt blodsukker etter den testen? Og fikk dere da svangerskapsdiabetesdiagnose?
MomInUSA Skrevet 9. juli 2007 #3 Skrevet 9. juli 2007 8 er jo ikke saa hoeyt - men, man vil jo vel helst ha det under 7... Mitt laa paa cirka 12 etter en time og omtrent 10 etter to timer (vi bruker andre verdier her borte), saa ganske mye hoeyere enn dine.... :-) Jeg har sv diabetes og hadde det sist ogsaa. Jeg er veldig arvelig anlagt for diabetes 2, saa det har nok noe med det aa gjoere. Legen din lar deg nok vite hva han vil du skal gjoere. Selv om du ikke faar diagnosen sv diabetes, saa kan det nok hende at legen vil at du skal passe paa kosten lit mer og at du blir fulgt opp utover i svangerskapet. Hvor langt er du paa vei?
*Villekulla* Skrevet 9. juli 2007 #4 Skrevet 9. juli 2007 Jeg hadde 7,4 etter glukosebelastningen var tatt. Grensen er vel egentlig 7, men legen sa det var helt fint.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2007 #5 Skrevet 9. juli 2007 Jeg er 28+6 i dag. Det var litt betryggende å høre at det ikke var så avskrekkende høyt.. de sendte meg avgårde med løfte om å ringe meg når legen hadde tid, men så har telefonene på legekontoret vært ute av drift i dag så ingen har ringt meg, og nå er de stengt.. ble litt bekymret fordi jeg lurer på om det er noe farlig og om jeg burde spise noe spesielt fra nå av.. men de ringer meg kanskje i morgen! Takk for svar! =)
Lillegullet130707 Skrevet 9. juli 2007 #6 Skrevet 9. juli 2007 Jeg hadde 4,4 før og 5,9 etter. Legger ved en link: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322816 Glukosebelastning Hvis man får verdier mellom 5,5 og 7 mmol/l (for fastende) gjør man en såkalt glukosetoleransetest. Denne testen utføres på legekontoret og er som følger: Man faster fra midnatt og kommer på legekontoret om morgenen. Først blir blodsukkeret ditt målt, deretter får du en drikk (ca 2-3 dl) som inneholder sukker. Etter du har drukket skal du sitte i ro i 2 timer, og deretter blir blodsukkeret ditt målt igjen. Dersom du da har verdier under 11,0 mmol/l har du ikke sukkersyke, men verdier mellom 7,8 og 11,0 mmol/l indikerer nedsatt glukosetoleranse. Hvis blodsukkeret er lavere enn 7,8 mmol/l har du ikke diabetes.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2007 #7 Skrevet 9. juli 2007 For å si det på en annen måte. Du må kanskje sjekke blodsukkeret ditt selv x antall ganger en stund. Så blir det inn til ny sjekk. Hadde du hatt diabetes hadde du fått vite det der og da, men de må sjekke mer
LRMG Skrevet 9. juli 2007 #8 Skrevet 9. juli 2007 Er dette noe alle tar, eller bare de som er i faresonen? Kan ikke huske at noen har tatt denne på meg? Har ikke tatt blodprøve på over en måned heller. (Uke 36+2 i dag)
Lillegullet130707 Skrevet 9. juli 2007 #9 Skrevet 9. juli 2007 Det blir tatt dersom du har sukker i urinen, har mor eller søster som har hatt svangerskapsdiabetes eller hvis du selv har hatt det i tidligere svangerskap. Min mor hadde det når hun gikk gravid med meg. Derfor ble jeg sjekket. Jeg hadde ikke svangerskapsdiabetes, så man trenger ikke få det selv om mor eller søster har hatt det, man trenger heller ikke få det igjen senere om man har hatt det i tidligere svangerskap. Hvis det er mer du lurer på ang svangerskapsdiabetes kan du gå inn på linken jeg har lagt til i innlegget mitt over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå