Gå til innhold

Spørsmål om arv:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et spørsmål som jeg lurer på om noen kan svare på:

Vi er to søstre. Vi har en mormor som lever og en pappa. Mamma er død, og hun hadde ingen søsken. Mamma var altså mormors eneste barn.

Mormors hus ble skrevet over på mamma og pappa rett før mamma døde.

Når mormor en dag faller fra; hva skjer med innboet i hennes hus da?

Er det da min søster og jeg som er arvinger til det og pappa ikke? Innboet følger vel ikke med overskrivningen av huset?

Takker for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro at dere barnebarna arver etter mormor ja, så det inkluderer nok innbo og andre ting hun måtte ha.

Huset inngår ikke i arven, da deres far står som eier.

Noe annet virker nesten unaturlig. Men går an å sjekke www.lovdata.no ang arverett. Skal selvsagt ikke påstå noe jeg :)

Skrevet

Pliktdelsarven til livsarvinger/barn er 2/3 av det man etterlater seg. Også må du og din søster dele dette likt mellom dere.

Dette med huset og arv etter deres mor kommer litt an på om dere vil/må sitte i uskiftet bo med deres far. Innboet vet jeg ikke, men dette er vel noe dere kan bli enige med deres far om? Huset er i utgangspunktet en del av morsarven deres.

Skrevet

Hei.

Hvis mormoren din skrev huset over på både moren og faren din, eide de halvparten hver. Da moren din døde, arvet faren din halvparten av din mors halvpart, og du og din søster resten. Faren din eier altså 75% av huset og du og søsteren din 25% på deling.

Innboet følger ikke huset, og så sant din mormor ikke har skrevet testamente, er det du og søsteren din som arver alt innboet, og må dele det dere imellom. Faren din har bare krav på innbo dersom mormoren din har testamentert noe til ham.

Dere søstre kan ikke kreve skifte med faren deres dersom han lever alene eller som samboer. Vil han gifte seg på nytt, kan dere kreve skifte.

Det er også et nytt lovforslag ute til høring, som bl.a. går ut på at samboere regnes som gifte i visse tilfeller - og hvis faren din har vært samboer mer enn et visst antall år, kan det bli aktuelt for barn å kreve skifte på samme måte som om han skulle giftet seg på nytt etter å ha sittet i uskiftet bo. Dette er imidlertid ikke avklart ennå, og det usikkert om det går igjennom.

Skrevet

Tusen takk for alle svar.

Ble litt klokere :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...