Gå til innhold

Noen gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller i hvert fall litt medfølelse....?

Amanda var jo oppe og spiste omtrent hele nettene før vi dro til Sverige (mormor og morfar, som ikke lukter melk...) for å få litt hjelp til å venne henne av med dette. Helsesøster trodde det ville ta ca 2-3 netter. Vi prøvde i 5 netter med å bare gi henne mat etter 21.30, 02 og 05. Dette fungerte ikke i det hele tatt, det var ikke tendens til bedring etter 5 netter. Hun fikk ikke mat, men det var mye skriking og våkne netter. Etter det ga vi opp og gikk over til å ikke gi henne mat mer enn med 2 og en halv times mellomrom. Dette fungerte bedre, men endte opp i at hun måtte opp for å få smokken veldig ofte.

Vi har også prøvd å legge henne litt senere, men det fungerer dårlig. Hun våkner til omtrent samme tid uansett, og er veldig trøtt når vi legger henne i 6-7 tiden på kvelden.

Nå som vi har vært hjemme i en uke fungerer det fortsatt ikke så bra. I natt hadde vi en for oss ganske grei natt;

19.00-19.20 amming

21.30-21.50 amming

22.05 putte in smokken

22.20 putte in smokken

00.20-00.45 amming

02.25 putte in smokken

02.40-03.10 amming

03.10-03.45 urolig, måtte in flere ganger

04.50-05.10 amming

05.10-06.00 urolig, måtte in flere ganger

Amanda er nesten 6 måneder og dette var en ganske god natt! Jeg begynner å bli litt oppgitt! Spesielt når jeg hører om alle deres barn som sover LEEENGE. Hvordan får dere det til?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, dette hørtes slitsomt ut! Stakkars deg. Amanda begynner å bli stor og krevende, og det merkes kan jeg tenke meg.

Har dessverre ikke noen råd, men kan bare håpe at dette kun er en overgangsperiode for dere.

Har du tenkt på å begynne å gi grøt? Tenkte kanskje at det ville gi bedre nattesøvn?

Krysser fingre for at dette går over snart!

Skrevet

dette er slitsom for dere, det vet jeg alt om. du får massse medfølelse fra meg.

vet ikke om jeg har så mange andre råd enn å gi grøt på kvelden eller mme. det gir lengre metthetsfølelse. Jeg førsøkte å presse ammingen med hverfall en time ekstra, slik at det ble tre timer istedet for to. tror kanskje det vil hjelpe hvis man gradvis øker tiden slik at hun får inn nye vaner.

Lykke til!!! skal krysse alt jeg har for dere. Håper virkelig det ordner seg

trøsteklem

Skrevet

Vi har begynt med grøt, men jeg tror egentlig hun våkner fordi hun vill ha selskap mer enn for å få mat. Og der har grøten liten effekt... (men hun får ikke så mye selskap heller!). Skal også teste å kjøpe en grobag (hun sparker av tekket), som kanskje kan få henne til å sovne om lettere når hun våkner om natten.

Vi har hatt det omtrent slik siden hun var 3,5 måneder, så det er nok ikke en overgangsperiode heller. Men det kan jo gå over av seg selv uansett!

Egentlig skal jeg ikke si noe, jeg var omtrent som Amanda til jeg lærte å stå selv (ca 8-9 måneder). Så jeg får vel igjen nå, tenker jeg!

Skrevet

Oj kjære vene...dette hørtes slitsomt ut! Stakkars deg, jeg hadde ikke vært menneske om jeg hadde holdt på sånn som deg, også så lenge som det har vart da. Du skal få all min sympati nå, har man ikke søvn så har man så lite å stille opp med.

Jeg har dessverre ingen tips til deg, Mia sover hele natten og jeg vet ikke helt hvordan vi fikk det til, det bare gikk seg til etterhvert. Vi har henne på eget rom, og det hjalp. Siden hun får flaske så fant hun fort ut at nattmating var noe dritt, det tar tid og mamma er ikke morsom engang. Tror rett og slett hun syntes natta var kjedelig. Jeg gadd ikke engang gi henne smokken om hun sutra, bare koste litt på hodet og det var det. Jeg ville vel også trodd at litt mer fast føde før hun legger seg ville holde en stund, men siden det ikke er mat hun vil ha vet jeg ikke. Det må jo være en grunn til at hun våkner, men hva - den er vanskelig. Du har jo prøvd og elimimert så mye også. Hva med en sutteklut hun kan trøste seg med? Da trenger hun kanskje ikke smokken? Jeg aner ikke, får bare gi deg en god klem og si at du er tøff og utrolig tålmodig som klarer dette! Håper virkelig det blir bedre snart, dette er ikke bra i lengden for en sliten mamma.

Skrevet

Takk for all sympati! Ja, man er ikke helt seg selv når man ikke får sove nok. Jeg merker at det skal veldig lite til for å klikke helt for tiden. Det holder med en dårlig natt eller at samboer sier noe på feil måte... Og da får jeg selvsagt dårlig samvittighet og føler med som en dårlig mamma eller kjæreste eller person, selv om jeg vet at det ikke er så.

Ska prøve det med sutteklut. Har prøvd med en som kanskje var litt for stor, men den fikk hon bare over hodet, og da var det i hvert fall ikke noe morsomt å ligge der... Jeg gir henne bare smokken når hun skriker, når hun bare klager litt (og kanskje sovner av seg selv) får hun klare seg selv. Eget rom har hun allerede (men det gjorde ikke noen forskjell).

Skrevet

Hei,

Stakkars deg og jeg som virkelig trodde det skulle bli bedre da dere dro til Sverige.

Jeg ville ha forsøkt litt morsmelkerstatning i tillegg på kvelden før hun legger seg. For en ting kan være at hun ikke er mett nok. Da hjelper det å fylle på litt ekstra.

En annen ting som kan være lurt er at du legger en av dine t-skjorter eller gensere i sengen til henne. Det må være en du har ammet i så hun kjenner lukten av deg. Jeg gjorde det i en overgangsperiode da Mathilde skulle vennes til å sove i bagen i stedet for ved siden av eller oppå meg i sengen. Det fungerte veldig bra. Kan være at hun bare trenger lukten av deg. Kanskje det fungerer like bra som en klut.

Ellers lurer jeg på om du har fått mannen din til å gi henne morsmelkerstatning på natten i stedet for at du gir henne pupp. For det kan jo være at hun da blir mettere og sover lenger. I tillegg lukter hun da ikke deg og puppen. Kan hjelpe deg til å sove litt mer og at hun får lengre soveøkter. Det kan jo også hende at du ikke har nok melk og da sover hun kanskje ikke lenge nok om hun ikke er mett nok. Flere venninner av meg har måttet gi erstatning i tillegg til ammingen.

Får du sovet nok på dagen når nettene er så slitsomme. Jeg ville hørt med helsestasjonen om det fins noen form for hjelp til deg. Mener jeg har hørt at noen har fått ekstra hjelp på dagtid av noen som har kommet hjem til dem og hjulpet til med barnet slik at mor fikk sove.

Vel,,, det var det jeg kunne komme på. Håper at det ordner seg for deg snart.

Stor trøsteklem,,,

Skrevet

Jeg trodde også at det skulle bli bedre når vi dro til Sverige...

Takk for alle råd!

Vi har prøvd med MME på kvelden tidigere, frem til for noen uker siden, når vi begynte med grøt. Nå gir vi henne grøt på ettermiddag/kvelden, men pga at hun ikke bæsjer så ofte som hun burde har vi ikke øket mengden i det siste...

Jeg tror egentlig ikke at hun er så sulten på natten, i hvert fall ikke annenhver time. Ofte blir det mer koseamming enn for å få mat. På helsestasjonen syntes de at jeg ikke burde gi MME på kvelden pga at hun begynner å bli tjukk (De utrykket det ikke så, men når man ser på hennes vekt og lengdekurve sammen, ligger hun over øverste kurven... ;-).

Ska prøve det med t-shirt som jeg ammet i som koseklut. Får håpe det hjelper litt.

Min samboer har ikke gjort så mye om nettene, han er helt utslitt han også, og må på jobb hver dag nesten. Men nå skal jeg snart jobbe et par uker og han skal ha permisjon i fire uker, så da skal han få teste å gi MME på natten, så jeg får sove litt!

Det eneste forslaget helsesøster hadde vedrørende avlasting er at mor og barn kan bli innlagt på sykehus en periode for å få hvile litt, men det høres veldig drastisk ut! Det er liksom en aller siste utvei...

Heldigvis sover Amanda som oftest en del om dagen, sånn at jeg får sovet/hvilt litt da.

Klem til dere allesammen! Nå skal jeg legge meg!

Skrevet

Uff dette høres SLITSOMT ut! Ikke rart du er fortvilet!

Har ikke så mange gode råd til deg, annet enn en god klem! Stå på

Skrevet

Har desverre ikke noen andre råd til deg jeg heller, annet enn de du allerede har prøvd ut! Så en stor stå på klem fra meg også!! Håper jenta kommer på bedre tanker til slutt!

Skrevet

Hei,

Ja jeg synes du er kjempe tøff som holder ut. Er enig med deg i at sykehus høres vel drastisk ut. Kanskje det faktisk blir bra for deg de ukene du skal jobbe. Få ett lite avbrekk og gjøre noe annet. Bare å ringe om du har behov for å få ut litt frustrasjon.

Jeg og Mathilde sender mange gode trøsteklemmer til deg og Amanda og håper det snart ordner seg.

Skrevet

Huff, stakkar dere! Så utrolig slitsomt da! Jeg må bare si at du er en helt, som ikke har klikka helt! Jeg har desverre ikke noen gode råd å gi.. Hos oss har egentlig nattesøvnen kommet på plass av seg selv.

Hvor lenge har hun hatt eget rom? Maja ligger fortsatt på vårt rom. Men den siste uka har hun ligget noen netter på gjesterommet i reisesenga for å "trene" til ferien. Da har hun vært litt ekstra urolig. Ikke sikkert dere vil, men kanskje Amanda hadde vært roligere hvis hun lå på deres rom? Har i hvert fall lest at noen babyer kan føle seg engstelig og alene når de flytter til eget rom. Det er jo også dem som anbefaler at barna skal ligge på foreldrenes rom til de er rundt ett år... Litt drastisk kanskje, men hvis det hjelper på nattesøvnen?

Har dere noen besteforeldre el.l som kan ofre en nattesøvn i ny og ne? I så fall er det jo gull verdt for dere å få noen timer sammenhengende!

Lykke til!

Skrevet

Ska spare den der linken fra Budstikka til etter Rune har hatt permisjon, så får vi se om det trengs da. Men det virker som et veldig fint tilbud...

Prøvde det med å bruke en av mine gensere som sutteklut, men da blev Amanda fryktelig sint (det luktet jo mat, men hun fikk ikke noe...).

Amanda har sovet i eget rom siden hun var ca 4 måneder. Problemene på nettene hadde begynt før hun fikk eget rom, og vi merket ikke noen forskjell når hun lå i eget rom i forhold til når hun sov inne hos oss. Eneste forskjellen vi merket er at vi ikke ligger våkne og vekker hverandre lenger, så nettene ble faktisk litt bedre etter at hun fikk eget rom. Og jeg trur at hun føler seg trygg der også. Ellers så hadde jo det vært noe vi kunne prøve.

Mine foreldre bor i Sverige, men stiller opp når de kan. Min samboers foreldre bor nærmere, og stiller også opp massevis. Så vi får litt avlasting av og til, men har foreløpig mest hatt barnevakt noen timer på ettermiddagen.

Skrevet

Hei du, dette høres slitsomt ut...Nore er også sånn, bortsett fra at han sover godt mellom ammingene. Det går aldri mer enn 3.5 time mellom hver amming.

MEN forrige uke var vi på hytta på fjellet noen dager, og Nore sov fra 2130 til 0430 og så til 08 hver natt!!!

Så nå skal vi på hytta en hel uke i ferien, satser på at han sover like godt hele den uka også :) Han våkner like ofte nå som vi er hjemme i lavlandet igjen, men det var noen utrolig gode søvnnetter...hmm. Så kanskje fjelluft er et godt tips, om ikke annet for å få noen gode netter? Har desverre ingen tips til permanent løsning annet enn det de fortalte meg på helsestasjonen at hvis de små får mye og ofte mat på dagtid, trenger de mindre om natta og så skal de etterhvert forstå at dag er dag og natt er natt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...