prekæs Skrevet 9. juli 2007 #1 Skrevet 9. juli 2007 Leste her inne, at man skulle ikke bruke ordet "nei" i barneoppdragelsen. Hvis barnet er på full fart uti brenneslekrattet, eller er i ferd med å gå bort til en frådende hund, eller kaster klær i do, hvilket ord skal man bruke da? Sånn for at de skal forstå at ting kan være farlig eller galt? Nei:), det hjelper ikke alltid å fjerne ungen fra faren eller handlingen. Sjansen er stor for at kun fjerning gjør at ungen ikke lærer til neste gang. Kan noen ikkenei brukere forklare meg?
så var vi 4 Skrevet 9. juli 2007 #2 Skrevet 9. juli 2007 Det må være noe nytt de har innført, aldri hørt man ikke kan bruke ordet 'nei' i oppdragelse.
prekæs Skrevet 9. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 9. juli 2007 Joda, har lest det her:) Man skulle ikke bruke "nei" fordi det var et negativt ladet ord. Skekk og gru.
så var vi 4 Skrevet 9. juli 2007 #4 Skrevet 9. juli 2007 hahahahhaha så artig tankegang. Ikke er jo også et negativt laddet ord, blir lite ordforråd på de barna der tenker jeg
dama Skrevet 9. juli 2007 #5 Skrevet 9. juli 2007 jeg er en ikkeneibruker.... og i den situasjoenen du nevner skriker man: *navnet,* STOPP! og så forklarer man, at hvis de buskene der får man veldig vondt av, så da er det viktig å holde seg unna.... eller man sier "vi gjør ikke sånn eller sånn..." eller "det er bedre hvis man gjør sånn eller sånn" ingen av barna mine har hatt ordet nei som et av de første ordene.. de snakker mer i setninger og forklarer og forteller når de vil noe eller ikke vil noe... i stedet for å bli hysterisk og skrike nei, så blir de hysteriske og prøver å forklare ha de vil... :-)
Stratos med 3 barn Skrevet 9. juli 2007 #6 Skrevet 9. juli 2007 Jeg drar alltid inn samenligninger med det å dressere bikkja jeg da Man skal bruke nei, men alltid ha litt å gå på når det gjelder volum/styrke slik at de skvetter himmelhøyt og virkelig reagerer de gangene det virkelig er fare på ferde Gjenstår å få det skikkelig testet på sønnen min, men bikkja vet jeg det funker på :DDD
prekæs Skrevet 9. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 9. juli 2007 Man skulle ikke bruke negativt ladede ord overhode. Ikke ikke heller. Blir nok noen kjekke barn etterhvert..... Tror enden på visa kan være: Barnets navn blir et negativt ladet ord... for andre som må stå ut med ungen. Mulig jeg tar feil, men...
så var vi 4 Skrevet 9. juli 2007 #8 Skrevet 9. juli 2007 Hva er forskjellen på å si 'nei, sånn gjør man ikke' og bare 'sånn gjør man ikke'? Bortsett fra ett ekstra ord da?
Gjest Skrevet 9. juli 2007 #9 Skrevet 9. juli 2007 huff jeg sliter litt med det selv, vet ikke hva jeg skal si til datteren min når hun løper mot katten, Nei reagerer hun bare omvendt på, og da synes hun det er bare gøyt fordi "hun får ikke lov" , helsesøster sa jeg skulle heller avlede henne , men ikke akkurat så veldig lett.. skjønner ikke hva man skal gjøre om man ikke kan si Nei ??!?
nr2eprins Skrevet 9. juli 2007 #10 Skrevet 9. juli 2007 Det har vært mye fokus på å ikke bruke ordet nei i mange år. Jeg ble fortalt det da jeg fikk mitt første barn for 4 år siden. Og på beg. av 90 tallet var jeg praktikant, og der ønsket foreldrene at man ikke skulle bruke ordet nei så ofte... heller finne andre alternativ. Må innrømme at jeg ikke tok så mye hensyn til det da, like mye nå med eget barn. Og for å være ærlig, så kan jeg ikke innbille meg at barnet tar skade av å høre ordet nei. Hvis akkurat det gjør meg til en forferdelig mor... så takler jeg det.
Stratos med 3 barn Skrevet 9. juli 2007 #11 Skrevet 9. juli 2007 Himmel! Om man bruker nei eller om man bruker stopp, så er man jo like sint/irritert/oppjaga i stemmen, så det blir jo uansett negativt. Forklare kan man nemlig selv om man bruker nei som første ordet! Min gutt sier heller ikke nei, men mamma, pappa. pus, puss, se, hei, ja og hæ. Så man må ikke få en nei unge selv om man stopper de ved å bruke nei istede for stopp. Bay the way: Om du vil kan du også kalle himmelen grønn og gresset blått. De aper kun etter deg og lærer seg neagtive og positive ord utifra kroppsholdning og stemmeleie/volum
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 9. juli 2007 #12 Skrevet 9. juli 2007 Jeg er enig i at man ikke bør si BARE nei, bestandig...Det funker best med en forklaring etterpå...
prekæs Skrevet 9. juli 2007 Forfatter #13 Skrevet 9. juli 2007 Man trenger vel ikke bli hysterisk å skrike nei. Man kan vel forresten bli hysterisk å skrike stopp? Spørs vel i utgangspunktet hvordan det sies. Hvis jeg sier: Nei, det kan være farlig å gå bort til hunden, blir vel det det samme som å si stopp, det kan være farlig å gå bort til hunden.
Stratos med 3 barn Skrevet 9. juli 2007 #14 Skrevet 9. juli 2007 Med mine katter har jeg tatt tak i guttungen, satt oss ned sammen og han har fått erfart at om han er rolig så kommer kattene til han. Løper han etter de, løper de bare til en av sine mange trygge steder hvor han ikke når de
dama Skrevet 9. juli 2007 #15 Skrevet 9. juli 2007 det handler mer om hvor man putter det inn.... man skal helst ikke begynne setningen med det.... det er negativt ladet og det er veldig lett for unger å låse seg helt og ikke ville høre etter på det som kommer etter neiet... derfor pakker man det inn... så blir ikke ungene furtne og tverre med en gang... hvis noen skjønner hva jeg mener... samme som at man skal være litt forsiktig med å spørre unger om hvorfor de gjorde sånn og sånn... da har de lett for å føle at de må forklare seg... og da stopper samtalen ofte opp... man kan f eks pakke det inn som"når du gjorde sånn og sånn, hva tenkte du da, eller hva følte du da.. hva mente du med å gjøre sånn og sånn" jeg har tom opplevd voksne mennesker som havnet totalt i forsvarsposisjon når jeg har spurt de om hvorfor de har gjort sånn og sånn... og jeg spurte fordi jeg var intr og ville lære....
Gjest Skrevet 9. juli 2007 #16 Skrevet 9. juli 2007 men det er snakk om katten til moren min, den er ikke akkurat så veldig snill, så får panikk hver gang hun nærmer seg den fæle katten.
så var vi 4 Skrevet 9. juli 2007 #18 Skrevet 9. juli 2007 Det tror jeg kommer mer an på hvordan du sier det enn akkurat ordet 'nei'. Jeg kan jo gjøre ordet 'ja' til noe negativt på lik linje med ordet 'nei' hvis jeg ønsker det. Og det blir jo spennende å se hva som skjer den dagen ungene blir større og plutselig får ordet nei slengt etter seg da.
prekæs Skrevet 9. juli 2007 Forfatter #19 Skrevet 9. juli 2007 Men du tror ikke at ordet "stopp" kan få den samme virkningen, da? Hvis barnet hører det lenge nok og det blir forbundet med begrensninger? Det tror jeg.
Stratos med 3 barn Skrevet 9. juli 2007 #20 Skrevet 9. juli 2007 Selvfølgelig gjør det det! Dessuten får du en unge full av instillingsfinesser som ingen andre forstår. Dermed er det duket for konflikter senere, når andre skal forsøke å styre det barnet som har med egen ordbokmanual
dama Skrevet 9. juli 2007 #23 Skrevet 9. juli 2007 ungene mine hører jo seff nei stadig vekk.... vi ønsker bare å ikke bare bruke nei hele tiden.... derfor pakker vi det inn.... noen ganger blir det bare nei.... men hos oss har det vært snakk om i oppstartsfasen.... de første årene hvor vi har vært mer bevisste på å ikke bare bruke nei nei nei hele tiden....
så var vi 4 Skrevet 9. juli 2007 #24 Skrevet 9. juli 2007 men da er du jo ikke en ikkenei-bruker. Og er enig i at de ikke alltid trenger å høre neineinei, men man trenger heller ikke å diskutere alt opp og i mente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå