Gå til innhold

Pergotime

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen . jeg har akkurat begynt på pergo etter en prøveperiode på nesten to år nå. har sjekket hos gynekolog i forkant og alt så greit ut, så vidt hun kunne se.. Mitt spørsmål er som følger.. Er det flere her inne som er satt på pergo selv om ting så greit ut? Hva er deres erfaringer med dette... Hvor lang tid tok det eventuellt for dere å bli gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, har spørsmål snarere enn svar, jeg da... vi har også forsøkt i ett år uten hell (minus ma i desember), jeg sliter med å finne el og lurer på om ma'n hadde å gjøre med for lite pergosteron (tok lang tid før jeg fikk utslag på grav.test). legen min synes ikke jeg hadde noen grunn til å engste meg og mente jeg burde prøve ihvertfall til utpå høsten før vi gjorde noe mer. jeg er så fryktelig utålmodig - det formelig popper ut barn og graviditeter i vennekretsen vår for tida - så jeg har også veldig lyst til å forsøke pergo. har tenkt den utrolig ufornuftige tanken å kjøpe det på nett (norsk nettapotek som selger det), men fornuften sier meg jo at det ikke er lurt. men når du får det uten at det er påvist at noe er galt, kan det da være så farlig å forsøke selv?? har tatt gu og blodprøver og ting ser fint ut. jaja... drømmer også VELDIG om bolle i ovnen. men som likevel et lite svar på ditt spørsmål, har lest om andre som har tatt pergo uten å ha funnet noe "galt", og synes det ser ut som om mange har god nytte av det. Lykke til!!!

Skrevet

Heisann :) tror vi sitter med en del spørsmål begge to.. Er nok ikke rette personen til å komme med mange råd om dette.. vet faktisk ikke så mye selv. tror det kanskje kan være lurt å få pergo gjennom lege... så vet du mere om dosering, bivirkninger og evt oppfølging etterpå om ingenting skjer.. Uansett lykke til:)

Skrevet

Hei jeg har brukt pergo denne periode, jeg trodde jeg hadde el fire dager før jeg hadde fordi jeg vanligvis har 28 dgr syklus.... og da prøvde vi rett og slett for tidlig... ha ha ble liksom litt metta av prøvinga og hadde noen dagers pause , og det var jo veldig dumt.men sånn er det. så du bør bruke el tester eller tempe sånn at du finner el, fordi el blir ofte forsinket.så bør dere beg å prøve den 10 dagen og ihvertfall en uke . prøv annenhver dag, og la han spare på sakene sine i 5 dager før dere begynner den 10 dagen:)Jeg ble gravid på pergo for snart 5 år siden, fikk 2 friske gutter. har prøvd snart 2 år igjen vi også nå uten pergo,men nå er jeg utålmodig og satser på pergoen denne perioden også, vi får holde litt kontakten her inne.LYKKE TIL.

Skrevet

Jeg har fått pergo selvom jeg har el. Det som er med meg er at el ikke er så sterk.Eggene kommer ikke helt dit de skal. (Dårlig forklaring av legen pga dååååårlig tid) Er ferdig med min 3 dobble kur, ikm i slutten av uken. Vi har også prøvd i 2 år..

Skrevet

Jeg fikk Pergo før vi er ferdig utredet. Jeg fikk vite at dette var fordi hun ville sjekke hvordan jeg reagerte på Pergo. Jeg skulle ta blodprøve dag 2-4 i menstruasjonen, ta Pergo dag 5-9 og så ta blodprøve igjen på dag 11. Dette er vel antakelig i tilfelle vi ender opp med IVF (noe det antakelig blir fordi min kjære fikk konstatert dårlig sædkvalitet :-()

Jeg har selv normale sykluser med EL på dag 12-13, men da jeg gikk på Pergo kom det ingen EL. Dette skjønner jeg ikke, da!!!! Trodde Pergoen skulle hjelpe og ikke gjøre meg dårligere stilt!?

Skrevet

tusen takk for alle svar:) Har bare vært her inne en dag, men må si at det er godt å snakke med folk som har like erfaringer. har ikke hatt noen å spørre om råd før fordi jeg ikke kjenner noen med samme problemer... Til tider har dette vært veldig følsomt emne for meg, spesiellt siden jeg om mannen min har prøvd i to år ..men ikke klart. så det er kanskje greit å prøve pergo, for da skjer det i alle fall noe, samtidig som man har fått sjekket at ting i alle fall ser greit ut. Har forresten vært ute og hamstret el tester (alltid beredt...)

har forresten fått ett kjerringråd av ei på jobben... hun mener at det er bra med "wild jam"....noen som har prøvd dette? kan dette taes sammen med pergo?

Skrevet

Jeg, er som deg, villig til å prøve alt og har lest mye om de forskjellige kjerringrådene. Wild Yam skal ikke brukes før etter EL. Indianerkvinner brukte det som prevensjon. Etter EL kan du bruke det til styrking av kroppen og livmor. Før EL bruker jeg Damiana. Dette skal ha en gunstig innvirkning på reproduksjonen, og jeg har satt min kjære på det også (sammen med mye annet) i håp om at vi kan få opp sædkvaliteten hans.

Jeg fikk veldig vondt i magen av Pergo + en cyste som hadde vokst seg stor og vond. I tillegg fikk jeg ikke EL, så jeg ville konferert med legen før jeg tok det hvis jeg var deg!!!!!

Skrevet

Takk for tipset. Har heldigvis ikke merket så veldig mye til pergoen ennå...men det kan jo komme senere. Håper det står bedre til med deg nå. Har foresten vært innom apoteket og ringt til gynekologen og spurt om å blande pergo med wild jam. Ble ikke sååå veldig mye klokere. Ingen hadde hørt om wild jam. Men hold deg unna dette for sikkerhets skyld sa de... så den får vel stå i skapet en stund til..

Skrevet

Hei.

Etter å ha prøvd å bli gravid i 3 år, fikk jeg pergotime i april i år. Vi hadde da blitt utredet uten at det ble konstatert noe galt. Det eneste gynekologen kunne si var at siden syklusene mine var litt lange (mellom 30 og 36 dager) kunne det være vanskelig å finne el.

Da jeg var ferdig med første kuren, begynte jeg å teste daglig med eggløsningstester. Dette gjorde jeg frem til dag 19 i syklusen. Ikke en eneste test var positiv, det var ikke antydning til strek en gang.

Men så gikk jeg over ikm og jammen var jeg gravid. Jeg fikk skikkelig sjokk!! Hadde ikke merket på kroppen at jeg hadde hatt el (noe jeg alltid gjorde for en del år siden) og ingenting føltes "annerledes" etter at jeg hadde brukt pergo. Nå er jeg 10+2 og kvalmen begynner å roe seg. Var på ul i forrige uke å fikk se med egne øyne at det faktisk var en fin liten bebis inni der.

Så jeg kan bare anbefale pergo på det varmeste selv om ikke utredningen ikke har påvist noen årsak til infertiliteten.

Lykke til!! Ikke gi opp, det ordner seg til slutt!!

Skrevet

gratulerer så mye "stinemoren"

:)

og tusen takk for de oppmuntrende ordene.

Skrevet

Gratulerer så masse "stinemoren"!!!!! Kjenner jeg er misunnelig - he he. Ble litt beroliget av at du ikke fikk noen positive el tester. Det har nemlig ikk ejeg fått heller, men blodprøvene viser at jeg har hatt EL. Da er dette tydeligvis ikke helt unormalt når man går på Pergo.

I dag fikk vi brev fra Riksen - vi skal til undersøkelse der 20 august - jippi!!!! Da må det jo bety at vi blir godkjent for IVF på det offentliges regning?! Hadde egentlig ikke trodd det da jeg begynner å bli gammel og vi ikke har vært samboere i fullt to år, men da begynner jeg å håpe allikevel :-D

Skrevet

krysser fingrene for deg " ønsker meg veldig." Hadde vært artig om du kunne legge ut en tråd om alt ordner seg:)

nysgjerrig, vet du :)

Skrevet

hei:)

jeg har vært hos gyn,og alt så bra ut,men en spesialist på a- hus ville at jeg skulle begynne på pergo før jeg kom dit på videre undersøkelser,så da fikk jeg dobbel kur med pergotime..

jeg fikk ingen bivirkninger når jeg begynte på dem,men jeg vet ikke om det kommer senere.

jeg skal ha el i disse dager..utifra min syklus på ca 32cdager skal jeg ha el på fredag den 13. jeg lurer på om man kan få tidligere el av pergotime..fikk pluttselig vondt i magen i stad og kjenner meg litt oppblåst,så jeg vet ikke om dette er el eller om jeg bare har vond neders magen--he-he.

når jeg var hos gyn sa han at alt så bra ut og at jeg hadde fine egg,så jeg vet ikke om jeg trenger pergotime,men jeg får gjøre som hun dama sier som ikke har unersøkt meg enda.

håper det kommer en liten spire nå da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...