melkekua™ Skrevet 9. juli 2007 #1 Skrevet 9. juli 2007 Fant dette på trygg trafikk sine sider: Gravid – hva bør man tenke på? Bruk bilbeltet – det er det sikreste både for mor og barnet i magen. Det finnes enkelt utstyr som styrer beltet slik at det blir liggende under magen. De kan gi en bedre komfort, men har ikke betydning for risikoen for skader i en eventuell kollisjon. Slike beltestyrere kan kjøpes eller leies i barneutstyrsforretninger. Jeg trodde det skulle minske for skader dersom det skjedde en ulykke? Veldig forvirret nå ja ((((
Lille my <3 1+1 <3 Skrevet 9. juli 2007 #2 Skrevet 9. juli 2007 Jeg har aldri hatt troa på de belte tinga... Kræsjer man så krasjer man liksom, tror ikke de hjelper så veldig da nei... Jeg har aldri hatt sånn, men kan vel kanskje tro de hjelper litt på komforen ja:)
ana baroma Skrevet 9. juli 2007 #3 Skrevet 9. juli 2007 Jeg bruker det av og til for komforten sin del siden jeg arva et. Men noen tror jo nesten det er bedre å IKKE bruke belte hvis de ikke har dette gravidbeltet. Det viktigste er at beltet ligger godt under magen:)
ano`num *17.03.10* Skrevet 9. juli 2007 #4 Skrevet 9. juli 2007 Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Det er jo alltid mye som spiller inn i ei bilulykke. Vil tro at et belte som ligger over magen, slik det normalt sett ville gjort. Ville gitt et enormt, unødvendig trykk mot magen. Som igjen kan.... ja! Akkurat den delen er det vell mer helsefolk som kan uttale seg om, ikke TT. Når en har fått mage er det mye lettere å stappe beltet under selv, en før den er stor. Jeg føler meg likevell ikke vell uten den belteholderen min. Men det er jo meg da! Selv om jeg prøver å putte beltet under magen, blir det liggende høyere opp enn med den holderen. Ser for meg at skulle vi få en virkelig brå stopp eller en kræsj, vil ikke en tilstramming over der være noe bra....
Gjest Skrevet 9. juli 2007 #5 Skrevet 9. juli 2007 jeg kjøpte det ikke for krasjer man så krasjer man... mulig det kan minske skadene minimalt men er det en alvorlig ulykke så har ikke gravid belte så mye si.....vil jeg tro da..
prøvekluten+3små Skrevet 9. juli 2007 #6 Skrevet 9. juli 2007 det trodde jeg og,så etter å ha sett dette er samvittigheten min litt letta for at jeg ikke investerte i et slikt;o) men sett det litt p spissen her da..kolliderer man i 100 km/t så er jo ikke akkurat sjansene dine så gode da...gravidebelte eller ei
Miss RM Skrevet 9. juli 2007 #7 Skrevet 9. juli 2007 Sjekket endel før jeg kjøpte dette beltet selv, og nå kjører jeg aldri uten. En venninne av meg var i en kollisjon, hadde hun ikke hatt det beltet hadde det gått mye verre med ungen i magen. Hvor mye verre vet man ikke, men stor sannsynlighet for stor skade, hvis ikke verre.. Har lest andre lignende historier også.. Er i utgangspunktet veldig skeptisk til slike historier, vet aldri om det er sant, men siden venninnen min opplevde det blir det noe annet. Holdt på å krasje selv også, men det var i lav hastighet. Hadde jeg ikke hatt den selen hadde beltet strammet mye mer over magen. Hadde sikkert ikke skjedd noe siden det var såpass lav hastighet, men.. Det er ikke meningen å skremme noen med dette, men jeg vil anbefale sikkerhetsbelte for gravide på det sterkeste!!!
Adriansmor med tulla Skrevet 9. juli 2007 #8 Skrevet 9. juli 2007 Det er for å minske skadene ved bråbrems.. for at ikke bete skal stramme seg inn i magen...
Zerotondo Skrevet 9. juli 2007 #9 Skrevet 9. juli 2007 I jobben min har jeg sett en del bilulykker, og var på en for en stund siden der bilfører var en ung, gravid kvinne. Hun hadde et graviditetsbelte på. Det gikk bra med både henne og babyen,- kvinnen fikk et par mindre bruddskader. Da dette skjedde var jeg ikke selv gravid, men vi var "prøvere" så jeg spurte ambulansepersonell og legen som var på stedet om hvilken betydning dette belte hadde. Og de var skjønt enige om at det i dette tilfelle hadde vært så og si utslagsgivende for at det gikk bra med babyen! Det som er viktig å tenke på er ikke at "dersom man kraskjer i 100 km/t spiller det ingen rolle hva slags bilbelte jeg har på",- men at det skjer mange mange flere mindre bilulykker / biluhell enn de helt store. Og da kan det være utslagsgivende.. Og ja,- jeg har graviditetsbelte på når jeg kjører bil:)
Serial mom Skrevet 9. juli 2007 #10 Skrevet 9. juli 2007 Ville vel tro at airbagen ville ta imot oss FØR sikkerhetsbelte,jeg da,slik at den tar av for mye av støtet,men mulig jeg tar feil.(svigers er bilforhandlere,så hører jo litt på de da,men...) Har aldri krasja,så vet ikke åssen en krasj ville arta seg,særlig ikke med mage. Bruker bare vanlig belte nå da,de få gangene jeg kjører,men har vurdert et sånn gravidbelte pga comfort!
melkekua™ Skrevet 9. juli 2007 Forfatter #11 Skrevet 9. juli 2007 Jeg har gravidbelte som jeg brukte i den forrige graviditeten, kommer nok til å begynne å bruke det igjen bare for å føle meg litt trygg )
Raych Skrevet 9. juli 2007 #12 Skrevet 9. juli 2007 Dette har da vel vært kjent lenge? Var i alle fall klar beskjed om det for 3-4 år siden da jeg gikk gravid sist om at det hadde ingen betydning for sikkerheten å bruke et slikt belte. Brukte det ikke da, og bruker det heller ikke denne gangen. Passer godt på at beltet ligger godt under magen i utgangspunktet og at det er stramt. Veldig mange utstyrsbutikker som reklamerer med og selger dette "beltet". De tjener sikkert bra på det....
Alba44 Skrevet 9. juli 2007 #13 Skrevet 9. juli 2007 Jeg brukte alltid mitt gravi-belte fra jeg kjøpte det ca 20.uke frem til fødselen. Både som sjåfør og da jeg var passasjer. Valgte å tro, og gjør det fortsatt, at ved en eventuell krasj, så ville magen skånes mye mer enn uten gravi-beltet. Så: blir jeg gravid igjen en dag, så er det ingen tvil hos meg at jeg vil bruke det igjen.
PrincessEleanorღLeah 24.07.07ღ Skrevet 9. juli 2007 #14 Skrevet 9. juli 2007 I begynnelsen brukte jeg gravidbeltet masse...av den enkle grunn at magen ikke var stor nok til å holde beltet nede... Men nå som magen er stor sørger jeg alltid for å legge beltet under magen...og da holder d seg der...Så beltet har nok betydning, hvertfall tidlig i svangerskapet...kan ikke se noe annet jeg...er jo ren logikk... Vil iallefall ikke kjøre m beltet på tvers over magen, tenk hvilke krefter som strammer over der hvis man havner i en kollisjon eller noe da?
twoboys & a girl Skrevet 9. juli 2007 #15 Skrevet 9. juli 2007 Dytter beltet under magen. Men tar som oftest t-banen. Rart det ikke er noen sikkerhet på felleskomunikasjon ennå.Har sett barnevogner tippe på bussen fordi sjåføren var litt hard på gassen og bremsa. Folk ramler mellom setene.
Tpop Skrevet 9. juli 2007 #16 Skrevet 9. juli 2007 Jeg fikk tidlig mage og får dyttet selen under kulen så da sa han på bilselgersetde at da trnger man ikke hvis man får plassert beltet under magen. Vi er forskjellige i anatomi, men så klart må det være en fordel for de som trenger det at trykkbelastningen bli lengre ned en midt over magen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå