Lillegull og spiren Skrevet 8. juli 2007 #1 Skrevet 8. juli 2007 nå fortiden er det så poppulært å lage gips avtrykk som blir laget hos dyre forhandlere,,men her kommer en veldig lik og billig varian.. du begynner med å lage en trolldeig. 1 DEL SALT 2 DELER HVETEMEL 1 DEL VANN 1 SS. MATOLJE bland alt sammen og deigen er klar. ta hånden eller foten til babyen/barnet og trykk ned i deigen,,ta den forsiktig opp. da vil du se avtrykket til barnet ditt. kjøp gips og bland som det står på pakken,og hell oppi avtrykket. hell opp til kanten av avtrykket og la det stå 1 døgn å tørke. så drar du av trolldeigen og kaster den..da kommer gips avtrykket frem. ta en tannbørste ol å børst over gipsfiguren for å få bort rester fra trolldeigen..kan også være at du må pusse litt på kantene for å få en finere overgang..da bruker du sandpapir. så kjøper du lerret(kjempe billig på euro pris) mal lerrete f.eks i hvit. så velger du fargen på gips avtrykket f,eks rosa til jenter og blå til gutt. da det er tørt bruker du super lim å fester gipsavtrykket på lerrete og la det stå et døgn. avslutt med å dypp en malekost i i den fargen du brukte på figuren og bruk på kantene av lerrette og litt på lerrete..for å å ta opp den fargen du allerede har brukt.for å få et best mulig resultat tørker du av malingen på et papir og bare koster forsiktig over på de ulike plassene av lerrete. utrolige fine å gi bort til besteforeldre,faddere,ha sm pynt på barnerommet osv.
Rogalandsjente -og lillegull:) Skrevet 8. juli 2007 #3 Skrevet 8. juli 2007 Tuuusen takk for tipset!! )
ketosina Skrevet 8. juli 2007 #4 Skrevet 8. juli 2007 kan jeg ta farge i gipsen? bruker man konditorfarge da, eller maler jeg gipsen når den er ferdig? litt grønn på slikt jeg...
Lillegull og spiren Skrevet 8. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 8. juli 2007 bare hyggelig:) man maler gipsen når den er tørr..prøv dere frem med ulike typer farger og se hva som blir fineste..kan være lurt å lage en stor trolldeig når man først holder på..for da kan man lage flere avtrykk,,ikke alle som blir like fine og da kan det være greit å ha noen å prøve seg på.. jeg pleier å sjevle ut trolldeigen ganske tykk,for da blir avtrykket dypere,og mere 3d:) lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå