Gå til innhold

Siden det er såpass mange velformulerte her inne...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

grr, fikk opp litt motsridende svar..Er egentlig enig med deg; heter jo kveldsmat:-) samtidig som jeg fant dette på språkrådets sider...Altfor hangover til å tenke på slike verdensproblemer idag...

Spørsmål:

Skal det vere ein eller to s-ar i drift(s)sjef?

Svar:

To. Når eit ord lagar samansetjingar med binde-s, skal ikkje s-en sløyfast sjølv om etterleddet byrjar med s: driftsbygning, driftsingeniør, driftskapital, difor driftssjef.

På same måten er det til dømes med stasjon (og andre ord som endar på -sjon): stasjonsby, stasjonsmeister, stasjonssjef.

Skrevet

Jeg så argumentasjonen til kakao om morgenstell vs. kveldsstell. Men selv om ordboken ikke har akkurat ordet kveldsstell, har den kveldsmat. Det ville like fullt være naturlig å si morgenmat, ikke morgensmat, om man skulle komme med en ekvivalent.

Det vil også bli formiddagsmat og formiddagsstell. Rett og slett en språklig quirk, og jeg er rimelig trygg på at Sylfest vil si seg enig. Men skal du ha det velbegrunnet må du nok sende ham en elektropost.

Skrevet

Mail er allerede oversendt Sylfie:-)

Nå argumenteres det med fuge-s'er på skravle, så i morgen kommer jeg til å vente spent på Hr. Språkguru...Kjedelig at det er ferie nå, kan kjapt gå noen dager. Vil ikke tro det er mine nerdespørsmål de konsentrerer seg mest om i feriemoduset...

Skrevet

Si ikke det. Jeg brukte å få svar i løpet av et døgn på mine "øøøyh, har norsklærer'n rett når hun sier at ..?"-mail på ungdomsskolen, og de var virkelig pubertale. Så et saklig spørsmål fordrer trolig enda raskere respons.

Skrevet

Sjelden. Vi bodde i nynorskland, og hun var østlending, stakkar. Jeg hadde stort sett rett, men på en så fjortenårig-usympatisk måte at det knapt var fortjent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...