rosa og en blå Skrevet 8. juli 2007 #1 Skrevet 8. juli 2007 eg er alltid så redd på slutten.. kan en liksom si at no vil eg ikke vente lenger ?? el må en på private "sjukehus" då.? bere lurer.. kommer ikke til å gjøre det.
Gjest mphs Skrevet 8. juli 2007 #2 Skrevet 8. juli 2007 Kan nok ikke kreve det så lenge alt er bra med barnet. Man er ikke på overtid før etter 14 dager og da blir man vurdert for det.
Blubblubb Skrevet 8. juli 2007 #3 Skrevet 8. juli 2007 Nope, du kan ikke kreve noe som helst - det er opp til de medisinsk ansvarlige å vurdere, men du kan selvfølgelig be om det. Det finnes ingen private sykehus her til lands som tar imot fødende såvidt jeg vet. Jeg har en igangsatt fødsel bak meg, og det vil jeg absolutt ikke anbefale.... den kommer når den er klar
arbeidsuhellet14.juli Skrevet 8. juli 2007 #4 Skrevet 8. juli 2007 HVIS det er gode nok grunner for å settes igang KAN de sette deg igang. Da er det snakk om psyksiske tanker og problemer hos mor så fremt at barnet er friskt
arbeidsuhellet14.juli Skrevet 8. juli 2007 #5 Skrevet 8. juli 2007 Jeg har faktisk vært med en venninne på legekontroll på fødeavd hvor hu fikk krevd å settes igang 1 uke før termin grunnet hennes tvangstanker om at hu gikk overtid og at babyen da døde i fødsel(må vel legge til at hennes yngste bror døde i fødsel da hun var 15år)
rosa og en blå Skrevet 8. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 8. juli 2007 eg vart satt igang sist.. og sjansene er ganske store for at det vil skje igjen uansett.. (ifølge flere jordmødre) så liksom korfor ikke bare sette meg igang før alle dagene er oppbrukte?? korfor utsette barnet for den påkjennelsen.. jaja.. bere lurte på om eg faktisk kunne kreve det.. nei har ikke noen tvangstanker å slike voldsomme ting so får nok ikke lov....
d",)~^~^~ Skrevet 8. juli 2007 #7 Skrevet 8. juli 2007 Man kan nok ikke kreve det, men man kan jo smøre litt tjukt på mot slutten (veldig sliten, vonde kynnere, maserier osv) Jeg ble satt igang med mine to minste. Begge gangene var etter termin og siste gangen var jeg innom føden 3 ganger før de endelig gjorde noe. Men andre gangen jeg var innom føden (hadde maserier som aldri ble til noe) forklarte legen at de ikke ville sette igang fordi barnet lå så høyt oppe i fødekanalen og dersom de tok vannet var det en fare for at navlestrengen falt ned og resulterte i akutt keisersnitt. Drypp var heller ikke aktuelt siden jeg ikke var moden nok kunne det slite meg mer ut og ikke nødvendigvis ende i gode rier og fødsel. Så mitt beste råd er å ta vare på deg selv så godt du kan den siste tiden, hvil deg masse og tenk at barnet kommer når det kommer og nyt spenningene og forventningene. Lykke til!
.Gruffalo. Skrevet 8. juli 2007 #8 Skrevet 8. juli 2007 Tror ikke du vil settes i gang dersom du kan slippe. Det er no dritt. Men det er mye som går "an". Kan godt hende du kan klare å mase deg til deg på en vanlig offentlig fødeavdeling. De tar mye hensyn til mor og hennes psyke også.
rosa og en blå Skrevet 8. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 8. juli 2007 jepp.. kan hande eg vil mase mer denne gangen. sist låg eg på føda i 19-20 timer fordi de meinte at beibin ville komme snart.. men siden eg hadde så elendige rier, vart eg satt i gang..
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 8. juli 2007 #11 Skrevet 8. juli 2007 Nei jeg vet ikke om du bare kan forlange det sånn uten videre.. men.. om det er medisinske årsaker så kan de det.. Jeg ble satt i gang en uke før tiden med lillemor pga. en sykdom. Tulla var frisk og fin og koste seg inne i magen, men maseriene ble for mye for meg og jeg ble satt i gang. (Spesialisten jeg går til som anbefalte at jeg ikke gikk tiden ut om det var for tungt da).
Kamomille Skrevet 8. juli 2007 #12 Skrevet 8. juli 2007 da ble du vel ikke egentlig satt igang, men du fikk kanskje drypp el.l for å få fart på riene??? Det er stooooor forskjell på det å bli satt igang (altså fra å ikke ha rier) til å få drypp for å få fortgang på sakene. Man vil ikke sette igang noen uten at det er medisinske grunner til det. dersom de psykiske grunnene er sterke nok, kan de sette deg i gang dersom barnet er kommet godt ned i fødselskanalen. Man vil ikke sette igang noen hvor barnet ikke er kommet godt ned fordi det da er fare for at navlesnoren kan komme i klem. Dersom mor og barn har det bra, er det ingen grunn til å sette igang fødselen. En fortidlig igangsetting kan ende i keiresnitt fordi babyen blir stresset eller frodi navlesnoren kommer i klem!
rosa og en blå Skrevet 8. juli 2007 Forfatter #13 Skrevet 8. juli 2007 åja.. *flau* no lærte du meg masse.. trudde det var å bli satt i gang eg.. ja. fikk drypp..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå