grolla Skrevet 8. juli 2007 #1 Skrevet 8. juli 2007 Har siden torsdag hatt flere anfall med sterke smerter forenlig med gallesten. Ikke usannsynlig siden jeg oppfyller samtlige risikokriterier for å utvikle dette. Har ikke kontaktet lege enda, men blir mer og mer fortvilet, for det er jo så j.....vondt, og nå varte anfallet i halvannen time! Er det andre gravide som har slitt med det samme? Hva slags behandling fikk dere? Er det mulig å ta noe som helst smertelindring i denne forbindelse, eller må jeg bare lide under dette i syv måndeder til? Hjelp!
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 8. juli 2007 #2 Skrevet 8. juli 2007 Om du tror det er gallestensanfall synes jeg absolutt du bør ringe legen din! Der får du garantert råd og hjelp, og jeg regner nok med de vil ha deg inn til en sjekk! Jeg har ikke hatt det selv, men jeg tror det skal være hjelp å få selv om du er gravid! God bedring!
Stor_smil Skrevet 8. juli 2007 #3 Skrevet 8. juli 2007 Dersom du mener det er gallesteinsanfall, så ville jeg tatt kontakt med lege. Gravide er mer utsatt for slike anfall pga mindre bevegelighet i galleblæren og så har det noe med østrogennivået i kroppen å gjøre. Tror ikke du kan opereres (fjerne galleblæren) mens du er gravid (er ikke helt sikker!), men du kan kanskje få noe sterke smertestillende og muligens en annen behandling. Unngå fet mat, det gjør at det skilles ut mer galle og kan forårsake fler og kraftigere anfall. Lykke til og god bedring
Gjest Skrevet 8. juli 2007 #4 Skrevet 8. juli 2007 hvordan og hvor kjennes det? Har i det siste vært litt plaget selv, med smerter rett under ribbene på høgre side.. er det her du har vondt? Håper det ordner seg for deg. Ring legen med en gang
grolla Skrevet 8. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 8. juli 2007 Jo, jeg skal ringe legen i morgen. Nå er det heldigvis over for denne gang! Håper natten blir rolig. Når det gjelder anfallet er det rett og slett sterke smerter øverst og mot høyre side av magen. De er ganske konstante med litt forverring innimellom, og jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal gjøre av meg..går...ligger...alle fire...puster og peser! Har det siste året hatt verking og ømhet øverst i høre del av magen, rett under ribbena, og har skjønt at jeg godt kan få et anfall en gang. Er derfor ganske sikker på at det er det som er feil denne gangen. Men disse smertene er mye sterkere! Minner faktisk om sterke åpningsrier, men dessverre er det ingen pasue å få før anfallet er over...sukk. Men altså: skal ringe legen i morgen! Takk for svar
kaur *har født!* Skrevet 8. juli 2007 #6 Skrevet 8. juli 2007 Hei. Du kan får smertestillende spesielt for gallen. Paracet hjelper ikke for denne type smerte. Husker ikke hva stikkpillene het, da jeg fjernet galleblæren for 13 år siden, 2 mnd etter fødsel. Du bør ihvertfall kontakte legen! Og så må du kutte ut ALT av fett. Ikke en eneste bit sjokolade, norvegia, smør på brødskiva, bananer, nøtter. Jeg brukte lang tid på å handle mat når jeg fikk bekreftet at jeg hadde gallestein. Leste innholdsfortegnelse på alt, sjekket absolutt alt! Til og med kaffe har fett i seg! Brukte lang tid på å finne erstatninger på ting. istedenfor majones på reker, brukte jeg magerost eller cottage cheese. Det krever ganske mye å forandre så totalt på kostholdet, men du holder deg ihvertfall nogenlunde smertefri. Har hørt at det er flere gravide her som har blitt operert mens de har vært gravide. Det var ikke et alternativ da jeg var gravid. Men de opererer ikke dersom du har betennelse. (Da har du vondt hele tiden, slik jeg hadde). Jeg spurte mange ganger om de smertestillende midlene jeg brukte var til fare for babyen, men ble forsikret hunde og ørten ganger at det ikke var noen fare. Sønnen min kom ut helt perfekt!
Nr. 2 . Mor til 2 søte sneller Skrevet 8. juli 2007 #7 Skrevet 8. juli 2007 Hei. Vil bare sende deg en stooor klem. Jeg sleit med nyrestein i begge svangerskapene mine. Så jeg kjenner smerten du snakker om. Gallestein og nyrestein er visst de 2 værste innen smerte. Jeg fikk sprøyte med Voltaren da mitt 1. annfall kom. Etter det, fikk jeg piller som inneholdt Voltaren. Husker ikke hva de het. Men en skal helst ikke ta mange av dem. Og IKKE i 3. trimester. Jeg anbefaler deg å ta kontakt meg legen din. Det er ikke godt å gå sånn. Og det er greit med rette guidingen i sånne tilfeller... Lykke til:-)
prøvekluten+3små Skrevet 8. juli 2007 #8 Skrevet 8. juli 2007 hmm...jeg har til tider samma type smerte,bare på venstre side jeg da...?
Nusse_83 Skrevet 8. juli 2007 #9 Skrevet 8. juli 2007 Kontakt lege.. moren min var innlagt når hun var 22 uker på vei og skulle opereres for gallestein. Hun fikk beskjed om at hun ville miste ungen,, det er jo 23 år siden nå, må ha vært en fæl følelse.. Heldigvis kom en nyutdannet lege på vakt (gro nylander) og sa at dersom min mor var villig til å "leve på" knekkebrød og syltetøy så ville de utsette operasjonen lengst mulig. Dette er jeg veldig takknemlig for siden jeg ble født frisk og fin 18 uker senere Selvfølgelig har teknologien og operasjonsteknikkene utvilker seg siden da, men ta gallesteinsanfall alvorlig likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå